[Natuurkunde] Dopplereffect, vraagstuk, stroomsnelheid bloed

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[Natuurkunde] Dopplereffect, vraagstuk, stroomsnelheid bloed

Beste mensen,

Ik zat nog met een probleempje, Namelijk deze vraag:

De stroomsnelheid van het bleod in een halsslagader wordt bepaald met ultrageluid van 2,0 MHz.

de geluidssnelheid in het lichaam is 1560 m/s. de snelhei dvan de bloedlichaampjes is zo klein dat deze benaderings

formule geldt:

(delta)f= 2x (Vbloed)/(v) x f

De meetpen die de golven uitzendt en weer opvangt, maakt een hoek van 50 graden met de slagader die het bleod naar het hoofd transporteert.

a. Verklaar de factor 2. (Dit snap ik wel.)

b. Is de terugkerende toon hoger of lager dan 2,0 MHz?

Ik heb geen idee welke gegevens je nou moet gebruiken...

c. Bereken de stroomsnelheid als de frequentie verschuift met 160 Hz.

Idem...

Bij de gegeven formule weet ik bijvoorbeeld niet wat delta f is en, wat v is, (want er staat v, niets erachter , zie de tweede v)

en welke f....

Graag uw reactie!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde] Dopplereffect, vraagstuk, stroomsnelheid bloed

b. Is de terugkerende toon hoger of lager dan 2,0 MHz?
bedenk eens hoe je de sirene hoort van een ambulance die naar je toe of van je af rijdt.......
c. Bereken de stroomsnelheid als de frequentie verschuift met 160 Hz.

Bij de gegeven formule weet ik bijvoorbeeld niet wat delta f is en, wat v is, (want er staat v, niets erachter , zie de tweede v)

en welke f....
delta f : verschil tussen uitgezonden en waargenomen frequentie. In het algemeen wordt Δ gebruikt als symbool voor "de verandering van ...."

v : kan hier niet anders worden bedoeld dan de geluidssnelheid in het lichaam, aangezien de andere vbloed wordt genoemd

f : frequentie
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: [Natuurkunde] Dopplereffect, vraagstuk, stroomsnelheid bloed

Jan van de Velde schreef:bedenk eens hoe je de sirene hoort van een ambulance die naar je toe of van je af rijdt.......

delta f : verschil tussen uitgezonden en waargenomen frequentie. In het algemeen wordt Δ gebruikt als symbool voor "de verandering van ...."

v : kan hier niet anders worden bedoeld dan de geluidssnelheid in het lichaam, aangezien de andere vbloed wordt genoemd

f : frequentie
Beste Jan, dit heb ik zojuist zo geprobeerd, maar alsnog is het me niet gelukt om op het juiste antwoord te komen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde] Dopplereffect, vraagstuk, stroomsnelheid bloed

Invullen van jouw formule geeft me 0,0625 m/s voor de stroomsnelheid van het bloed.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: [Natuurkunde] Dopplereffect, vraagstuk, stroomsnelheid bloed

Invullen van jouw formule geeft me 0,0625 m/s voor de stroomsnelheid van het bloed.
Vreemd, het antwoordenboek zegt bij opdr. c. 0,10 m/s

Maar hoe berekent u vraag b. ?

Heeft het niets met de alfa te maken? a=50 gr

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde] Dopplereffect, vraagstuk, stroomsnelheid bloed

peter05 schreef:Vreemd, het antwoordenboek zegt bij opdr. c. 0,10 m/s

Heeft het niets met de alfa te maken? a=50 gr
Ach ja, stom, helemaal die 50° over het hoofd gezien.

0,0625 nog even delen door cos(50) geeft 0,10 m/s
Maar hoe berekent u vraag b. ?
wordt niks van een berekening gevraagd. Bedenk wat er gebeurt met hoe je de sirene van een aanstormende en vervolgens wegrijdende ambulance hoort, en je kunt het antwoord geven in de vorm van :

als het bloed naar de geluidsbron toestroomt, dan ................... en als het bloed van de geluidsbron wegstroomt dan .......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: [Natuurkunde] Dopplereffect, vraagstuk, stroomsnelheid bloed

AH zo werkt dat dus, nu snap ik 'm pi.gif Dank voor de uitleg.

Kunt u wel nog even voor het geheel laten zien hoe u eerst aan die 0.06... kwam? Want dat lukt mij nog niet,

Dank.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde] Dopplereffect, vraagstuk, stroomsnelheid bloed

benaderingsformule indien vbloed << vgeluid ( "<<" betekent véél kleiner dan)
\(\Delta f = 2\times \frac{v_{bloed}}{v_{geluid}} \times f_{bron}\)
vul in wat je weet, en reken stap voor stap uit:
\(160 = 2\times \frac{v_{bloed}}{1560} \times 2000000\)
\(160 = \frac{v_{bloed}}{1560} \times 4000000\)
\(160 = v_{bloed}\times\frac{ 4000000}{1560} \)
\(160 = v_{bloed}\times 2564 \)
\(\frac{160}{2564} = v_{bloed}\)
\( v_{bloed}= 0,0624 m/s\)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: [Natuurkunde] Dopplereffect, vraagstuk, stroomsnelheid bloed

Beste Jan, nog even van antwoord b:

als het bloed naar de geluidsbron toestroomt, dan ................... en als het bloed van de geluidsbron wegstroomt dan .......



Bij een ambulance: als die naar je toe komt, dan wordt de toonhoogte, f groter, en labda kleiner. als ie van je wegrijdt, dan wordt f weer kleiner, en labda groter.

Dus is dit dan correct

als het bloed naar de geluidsbron toestroomt, dan wordt de toonhoogte groter en als het bloed van de geluidsbron wegstroomt dan dan kleiner...

Groet, Peter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde] Dopplereffect, vraagstuk, stroomsnelheid bloed

zoist
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer