Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Resoneert 2 keer, dus tweede boventoon gebruiken?

• Log in om te kunnen reageren

peter05

peter05

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2008 - 19:36

Hallo mensen!

Had een vraag nav een toepassingsvraag:

Er werd gesteld/ in het verhaaltje stond dat een luchtkolom twee keer resoneert.

Mag ik dan de 2de boventoon gebruiken? Ik moet nl. het aantal labda weten...

( Extra:
het ging om een soort glas \ luchtkolom genoemd\ die aan een kant open is, (boven) van onder is ie dicht, want er moet water in.
Je moest eerst aangeven waar de knopen en buiken liggen. Buik ligt waar het open is, en knoop onder waar het dicht en dat is dus onder.) Maar goed, zie anders de bijlage....

Het gaat me om dit: Resoneert twee keer

Graag zsm uw reactie, ivm morgen Test!

P.s.: mocht iemand het antwoorden willen vinden, er stond nog:

We houden een stemvork van 440 Hz boven een lang glas dat we langzaam met water vullen. De luchtkolom resoneert TWEE KEER. De twee waterhoogten liggen 39 cm uit elkaar.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2008 - 20:04

We houden een stemvork van 440 Hz boven een lang glas dat we langzaam met water vullen. De luchtkolom resoneert TWEE KEER. De twee waterhoogten liggen 39 cm uit elkaar.

Dit stukje alleen is duidelijker dan de rest van je verhaal.

bij een bepaalde frequentie resoneert een bepaalde luchtkolom , of hij resoneert niet .

• teken op schaal een kolom van een meter hoogte
  • teken hierin een niveau van 58,5 cm onder de rand (niveau 1) en een niveau van 19,5 cm onder de rand
  • teken voor beide gevallen een (deel van) een staande golf in deze kolom, zódanig dat van beide staande golven de golflengte gelijk is. Het stukje buik aan de opening en knoop op de bodem (van de luchtkolom) had je goed, dus daar kun je mee werken.
Lukt dat?

Je bijlage zie ik overigens niet pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

peter05

peter05

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2008 - 20:12

Checkt u de bijlage (vergeten om op UPLOAD te drukken pi.gif )
Maar misschien snapt u dan wat ik bedoel...

Zo staat ie ook in het boek getekent, als ie 2resoneert,dat is heir het geval....
denk ik dat het om de 2de boventoon gaat, klopt dit, hoe zou je de knopen en buiklijnen tekenen?
Dank.

Ik weet in ieder geval, dat je boven (daar is het open) een BUIKlijn moet tekenen... en onder, een KNOOPlijn, waar die dicht is. Maar het verdere verloop....resoneert 2x dus... dat snap ik dus niet.

Bijgevoegde afbeeldingen

• Lucht.jpg

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2008 - 20:19

Je bijlage zie ik nu wel

NB, ik heb het gevoel dat je niet doorhebt dat het voldoende is voor resonantie als er een knoop van onder zit en een buik van boven. Maar dat er onderweg nog wel knopen en buiken kunnen optreden.

ik herhaal:

• teken hierin een niveau van 58,5 cm onder de rand (niveau 1) en een niveau van 19,5 cm onder de rand
  • teken voor beide gevallen een (deel van) een staande golf in deze kolom, zódanig dat van beide staande golven de golflengte gelijk is. Het stukje buik aan de opening en knoop op de bodem (van de luchtkolom) had je goed, dus daar kun je mee werken.
Lukt dat?

EDIT>>>>>>>>>>>> kun je trouwens de golflengte berekenen van een geluidsgolf in lucht van 440 Hz?

Veranderd door Jan van de Velde, 10 februari 2008 - 20:20

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

peter05

peter05

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2008 - 20:25

Even een tekening maken, kijken of dat het is wat 'u bedoelt.

Ik snap dan alsnog niet wt dat 2x resoneren inhoudt...

EDIT>>>>>>>>>>>> kun je trouwens de golflengte berekenen van een geluidsgolf in lucht van 440 Hz?

Golflengte labda, kan ik uiteraad berekenen:

labda = v. T
ofwel
labda = v. 1/f
labda = 343 x (1/440)

Enzo kom ik op: 0.7795.............. = 0.78m

Maar de vraag blijft hoeveel labda meot ik nemen ?

Bijgevoegde afbeeldingen

• Lucht1.jpg

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2008 - 20:31

Eén héle golflengte van een (staande)golf kun je indelen in vier gelijke stukken

beginknoop - eerste buik
eerste buik - middenknoop
middenknoop - tweede buik
tweede buik - eindknoop

deel nou 78 cm eens door 4...... wat valt je op ??

Veranderd door Jan van de Velde, 10 februari 2008 - 20:32

peter05

peter05

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2008 - 20:35

Zou het echt niet weten... rond de 20 cm....en ?

half labda is dus blijkbaar ong. 39 cm en labda is zelf rond de 80 cm....

dus resoneren 2x, 2de boventoon ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2008 - 20:37

resonatie_buizen.GIF

sorry voor de hoekige golven:

Veranderd door Jan van de Velde, 10 februari 2008 - 20:38

peter05

peter05

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2008 - 20:40

ik snap uw tekening dus niet, die van mij ziet er anders uit, en dat is dus waar ik vast loop.... weet dat bij open buik en bij dicht knoop. maar hoezo halverwege weer?
omdat ie 2 x resoneert of??/

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2008 - 20:51

Zo'n kolom resoneert als er een kwart golf in past: dan zit er een knoop op de bodem en een buik aan de opening.

Bij een frequentie van 440 Hz en daarmee een golflengte van 78 cm is dat dus als de luchtkolom 19,5 cm lang is. (mijn plaatje. Rechtse kolom) Van een luchtkolom van 19,5 cm is de grondtoon dus 440 Hz.

We laten de buis nu langzaam leeglopen. Twee keer een kwart golf verder, dus als het waterniveau nog eens 39 cm gedaald is tot 58,5 cm, wordt bij diezelfde golflengte wéér voldaan aan de voorwaarde knoop op de bodem en buik aan de rand. (mijn plaatje. linkse kolom)

De golflengte van de grondtoon van een kolom van 59,5 cm zou 238 cm zijn. We horen dus niet de grondtoon (¼ golflengte = lengte kolom) van een toon met golflengte 78 cm. We horen wél de eerste boventoon van de kolom van 58,5 cm, er past ¾ van de golflengte 78 cm in, dwz dat die golf erin past zódanig dat er onder een knoop zit en boven een buik. En die eerste boventoon van die langere kolom is dus 440 Hz.

Vragen:
a) Hoever moeten we het water laten zakken zodanig dat de buis wéér resoneert op 440 Hz?
b) Hoeveel keer de golflengte past er nu in?
c) 440 Hz is de .....de boventoon van deze luchtkolom.

Veranderd door Jan van de Velde, 10 februari 2008 - 20:54

peter05

peter05

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2008 - 20:54

Hoop dat ik het begrijp,

Denk nog een kwart ... ? of niet ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2008 - 21:00

Nee, je begrijpt het nog niet.

Je krijgt een staande golf in een luchtkolom als de frequentie van de golf die je in de luchtkolom laat weerkaatsen zodanig is dat er op de bodem een knoop zit, en aan de rand een buik,

Dat kan dus bij ¼ golflengte (rechtse kolom) maar ook bij ¾ golflengte (linkse kolom), en bij 1¼ golflengte, en bij 1¾ golflengte.

In bijgevoegd plaatje (kijk alleen naar de linkse kolom halfopen buizen) variëren ze niet de lengte van de buis maar de frequentie van de toon waarmee ze de buis willen laten resoneren

Geplaatste afbeelding

Veranderd door Jan van de Velde, 10 februari 2008 - 21:03

peter05

peter05

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2008 - 21:04

Nee, je begrijpt het nog niet.

Je krijgt een staande golf in een luchtkolom als de frequentie van de golf die je in de luchtkolom laat weerkaatsen zodanig is dat er op de bodem een knoop zit, en aan de rand een buik,

Dat kan dus bij ¼ golflengte (rechtse kolom) maar ook bij ¾ golflengte (linkse kolom), en bij 1¼ golflengte, en bij 1¾ golflengte.

Ja, ik snap dat wel....
Dat bij bodem knoop hoort, en open een buik. Dat snap ik.
Maar alsnog, waarom halverwege, een knoop? Tekening links.
??

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2008 - 21:07

Dat bij bodem knoop hoort, en open een buik. Dat snap ik.
Maar alsnog, waarom halverwege, een knoop? Tekening links.

omdat dat ook een situatie is waarbij de golf in de buis past en tóch voldoet aan "bij bodem knoop hoort, en open een buik."

Pas op, die bijkomende knoop zit niet "halverwege" .

kijk ook even in het plaatje een bericht hierboven dat ik er later bijplakte.

peter05

peter05

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2008 - 21:07

NOG EVEN DIT

ZIE UW TEKENING LINKS, hoezo, tekent u daar 3/4 labda, hoe weet u dat...ofwel hoe komt u daarop?
Als ik dat snap: ben ik binnen
snap nogmaals wel dat open buik en dicht knoop....maar waarom halverwege stoppen?
Graag uw reacite!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures