Springen naar inhoud

[Scheikunde] Bier destilleren

• Log in om te kunnen reageren

Withciz

Withciz

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2008 - 19:28

Ik denk: Probeer aandacht te trekken door het woord "bier" te gebruiken. Gelukt ;)?

Ik ga morgen (ik ben lekker op tijd h?) voor m'n scheikunde bier destilleren.

Maar goed.

Doel? Aantonen dat er wel, of niet, het alcoholpercentage inzit dat op de achterkant van een bierflesje wordt vermeld. Want immers, als je de bier industrie niet meer kan vertrouwen, wie dan nog wel?

Hoe gaan we dat doen?

Destilleren. Juist.

Nu vraag ik alle scheikundigen onder ons: Denk ik in de juiste richting als ik het volgende doe:

Om een zuiver destillaat te krijgen, moet ik dus alleen de alcohol uit het bier halen.
Verder weet ik: In bier zit:
Tarwe
Gerst(emout)
Water
Hop
Of alles zit erin. Of een combinatie zit erin. Omdat we verschillende soorten bier gebruiken, lezen we voor het destilleren natuurlijk eerst wat waar inzit pi.gif.

Probleem #1: Hoe zorg ik ervoor dat ik niks anders mee destilleer?
Het lijkt mij vrij simpel: Je houdt de temperatuur net boven de 78.37C (kookpunt alcohol) en probeert zo min mogelijk water mee te verdampen.

Vooraf meet je hoeveel mL bier je gaat destilleren (100 waarschijnlijk) en achteraf meet je hoeveel alcohol je hebt. Dit zou dus, in verhouding, moeten kloppen met wat er op de achterkant van 'et flesje staat.

We kunnen achteraf ook het destillaat Verbranden en de vlam en geur vergelijken met een beetje zuivere alcohol en en een beetje van het bier die we gebruikt hebben. De kleur van de vlammen kan soms informatie opleveren. De kleur van een ethanol verbrandingsvlam is nagenoeg kleurloos. Methanoldampen verbranden met een blauwige vlam.

Iemand nog tips tricks hints cheats of gewoon kant-en-klare antwoorden?

Uw afwachtende,
~W

Edit: Ik heb trouwens het idee dat wat hierboven staat veelste simpel is. Of denk ik nu moeilijker dan moet? Juist omdat ik verwacht dat het moeilijk HOORT te zijn, denk ik dat ik het moeilijk moet vinden. Maar kan ook zijn dat ik het dus gewoon snap en een beetje overdrijf... Bah ik heb advies nodig voor ik gek word... Of was het nou wordt... :(.
Edit2: Onlogische woordvolgorde aangepast :D.

Veranderd door Withciz, 11 februari 2008 - 19:37

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 februari 2008 - 19:43

Het lijkt mij vrij simpel: Je houdt de temperatuur net boven de 78.37C (kookpunt alcohol) en probeert zo min mogelijk water mee te verdampen.

Dat gaat alvast niet werken, de damp direct boven kokend bier is rijker aan alcohol dan het bier zelf, maar bestaat goeddeels uit water. Je dient een zgn vigreux-kolom te gebruiken, dat is een vertical stuk glas met aan de binnenkant wat richeltjes/uitstulpingen. In feit condenseert en verdampt het geheel daardoor een aantal keer op weg naar boven, waardoor het dampmengsel steeds rijker wordt aan ethanol.

Veronderstelt dat het schotelgetal van die vigreux voldoende is, houd je een azeotroop mengsel over dat ca 96% ethanol en 4% water bevat. Dit zou je kunnen wegen en terugrekenen naar het percentage dat in het bier zat.

Overigens: je moet natuurlijk stoppen zodra alle alcohol erdoor is. Dat gaat het beste met een thermometer bovenin de vigreux die eerst op 80 graden constant blijft en daarna oploopt tot 100. Zodra de temperatuur gaat stijgen kun je stoppen.
Victory through technology

Withciz

Withciz

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2008 - 19:52

Yes, over de bekende azeotroop heb ik al het een en ander gelezen (vooraf vergaarde voorkennis kan vast geen kwaad, mm?)

Ik zal voorstellen om een Vigreux kolom te gebruiken. Twijfel of m'n T.O.A. die ter plekke kan regelen, maar daar ga ik morgenvroeg dan wel even achternaski.

Het plan is ook al, om te kijken, als we bijv 5,4 ml alcohol hebben gedestilleerd (van een flesje Palm, waar 5,4 ml alcohol inzit) en dan kijken naar de temperatuur, wat er gebeurd als we -door- destilleren: Komt er geen alcohol meer bij, klopt het -wel aardig- komt er nog wel "alcohol" bij, zijn we ergens (flink) de mist in gegaan.

Met thermometers de temperatuur bepalen leek ons ook al een behoorlijk slim plan, simpelweg omdat we alcohol willen hebben, en geen H2olcohol (woordspeling, haha, iemand?).

Thanks for the advice tho'!

Anyon' elz'?
~W

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 februari 2008 - 20:32

Mocht je TOA niet zo'n blitse kolom hebben,
destilleer dan door totdat je zeker weet dat je alle alcohol hebt
bepaal de dichtheid van je resulterende ethanol-watermengsel
zoek een tabel of grafiek met het verband tussen dichtheid en ethanolpercentage van waterige oplossingen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures