Code breken

Moderator: Rhiannon

Berichten: 232

Code breken

Wij hebben deze week een projectweek op school gehad, en ik zat in de groep "beveiliging". Als voorbereiding moesten we een aantal codes kraken maar er is er een waar ik (en de rest van de groep) niet uit geraak. Het is een substitutiecode, elke letter is dus vervangen door een andere letter. Het is echter niet zo dat je alle letters een aantal plaatsen moet opschuiven, de keuze is willekeurig maar als je de q bv een b stelt blijft het een b in de hele code. Detail: het is in het engels en zou een "gewone" zin moeten zijn...

QEBRN IFHLO TUWAT JSNVY DTZBO QEBKX GMCTP
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Code breken

is hier geen computergenie aanwezig die dit even kan kraken? lijkt me wel te kunnen of niet?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Code breken

Dit lijkt mij zonder computer vrij onmogelijk te kraken.. Althans, niet binnen één projectweek.. Je zou met een computer allerlei verschillende combinaties moeten genereren en bij elke mogelijkheid een vergelijking met een gigantische woordenlijst moeten maken...

Aangezien alle 26 letters van het alfabet voorkomen in die zin, zijn er dus zo'n 2626 = 6 * 1036 combinaties mogelijk...

Dit is dan natuurlijk een niet al te elegante brute-force methode.. Maar zelfs als je slimme aannames maakt is het nog een behoorlijke opgave (zeker doordat de woorden in stukjes van 5 letters zijn opgedeeld)..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Code breken

Aan de andere kant, welke zin heeft 7 woorden, met alle 7 woorden precies 5 letters?

Verder komen de b en t vaak voor, dat zullen waarschijnlijk klinkers zijn dan (aouie)

Maar ik kan me niet een zin bedenken met 7 maal 5 letter woorden, tis hier geen boggel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Code breken

Zoals ook al hierboven werd verteld: het is een hele klus om met zo'n klein stukje tekst dit te decoderen.

Een grotere lap tekst maakt het aanzienlijk gemakkelijker.

Wellicht kan dit je wel helpen:

http://rinkworks.com/words/letterfreq.shtml

Hier staan de letters van de engelse taal gerangschikt op frequntie.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Code breken

Misschien valt het wel op te lossen als iedereen even meedenkt. Eerst een paar logische aannames:

1 - zoals gezegd zal het geen zin zijn met woorden van vijf letters, maar is de zin opgedeeld in stukjes van vijf letters. Die opdeling kunnen we dus negeren.

2 - De combinatie: 'QEB' komt twee keer voor, als eerste aan het begin van de zin. Dat zal waarschijnlijk staan voor 'THE'. We hebben nu al zeven letters vertaald.

3 - De O komt twee keer voor, waarvan 1 keer aan het einde van een woord dat waarschijnlijk een werkwoord is (namelijk voor de tweede 'THE'). Ik stel deze dan ook op 'S'. Weer twee letters.

4 - De T komt maar liefst vier keer voor. Dit zal een A of een I (of een S als mijn vorige aanname fout is) zijn.

Zo hebben we al 13 van de 35 letters.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Code breken

En daarmee heeft cassanne het al bijna opgelost:

B -> E (drie stappen, c,d,e)

E -> H (drie stappen, f,g,h)

Q -> T (drie stappen, r,s,t)

edit: dit werkt nog niet helemaal.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 232

Re: Code breken

Hier is iets dat misschien kan helpen, dan moet je het niet steeds opschrijven http://library.thinkquest.org/28005/flashe...ams/crack.shtml De letters puur op basis van frequentie rangschikken geeft niet veel, de letters allemaal 3 plaatsen opschuiven lukt ook niet. De moeilijkheid is ook dat je van elke letter er hoogstens 4 hebt... Als het een troost mag zijn: de moeilijkheidsgraad is 'nsa only'... :shock:
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Code breken

Het zijn 35 letters op gedeeld in 7x5 letterwoorden.

Weet je zeker dat er geen gebruik is gemaakt van de codeermethode kolomtranspositie of enige andere methode? Enkel letters één op één verwisselen.

Want als je gebruikt maakt van die link die je eerder gaf, dan gaat het fout. Je verwisselt (volgens Cassanne) de b met de e en de e met de h. Het appletje verwisselt het té letterlijk: namelijk de b met de h. Hij weet dus geen verschil met een letter die al geweest is en een letter die nog niet geweest is.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 232

Re: Code breken

Dat appletje was te vinden op de site waarop de code ook stond, http://library.thinkquest.org/28005/flashe...yptograms.shtml, dus ik denk dat het daarmee in principe wel zou moeten gaan...
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Code breken

Hehe, en om even die site te quoten:
PUZZLE NUMBER TEN DIFFICULTY: NSA ONLY

QEBRN IFHLO TUWAT JSNVY DTZBO QEBKX GMCTP
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Code breken

Mensen kinderen, als ik hier een programma voor ga schrijven is mn computer de komende dagen bezet. Bovendien is het schrijven moeilijker omdat het engelse termen zijn.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Code breken

De truc van zo'n shift cypher is de frequentie van de letters, frequentie van meerdere letters en de positie. Omdat dit eigenlijk gewoon een shift is en daarna letters aanelkaar geplakt zijn zoals:

dit is een mooie zin

diti seen mooi ezin

Filtert woorden zoals 'is' eruit.

Toch is deze code zwak als je het op de goede manier aanpakt. In het engels is de 'e' de meestvoorkomende letter, de 't' volgt en daarna de 'r'.

Ik zal mijn licht er eens op laten schijnen. Ik doe vaker encrypties oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Code breken

Revelation schreef:De truc van zo'n shift cypher is de frequentie van de letters, frequentie van meerdere letters en de positie. Omdat dit eigenlijk gewoon een shift is en daarna letters aanelkaar geplakt zijn zoals:

dit is een mooie zin

diti seen mooi ezin

Filtert woorden zoals 'is' eruit.

Toch is deze code zwak als je het op de goede manier aanpakt. In het engels is de 'e' de meestvoorkomende letter, de 't' volgt en daarna de 'r'.

Ik zal mijn licht er eens op laten schijnen. Ik doe vaker encrypties oplossen.
Ik ben benieuwd, want letterfrequentie bij een tekenreeks van 35 letters?

En weet je al dat het gaat om oude teksten van eeuwen geleden?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Code breken

THEQU ICKBR OWNFO XJUMP SOVER THELA ZYDOG

De chipher code is:

XLFCBAPEISHKVWTYRODQNZUJMG

ik zat ff te puzzelen met deze applet:

http://library.thinkquest.org/28005/flashe...ams/crack.shtml

Reageer