Wisten zij van elkaars bestaan af?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Wisten zij van elkaars bestaan af?

Zouden de mensen heeel vroeger van elkaars bestaan af geweten hebben? Wisten bijvoorbeeld de mensen die in -nu Afrika geheten- bepaalde plekken leefden af van mensen die in het nu Europa geheten land leefden. En dan bedoel voor er boten waren, etc. Rare gedachte toch?

Berichten: 1.286

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

Zouden de mensen heeel vroeger van elkaars bestaan af geweten hebben? Wisten bijvoorbeeld de mensen die in -nu Afrika geheten- bepaalde plekken leefden af van mensen die in het nu Europa geheten land leefden. En dan bedoel voor er boten waren, etc. Rare gedachte toch?


Zo raar is die gedachten niet. Daar heb ik ook over nagedacht, instincten, intuitie zijn twee belangrijke factoren, de vraag dient aangevult te worden in welke periode spreek je over, ik mag aannemen dat je 9.000 jaar geleden bedoeld, want de kano van Pesse is s'wereld oudste vaartuig. De migratie vanuit Afrika begon zo'n 100.000 jaar geleden. Mensen in die dagen en daarvoor leefde honkvast, zoals dat nu nog veel het geval is. Het is bekend dat in Europa, in warmere perioden, groepen mensen elkaar jaarlijks opzochten voor een kortere perioden. Hoe groot die groepen waren is niet bekend, aannemelijk 16 tot 25 personen per groep. Zie het als een jaarmarkt, waar mensen van heine en verre handel gingen drijven, sociale contacten onderhielden, en wellicht een partner om mee voort te planten.

Berichten: 89

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

Zouden de mensen heeel vroeger van elkaars bestaan af geweten hebben? Wisten bijvoorbeeld de mensen die in -nu Afrika geheten- bepaalde plekken leefden af van mensen die in het nu Europa geheten land leefden. En dan bedoel voor er boten waren, etc. Rare gedachte toch?


Ik denk het niet, wij weten nu ook niks af van andere intelligente wezens in het universum terwijl die er nagenoeg zeker wel zijn (arrogant om te denken dat het niet zo is). Op het moment dat wij een "ruimteschip" uitvinden (vergelijkbaar met jou boot) waarmee we verder kunnen komen dan we nu kunnen is het best mogelijk dat we een hele nieuw kijk op het universum krijgen.
All we can learn from history is that we can't learn from history...

Berichten: 299

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

Als we aannemen dat de homo sapiens hier zowat 700 eeuwen rondhuppelt, dan moeten we aannemen dat onze voorouders minstens 650 eeuwen weinig anders gedaan hebben dan voedsel gezocht en gevochten om te overleven.

De vraag naar andere soortgenoten zal dus wel erg beperkt geweest zijn. Wetenschappelijke interesse, die wij nu als vanzelfsprekend en zelfs noodzakelijk ervaren is al die eeuwen waarschijnlijk een luxe geweest die men zich niet kon permitteren.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 656

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

Ik denk het niet, wij weten nu ook niks af van andere intelligente wezens in het universum terwijl die er nagenoeg zeker wel zijn (arrogant om te denken dat het niet zo is).
Bewijs het dan maar eens...

Wat is er trouwens arrogant aan als er mensen zijn die niet geloven in buitenaardse inteligentie?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Berichten: 187

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

hij bedoelt (denk ik), dat als je in hetzelfde perspectief denkt als vroeger en als het zelfde weer uitkomt, je er van uit kunt gaan dat er buitenaardse wezens zijn.. :roll:
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^

Berichten: 89

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

Wat is er trouwens arrogant aan als er mensen zijn die niet geloven in buitenaardse inteligentie?


Als ik dat moet gaan uitleggen raken we wel erg off-topic, het was gewoon een vergelijking... Je hoeft het niet met me eens te zijn dat het arrogante gedachte is om te denken dat wij in een ruimte die oneindig is de enigen zijn met intelligentie, het is idd ook niet echt een relevante opmerking maar ik had gewoon zin om in die vergelijking ff lekker mijn mening te verkondigen 8). Ben benieuwd of je ook een inhoudelijke reactie op de vergelijking zelf hebt.
All we can learn from history is that we can't learn from history...

Berichten: 656

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

Wat is er trouwens arrogant aan als er mensen zijn die niet geloven in buitenaardse inteligentie?
Ben benieuwd of je ook een inhoudelijke reactie op de vergelijking zelf hebt.
Dat we dat dus nog niet weten.

Het zou kunnen, maar mensen wisten vroeger ook niet of er mensen op Antartica woonden, en die wonen er ook niet.

Mensen in Afrika wisten vast wel dat er meer mensen zijn dan hun stam of gemeenschap. Van dat continent wisten ze niks vanaf.

Wij weten ook niet op welke planeet buiten onze waarnemingshorizon er leven is. We zien het immers niet.

Het probleem is met de ruimte dat we er nog geen leven hebben aangetroffen, en al helemaal geen inteligent leven. Als dat er wel was, dan zou je die vergelijking denk ik beter kunnen leggen.

Maar nu het gevonden is weet je het niet. Hoe groot is de kans dat het er is? Als die kans erg klein is, dan hoeft er nu nog geen leven te zijn.

Inteligentie hoeft al helemaal niet. Inteligentie zal ook alleen maar bestaan als dat voordeel zou hebben in de evolutie van dat leven.

Ga je er vanuit dat het heelal oneindig is en dat het aantal planeten oneindig is, dan kun je er zeker vanuit gaan. De huidige conclusie die sterrenkundigen trekken zou dat ook zo zijn, maar dit onderwerp is veel te vaag om daar enige zekerheid uit te halen. Volgende maand zou het bij wijze van spreken al anders kunnen zijn.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Berichten: 13

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

Als we aannemen dat de homo sapiens hier zowat 700 eeuwen rondhuppelt, dan moeten we aannemen dat onze voorouders minstens 650 eeuwen weinig anders gedaan hebben dan voedsel gezocht en gevochten om te overleven.

De vraag naar andere soortgenoten zal dus wel erg beperkt geweest zijn. Wetenschappelijke interesse, die wij nu als vanzelfsprekend en zelfs noodzakelijk ervaren is al die eeuwen waarschijnlijk een luxe geweest die men zich niet kon permitteren.
Volgens mij is homo sapiens wel ouder: 160.000 jaar.

Berichten: 299

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

Inderdaad, Encarta geeft 200.000 - 100.000 vC aan.

Je zult wel gelijk hebben.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 28

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

Dorus schreef:Inderdaad, Encarta geeft 200.000 - 100.000 vC aan.

Je zult wel gelijk hebben.


De Homo sapiens zou 160 000 jaar oud zijn, maar pas 40 000 jaar geleden naar Europa gekomen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

Vanaf het moment dat de mens ging paardrijen, werd het mogelijk om grote afstanden in korte tijd te overbruggen, wat ook gebeurd is.

Zie de strijd tussen de Hunnen en de Romeinen.

Atilla, Aetius.

Voor die tijd zal het heel wat lastiger zijn geweest om in een onbekend gebied door te breken.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

Om maar eerst een voorbeeld van nu te nemen: Wij zijn eigenlijk ook nog nooit in contact gekomen met buitenaards leven maar weten op de 1 of andere manier dat ze er zijn. Er zijn nog geen harde bewijzen dat er enig iets op een andere planeet ofeen ander universum ander leven is.

Daarom zou ik ook kunnen denken dat de mensen van toe ok wel wisten dat ze niet de enigen waren, maar ik denk dat dat alleen gold van de 'grote' denkers uit die tijd.
Righteous judgement is passed on those who commit crimes against justice in full conscience.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

Om maar eerst een voorbeeld van nu te nemen: Wij zijn eigenlijk ook nog nooit in contact gekomen met buitenaards leven maar weten op de 1 of andere manier dat ze er zijn. Er zijn nog geen harde bewijzen dat er enig iets op een andere planeet ofeen ander universum ander leven is.
Contradictio in terminis? Je zegt dat 'we' weten dat ze er zijn, maar dat er daarvoor nog geen harde bewijzen zijn. Dan is het geen weten, maar geloven. Ik geloof daar absoluut niet in...

Eelco

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Wisten zij van elkaars bestaan af?

Als die bevolkingsgroepen nog niet naar de andere delen waren geweest dan wisten ze dus ook niet zeker of er daar mensen waren.

bijv. : Amerika :P hadden ze nog nooit van gehoord.

Er zijn natuurlijk wel mensen die na het ontdekken van ander bevolkingsgroepen of stammen gingen denken wat er nog meer te ontdekken zou kunnen zijn.

Maar over het algemeen was hun "view" op de wereld nogal klein.

En over buitenaards leven, wie zijn wij om te zeggen dat er daar niks is? Het zou goed mogelijk kunnen zijn. Maar totdat er niets is bewezen kan je altijd leuke theorieen en complotten in elkaar denken natuurlijk :roll:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Reageer