Springen naar inhoud

Groot geloof in leven na de dood

• Log in om te kunnen reageren

Poll: Gelooft u dat er leven is na de dood? (192 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. Ja (68 stemmen [35.42%])

Percentage van stemmen: 35.42%

2. Nee (99 stemmen [51.56%])

Percentage van stemmen: 51.56%

3. Weet niet (25 stemmen [13.02%])

Percentage van stemmen: 13.02%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2005 - 11:34

Telegraaf, d.d. 26 maart 2005, pagina 1:

AMSTERDAM, zaterdag. Het merendeel van de jongere generaties in Nederland gelooft stellig dat er leven is na de dood.

Dit blijkt uit een enquete van het TV programma IKON Live in samenwerking met onderzoekbureau Motivaction. Voor het onderzoek werden 978 Nederlanders in de leeftijd van 15 tot 40 jaar ondervraagd over de betekenis van Pasen en over hun visie op een leven na de dood. Onder de deelnemers waren 341 Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen. Een meerderheidd van 59% van de ondergevraagden gelooft in enige vorm van wederopstanding van Jezus: zo'n 35% gelooft dat hij symbolisch voortleeft, 22% geloofd dat hij werkelijk uit de dood is verrezen en 2% gelooft dat hij niet is gekruisigd, maar wel naar de hemel is opgestegen.

WEERZIEN:

Van de autochtone Nederlanders zegt 54% te geloven in een leven na de dood tegen 70% van de allochtonen. Een kwart heeft geen idee wat hem te wachten staat en een op de vijf heeft helemaal niets met het hiernamaals. Zo'n 38% gelooft in een warm weerzien met familie en vrienden.

Opvallen bij dit artikel wordt niet gerept over godsdienstachtergrond.
Opvallend is te noemen dat men Turken en Marokkanen noemen bij dit onderzoek, aangezien hier moslims bedoeld worden. Dan worden Surinamers en Antillianen genoemd, vaak zijn zijn dit Christenen, hindoes.

Ik acht dit onderzoek zeker niet geloofwaardig, zeker als men een aantal noemt, 978 personen, als nu het NIPO of DE Hond dit onderzoek zou doen, kan het geloofwaardiger overkomen, volgens mij was de IKON, relieus getint, dan verklaart het onderzoek om goede cijfers in de publiciteit te brengen om godsdienst en relieuze opvattingen eens vers leven in te blazen. Jammer genoeg dat, en begrijpelijk bij zo'n onderzoek, de bewijsvoering over leven na de dood.

Procentueel zijn heden minder jongeren dan 20 a 30 jaar geleden, dus die getallen kunnen kloppen, maar afgezien dat.

Is er overtuigend bewijs, behalve de relieuze fabels, dus wetenschappelijk feiten hierover? Waar mij het omgaat om logische bewijzen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2005 - 11:43

'Leven na de dood' vind ik een enorm verwarrende term. Ik heb maar aangenomen dat bedoeld is: 'een ziel die doorleeft, onafhankelijk van het lichaam'. Daar geloof ik niet in.

(Wel dat mijn dode lichaam weer omgezet wordt in ander levend materiaal (wormen, gieren, whatever). En dat er andere levende dingen blijven bestaan nadat ik sterf.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2005 - 12:10

'Leven na de dood' vind ik een enorm verwarrende term. Ik heb maar aangenomen dat bedoeld is: 'een ziel die doorleeft, onafhankelijk van het lichaam'. Daar geloof ik niet in.

(Wel dat mijn dode lichaam weer omgezet wordt in ander levend materiaal (wormen, gieren, whatever). En dat er andere levende dingen blijven bestaan nadat ik sterf.)

Ik denk, zoals het artikel vermeld leven na de dood, bedoeld wordt met het doorleven van de ziel. Persoonlijk is dat zielige prietpraat om daarin te geloven.

Het twee stuk van jouw verhaal kan ik mij wel in vinden. Een oudoom van mij, Johannis Hartmans (1898-1948), schreef een natuur-filosofisch stuk in 1948, onder de titel: "slechts worden, slechts vergaan". Hierin beschreef hij de kringloop van de stoffelijke wereld. Ook noemde hij de ondeugdelijk zienswijze van de wereldgodsdiensten, maar dit terzijde.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2005 - 12:47

Ik geloof er ook niet in, eenmaal je dood bent zal je geen achterblijvende iel meer hebben vermits die ziel chemische processen in onze hersenen zijn :shock:

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2005 - 15:05

Tja, ook al is het een vraag die weinig tot de verbeelding overlaat, kun je het toch verschillend interpeteren.

Is er leven na de dood:
Ja, als ik dood ga, gaat niet de hele mensheid dood
Ja, ik leef verder in de gedachten van familie en vrienden

Verder stel ik ook vragen bij de accuraatheid van studie. Al moet ik zeggen dat 1000 mensen genoeg is om een gedegen resultaat te krijgen.

Maar je moet oppassen voor onvoorziene niet te controleren factoren.

Als ze bijvoorbeeld de enquete hebben uitgedeeld in gebedsplaatsen, dan zou je de studie moeten veranderen. Zo zijn er meer variaties te bedenken.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2005 - 15:30

[DePurpereWolf,

Is er leven na de dood:
Ja, als ik dood ga, gaat niet de hele mensheid dood
Ja, ik leef verder in de gedachten van familie en vrienden

Zolang dat het duurt. Want hoe lang leef je familie en je vrienden, nadat je dood ben?

Verder stel ik ook vragen bij de accuraatheid van studie. Al moet ik zeggen dat 1000 mensen genoeg is om een gedegen resultaat te krijgen.

100% mee eens.

Als ze bijvoorbeeld de enquete hebben uitgedeeld in gebedsplaatsen, dan zou je de studie moeten veranderen. Zo zijn er meer variaties te bedenken.[/quote]

Een duidelijke clasificatie zou wonderen kunnen doen.

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2005 - 16:16

Ja, ik geloof in leven na de dood.
Geen idee hoe het zal zijn, maar iig zal het er wel fijn zijn.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

• Gast

Geplaatst op 26 maart 2005 - 22:23

Ik geloof -hoe stom het ook klinkt- in de multiversumtheorie met als bij theorie dat alles ooit weer wordt exact hetzelfde als dat het nu is.. Ook mijn hersenen en mijn beuwstzijn zullen ooit -hoe lang het ook duurt- weer bestaan.

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2005 - 20:38

ik geloof in het onvergankelijk zijn van je gevoel.
dat is de stuwkracht van je handelen en van je eigen bewustwording.
En of deze huist in een ziel of geestelijklichaam, het is maar een naam.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

Erik

Erik

• >250 berichten
  • 300 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2005 - 20:57

????????
Die moet je me even uitleggen.
Je hebt geen idee maar je kunt wel vertellen dat het er fijn is?!

En hoe rijm je die uitspraak met je signatuur?
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,
is not "Eureka!" (I've found it!),
but "That's funny..."

Isaac Asimov

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2005 - 21:56

????????
Die moet je me even uitleggen.
Je hebt geen idee maar je kunt wel vertellen dat het er fijn is?!

En hoe rijm je die uitspraak met je signatuur?

Tis ook geen feitelijke uitspraak, wat me logisch lijkt gezien dit onderwerp.
Het is iets waar ik stellig van overtuigd ben, maar het blijft een geloof en ik zal geen empirische bewijzen kunnen tonen als je dat bedoelt.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Erik

Erik

• >250 berichten
  • 300 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2005 - 22:14

Ah zo dan snap ik het!
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,
is not "Eureka!" (I've found it!),
but "That's funny..."

Isaac Asimov

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2005 - 19:28

Wetenschappelijk onderzoek heeft bijna-dood-ervaringen niet kunnen verklaren.

In tegendeel, hieruit is juist gebleken dat het bewustzijn door kan gaan, ook wanneer het hart stilstaat en er geen activiteit meer in de hersenen is.

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2005 - 08:57

best P,

Geloven is iets anders dan onwaarheden vertellen.

Wetenschappelijk onderzoek heeft bijna-dood-ervaringen niet kunnen verklaren.

Er is hier inderdaad nog geen consensus over, alhoewel echte experten wel denken te weten hoe het zit.

In tegendeel, hieruit is juist gebleken dat het bewustzijn door kan gaan, ook wanneer het hart stilstaat en er geen activiteit meer in de hersenen is.

Dit is manifest onwaar

zie http://www.skepp.be/...topic.php?t=129
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd
"Blauw"

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2005 - 09:21

Ik geloof -hoe stom het ook klinkt- in de multiversumtheorie met als bij theorie dat alles ooit weer wordt exact hetzelfde als dat het nu is.. Ook mijn hersenen en mijn beuwstzijn zullen ooit -hoe lang het ook duurt- weer bestaan.

multiversumtheorie is uitgesloten:

Met een oneindig aantal mogelijkheden voor de universums die ons vooraf zouden zijn gegaan, is de kans oneindig groot dat zo'n universum dus niet tot een nieuwe big-bang zou leiden.
mee eens?

zie ook:
http://www.wetenscha...c=7017&start=20

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures