natriumpolyacrylaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten

natriumpolyacrylaat

Ik zou iets meer willen weten over de eigenschappen van het superabsorberende natriumpolyacrylaat, beter bekent als superabsorber.

Dit polymeer vormt holten met semi-permeabele wanden. Door osmose vindt er vloeistofverplaatsing tegen het concentratieverval in plaats totdat er evenwicht wordt bereikt. De oplossingen aan beide zijden van het membraan hebben dezelfde osmotische waarde gekregen.

Indien men een proef verricht met natriumpolyacrylaat dat de vorm heeft van witte korrels die erg veel weghebben van suiker. Ziet men dit goed. Men giet een vloeistof bij de korrels en men mengt ze goed onder elkaar. Wanneer de korrels de vloeistof beginnen op te nemen, wordt het een papperige gelei. Verwarmt men deze gelei, dan wordt deze gereduceerd tot korrelvorm, doch de vloeistof is nu verdampt.

Ik ben bekend met het feit dat natriumpolyacrylaat o.a. water en frisdrank absorbeert, en dat het niet lukt met azijn. Is er iemand in staat om mijn lijstjes 'wel' en 'niet' aan te vullen. In het bijzonder vraag ik me af of ook benzine geabsorbeerd wordt door deze stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: natriumpolyacrylaat

Hier gaan we verder:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=7926

En dit topic gaat op slot.

Gesloten