Springen naar inhoud

Ethiek: menselijk gedrag

• Log in om te kunnen reageren

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2005 - 12:53

Middels deze topic, zou ik graag een aanvang willen maken, om het menselijk gedrag met ernstige gevolgen te behandelen, in de hoop om ons gedrag te veranderen en ons meer bewust te maken van de dingen die wij nog hebben te koesteren.

Ik zou willen beginnen met het volgende bericht.

Meer dan 30.000 vissen dood door toedoen vandalen:

In een Mexicaanse tilapiakwekerij zijn zeker 30.000 vissen gestikt, toen vandalen de zuurstoftoevoer afsloten. De vandalen sloegen toe op 17 maart tijdens carnaval. De ddoden vissen werden verdeeld onder de inwoners van Tlaxixcoyan, de plaats waar de kwekerij zich bevindt. Volgens de politie zijn er nog geen arrestaties verricht.

Bron: http://www.nieuws.nl/bericht/5/56133

De eigenaar heeft veel verloren, de vissen, zijn inkomsten, die ook gevolgen zou kunnen hebben voor zijn personeel. Nu de vissen toch dood zijn, heeft de eigenaar iets goeds meegedaan. De vandalen, hebben zeer veel aangericht, hebben geen rekenig mee gehouden welke gevolgen het heeft gehad met hun daden.

Wie volgt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2005 - 12:57

Best wel erg, ik vraag me soms echt wel af welke rotjongens zich hier mee bezig houden ...

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2005 - 14:58

Vandalisme is iets kapot maken zonder reden.

Is het hier wel vandalisme? Heeft de kweker kwaad bloed gezet in het dorp? Is het een vergeldingsactie?

Het is moeilijk om een sociologisch phenomeen: vandalisme, te vertalen naar een enkel incident. Daarom zijn sociologen vaak ook demografen en statistiek makers. Indivdualisme is dood in de sociologie, het gaat om de bevolking (society)

Of probeer je hier liever de distructieve kant van de mens te laten zien.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2005 - 15:16

DePurpereWolf:

Ja, dat is mijn bedoeling, een andere topic mag het tegendeel laten zien.

• Gast

Geplaatst op 27 maart 2005 - 21:55

DePurpereWolf:

Ja, dat is mijn bedoeling, een andere topic mag het tegendeel laten zien.

Ga naar buiten en wandel door de risicogebieden en je komt het met de lopende band tegen.
Hoeveel distructiviteit wil je hebben ?
Wat wil je der mee bereiken?

Candide

Candide

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 april 2005 - 10:43

in de hoop om ons gedrag te veranderen en ons meer bewust te maken van de dingen die wij nog hebben te koesteren.

Vrij evident

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 april 2005 - 11:16

Die hacker van laatst... weliswaar wat kleinschaliger, maar ook buitengewoon zinloos destructief.
In de Bionieuws stond vorige week trouwens een artikel over zinloos geweld, wat dus ook bij andere diersoorten (in dit geval ratten) voorkomt. (Of in ieder geval op te wekken is.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 april 2005 - 12:36

Een heel andere schaal, maar een of ander rotjochie heeft een tijdje geleden de gaskabel en elektrische bedrading van de brommer van mijn vriendin losgetrokken. Wat zeg ik.. losgerukt.
Het was overigens in de wijk ´Lombok, Utrecht..

Dé vraag voor mij is waarom iemand ervoor kiest zoiets te doen (dat geldt voor vandalisme in het algemeen).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 april 2005 - 12:43

Dé vraag voor mij is waarom iemand ervoor kiest zoiets te doen (dat geldt voor vandalisme in het algemeen).

Omdat -ie kan...

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2005 - 10:06

Wat dacht je van dat ze in Canada toestemming hebben gekregen om 320.000 zeehonden neer te knuppelen, omdat er 'overpopulatie' is?

In plaats van dat te doen, zouden ze moeten toegeven dat er teveel mensen zijn, en dat die pas de echte schade aanrichten. Ze zouden zichzelf moeten neerknuppelen.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2005 - 00:18

Wat dacht je van dat ze in Canada toestemming hebben gekregen om 320.000 zeehonden neer te knuppelen, omdat er 'overpopulatie' is?

In plaats van dat te doen, zouden ze moeten toegeven dat er teveel mensen zijn, en dat die pas de echte schade aanrichten. Ze zouden zichzelf moeten neerknuppelen.

Mijn idee, maar dat gaat niet, tenzij als er een oorlog is. Maar de mens tracht zichzelf in stand te houden, d.m.v. allerlei wetten. De mens heeft zich verheven tot het middelpunt van het universum. De mens heeft zich rijk gerekend. Elke inbreuk daarop is een aanslag op het bestaan van het soort. Mensen zijn in het algemeen gevaarlijker dan een zeehond of een tijger. Mensen zijn een gevaar voor zichzelf en voor anderen. Een vrijbrief om misdadig gedrag, wordt vaak oogluikend de andere kant op gekeken, want uit economisch oogpunt zijn dit soort miststanden een drijfveer om nog meer geld te verdienen.

deosolis

deosolis

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2005 - 09:39

En men moet het niet altijd ver van huis gaan zoeken.
Kijk eens naar burenruzies bijvoorbeeld ,hoe mensen elkaar kunnen pesten.
Ik heb hier in de streek een paar gevallen,wat die elkaar aandoen is ongelooflijk.
Hun vindingrijkheid tart alle verbeelding.

Ik moet ook zeggen dat de onverschilligheid,de onverdraagzaamheid,en het egoisme van de mensen de laatste jaren enorm toeneemt.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2005 - 12:37

Ja hee, laten we even alle negatieve voorbeelden op een rijtje zetten en zwelgen in zelfmedelijden omdat wij mensen oh zo slecht zijn....... en het allemaal zien maar er helaas niets aan kunnen doen. We kennen toch ook genoeg mensen die hemel en aarde hebben bewogen om iets goeds voor de mensheid te bereiken, ten koste van henzelf. Wat de topic betreft: vandalisme, waarom? Verveling, sadisme (al dan niet versterkt door onze grote vriend de televisie), zoeken naar avontuur, breken uit de sleur, erbij willen horen-meedoen met de ander, stomme acties tijdens dronkenschap? Ja, maar vooral ook: het je niet kunnen verplaatsen in de ander en het gebrek aan sociale remmen. En dat is iets wat bij een BEPAALDE groep mensen het geval is. Niet bij alle mensen, niet bij iedereen. Ik weet het niet, maar wat ik wel weet dat de vandalen NIET een representatie zijn voor de mensheid in het algemeen. Gelukkig maar.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2005 - 15:37

En men moet het niet altijd ver van huis gaan zoeken.
Kijk eens naar burenruzies bijvoorbeeld ,hoe mensen elkaar kunnen pesten.
Ik heb hier in de streek een paar gevallen,wat die elkaar aandoen is ongelooflijk.
Hun vindingrijkheid tart alle verbeelding.

Ik moet ook zeggen dat de onverschilligheid,de onverdraagzaamheid,en het egoisme van de mensen de laatste jaren enorm toeneemt.

Egoisme is geen goed of slecht ding, het is een onderdeel van ons EGO. Zonder het EGO kunnen wij niet bestaan, het EGO is in feite de waar het in ons bestaan op draait. Het ene EGO is groter dan het andere, maar het EGO blijft bestaan.

Ieder individu heeft zijn of haar eigen verantwoordelijkheden, durf deze ook te nemen. Door erover te praten, in ons geval erover te schrijven maken wij elkaar bewust van de ernstige mistanden in onze maatschappij. Maar laten we eerlijk zijn: de mens heeft te veel gewilt, te veel geeist, te veel voor een ander veroden. Onze maatschapij is een gevangenis, nus is het nog wachten om die ene dwangbuis, om onszelf in bedwang te houden, en dan is de vraag: is dit vrijheid? Hoe duur is onze vrijheid? Is het niet beter je persoonlijke verantwoordelijkheden te nemen?

• Gast

Geplaatst op 16 april 2005 - 12:54

:shock:

Misschien is het zo dat "egoisme" neutraal is.
Maar "het toenemende egoisme" ,of die tijdsgeest die nu heerst,waarbij het IK persoontje altijd en overal profijt moet uit trekken,of de beste moet zijn. Dat is zo zonder twijfel slecht.

En wat het ergste is, dat is dat er dan nog zijn die,met hand en tand hun gedrag zitten te verdedigen,alsof het de normaalste zaak van de wereld zou zijn.En dat in feite iedereen zo is.
Maar het is juist die onverschilligheid,die individualliteit, die ons zo kwetsbaar maakt.

Ik heb dat niet op iemand in het biezonder.Maar sinds het internet er is en meerdere mensen de mogelijk hebben om beter met elkaar te communiceren,waarbij het in theorie zou moeten mogelijk zijn om dichter naar elkaar te groeien.En zo de positie van de kleine man te versterken,
aan de hand van o.a. fora,chats,...enz.
Zitten de meerendeel ,met dure woorden, excuses te typen om hun associaal gedrag te banaliseren.

Ik heb andere tijden meegemaakt,....Het was misschien ook niet perfekt, maar het was menselijker.
Sorry ik wil niet iedereen over de zelfde kam scheren, er zijn misschien enkele uitzonderingen.

Maar de internet-generatie "gewikt gewogen en te licht bevonden".

[/b]

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures