[Biologie] Biochemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[Biologie] Biochemie

Hoi

Van school kregen wij een antal vragen over de ziekte Phenylketonurie (PKU) dat bij de geboorte uitgevoerd wordt. Ik heb sommige vragen niet kunnen vinden en ik hoopte na lang te hebben gezocht dat iemand hier wel antwoord op weet....

1) welke stoffen spelen een rol bij PKU waardoor de groei en (hersen)ontwikkeling schade bregen?

2) welke labtesten worden uitgevoerd om PKU vast te stellen?

Hoop dat iemand deze vragen kan beantwoorden!

Alvast bedankt!!

Berichten: 8.614

Re: [Biologie] Biochemie

Neem onze handleiding Google eens door, dan vind je misschien vaker wat je zoekt.

Googel met phenylketonurie en je eerste hit is de website van de Nederlandse Phenylketonurie Vereniging. Doorklikken op 'Wat is PKU?' levert een korte tekst op waarin de antwoorden op jouw vragen staan.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 29

Re: [Biologie] Biochemie

Klintersaas schreef:Neem onze handleiding Google eens door, dan vind je misschien vaker wat je zoekt.

Googel met phenylketonurie en je eerste hit is de website van de Nederlandse Phenylketonurie Vereniging. Doorklikken op 'Wat is PKU?' levert een korte tekst op waarin de antwoorden op jouw vragen staan.
op die pagina heb ik al gekeken en heb inderdaad wat gevonden maar het is niet zo inhoudelijk dat er stofnamen worden gegeven omdat het een openbare site is en anders zou niemand begrijpen wat het is en waarvoor.

Wat ik nodig heb is een site waar alles precies staat (met mogelijk medische termen) en welke labtesten (die bij namen worden genoemd) gedaan worden daarvoor! maar in ieder geval, dank je wel!

Berichten: 8.614

Re: [Biologie] Biochemie

Wat dacht je van de Engelse Wikipediapagina? Zie vooral het deeltje pathofysiologie.

Over de labtests:
PKU is normally detected using the HPLC test, but some clinics still use the Guthrie test, part of national biochemical screening programs.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 29

Re: [Biologie] Biochemie

Klintersaas schreef:Wat dacht je van de Engelse Wikipediapagina? Zie vooral het deeltje pathofysiologie.

Over de labtests:
ooooww dom van me, engels bestaat ook nog!! pi.gif he, dank je wel! zal daar naar kijken dan!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Biologie] Biochemie

engels bestaat ook nog!! ;)
Uit onze Google-handleiding: pi.gif
1.6 Engelstalig zoeken

Nederlands is maar een kleine taal. De wereld van de wetenschap is internationaal, en ook Nederlands onderzoek wordt vaak (alleen) in het Engels gepubliceerd. Het spreekt dan ook voor zich dat je op een heleboel gebieden een veel grotere kans hebt interessante informatie te vinden als je in het Engels googlet. Google sugar geeft bijvoorbeeld maar liefst 50 x zoveel hits als Google suiker.

Echter, vooral vaktermen vind je zelden in woordenboeken. Tip: vertaal je vakterm eens letterlijk deel voor deel, en laat op afbeeldingen zoeken. Bijvoorbeeld buisveermanometer: google afbeeldingen tube spring pressure meter. Je krijgt dan een serie afbeeldingen, en een aantal ervan herken je als een buisveermanometer. Klik eens links en rechts, en je bent er zó achter hoe zo'n ding in het Engels heet. Daarna kun je gerichter verder zoeken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer