[Biologie] Stamcelonderzoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[Biologie] Stamcelonderzoek

Ik moet voor school heel wat over stamcelonderzoek weten.

Kan iemand mij hier iets over vertellen

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Biologie] Stamcelonderzoek

Probeer www.google.nl eens.

Als je specifieke vragen hebt, vraag die dan hier.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 10

Re: [Biologie] Stamcelonderzoek

ik moet de voordelen en de nadelen en de alternatieven kennen

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Biologie] Stamcelonderzoek

Voordeel:

Stamcellen kunnen uitgroeien tot alle mogelijke organen.

Hierdoor kunnen tal van ziektes genezen worden die op bijna geen andere manier te genezen zijn.

Denk aan nieuwe nieren, lever, alvleesklier (diabetes type I).

Tekort aan transplantatie organen wordt dan een probleem van het verleden.

Als stamcellen van dezelfde patient gebruikt worden om de organen te groeien dan is de kans op afstoting bijna verwaarloosbaar, dus niet om de paar jaar nieuwe nieren.

Nadeel:

Nadelen zijn er eigenlijk niet meer.

Stamcellen kwamen uit embryo's. Veel mensen zien dit als kindermoord (net als abortus).

Dus zaten er veel etische bezwaren aan dit onderzoek.

Onlangs is ondekt dat je door 4 genen aan te zetten pluripotente cellen kan maken van alle cellen.

Dit is een hele grote stap in de richting van stamcellen maken met behulp van een beetje wangslijmvlies.

Weinig mensen zullen etische bezwaren hebben tegen het kweken van wangslijmvlies.

Toekomst:

Spuug in een potje, stuur naar het lab en na een paar maandjes hebben ze een nieuwe lever voor je.

Alternatieven:

Orgaan transplantaties.

Er is een groot tekort aan organen die hiervoor geschikt zijn en veel wordt er afgestoten.

Machines die lichaamsfuncties overnemen zoals nierdialyse of pacemaker.

Met nierdialyse moet je een paar uur per week naar het ziekenhuis en naast een machine zitten.

Pacemakers zijn gevaarlijk in de buurt van magneten.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 10

Re: [Biologie] Stamcelonderzoek

harstikke bedankt hier kan ik veel van gebruiken

Berichten: 8.614

Re: [Biologie] Stamcelonderzoek

Er is ook reeds een topic geopend over embryonaal stamcelonderzoek. Nadelen worden er niet expliciet in beschreven (dat komt omdat ik die topic heb geopend en omdat ik vurig voorstander ben van stamcelonderzoek) maar voordelen des te meer.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 10

Re: [Biologie] Stamcelonderzoek

ok maar moet ik voornamelijk nadelen hebben

Berichten: 8.614

Re: [Biologie] Stamcelonderzoek

Waarom?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Biologie] Stamcelonderzoek

Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is de bijbel en soortgelijke boeken.

Je kweekt toch organen en dat kan etische bezwaren hebben.

Mogelijk gaat dit gebeuren op proefdieren dus dat zou dan een nadeel zijn.

Voor hetzelfde geld gaat dit gebeuren in een reageerbuis dus is dit argument niet geldig.

Er moet nog veel onderzoek gedaan worden op dit gebied, dus dat kost vreselijk veel geld en waarschijnlijk een hele hoop proefdieren, maar echt niet meer dan al het andere medische onderzoek.

Misschien dat je leraar/opdrachtgever niet op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen van stamcel onderzoek en dus voornamelijk de etische bezwaren als nadeel wil hebben.

Stamceltherapie komt dicht in de buurt van een wondermiddel als het eenmaal werkt dus veel succes met nadelen verzinnen.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 10

Re: [Biologie] Stamcelonderzoek

Waarom?
omdat dit namelijk voor MEP moet( iets van school)

ik moet nadelen hebben en daar een oplossing voor vinden

Berichten: 8.614

Re: [Biologie] Stamcelonderzoek

Wel, dan gaat het - zoals Dalton reeds zei - voornamelijk om bezwaren van mensen die embryo's als 'levend' zien. Alhoewel dit (m.i.) niet zo is (zie ook de topic waar ik reeds eerder naar linkte), is dit zelfs als het zo zou zijn geen onoverkomelijk probleem aangezien je stamcellen ook uit andere bronnen kunt halen (wat Dalton eveneens aanhaalde). Zie verder hier voor een uitgebreide bespreking van de controverse rond stamcellen en hier voor iets gelijkaardigs, maar dan afkomstig van een religieuzere website.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Re: [Biologie] Stamcelonderzoek

kan iemand mij het verschil tussen multipotente en pluripotente stamcellen uitleggen

Berichten: 8.614

Re: [Biologie] Stamcelonderzoek

Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Biologie] Stamcelonderzoek

hier een artikel wat ik al vaker aan mensen heb aangeraden om eens te bekijken betreffende terminologie in stamcel onderzoek.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer