Springen naar inhoud

Rekenen aan luchtcondities

• Log in om te kunnen reageren

Bobb

Bobb

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2008 - 11:10

Hallo

ik ben op zoek naar de achterliggende formules voor de omrekeningen in het Mollier-diagram.
En dan nog het liefst ook nog als invoegtoepassingen in Excel, maar dat lukt me ook wel als ik de formules goed heb.

Tot nu toe heb ik al heel veel formules gevonden maar het vervelende is dat iedere formule een benadering is van de werkelijkheid. Vaak wordt één of meer waardes constant genomen terwijl die wel variabel zijn en van invloed, zoals luchtdruk die van invloed is op dichtheid, vochtigheid van invloed op luchtdichtheid, en vochtigheid, dichtheid en druk zijn weer van invloed op soortelijke warmte. Hoe meer variabelen, hoe ingewikkelder de formules, maar wel hoe nauwkeuriger de uitkomst.

Ik zou graag de gevonden formules willen geven en daar feedback op krijgen en blank spots opgevuld krijgen.
Wie is er goed thuis in deze materie en zou mijn bevindingen willen beoordelen en eventueel corrigeren?

Vriendelijke groeten Bob

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 februari 2008 - 20:38

Ik pleeg in dit soort gevallen nogal eens een oude wijsheid boven te halen:

"A difference that makes no difference is no difference"

Als dit op overzichtelijke wijze te doen zou zijn, en ook nog eens nut zou hebben, dan zouden er op internet allang calculators te vinden zijn die al deze parameters meenamen. Als je die niet kan vinden met een beetje handig googlen, dan heb je een klus die met een beetje pech écht niet te doen is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

johnnie

johnnie

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2008 - 22:28

Ik heb wel het simulatieprogramma van een mollier h/x diagram van de TU Delf,

maar hij is te groot om hier op te slaan (1,25 mb)

groet Jan

Bobb

Bobb

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2008 - 19:34

@Jan

dat is een leuke spreuk naar in dit geval niet toepasselijk.
Het maakt namelijk wel degelijk een verschil.
Om een voorbeeld te geven: de verdampingswarmte van water verandert tussen 0 en 100 graden Celcius met 10%.
Ook de dichtheid van lucht varieert tussen 0 en 70 graden met 30%
Luchtdruk is ook van invloed op de dichtheid met een factor p/p0
Absolute vochtigheid is ook van invloed op de dichtheid van lucht.
Enzovoort.

Er zijn ook calculators te vinden, maar ik ben juist benieuwd naar de formules daarachter.
Ook zijn de beschikbare calculators ook vaak vereenvoudigingen en maar nauwkeurig in een bepaald gebied omdat er veel factoren vereenvoudigd of vast genomen worden.

@johnnie
Misschien dat je hem zou kunnen mailen? Ik ben er heel benieuwd naar in ieder geval!

groeten Bobb

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures