Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Warmteoverdracht

• Log in om te kunnen reageren

Didius

Didius

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2008 - 22:34

Ik ben eens wat in de leerplannen aan het snuisteren, en daar staat nu in bij het onderwerp Warmteoverdracht voor de eerste graad:
"Leerlingenproef 4: onderzoek van de warmtevoortplanting in de verschillende toestanden van de stof"

Allemaal goed en wel, maar meestal toon ik warmtevoortplanting aan met demonstratieproeven vooraan in de klas, wie heeft enig idee wat men met die leerlingenproef zou bedoelen? Ik kan me niet echt een proef voorstellen die zoiets aantoont en geschikt is te gebruiken als leerlingenproef :D

Met demonstratieproeven bedoel ik:
-een 4 tal leerlingen een verschillende staaf (glas, koper, etc) gelijktijdig in een vlam houden, en zo afleiden dat metalen betere warmtegeleiders zijn;
-een kopergaasje boven de bunsenbrander, en een vlam erboven of eronder laten branden;
-een reageerbuis met thermometers op verschillende plaatsen, op ťťn plaats verwarmen => lucht is een slechte warmte geleider
-idem met water
enz

maar ik weet geen leerlingenproef..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 11 februari 2008 - 23:36

onderzoek van de warmtevoortplanting in de verschillende toestanden van de stof"

1. voortplanting klinkt erg biologisch. Transport is een 'mooier' woord.
Vaste stoffen geleiden de warmte in het algemeen beter dan vloeistoffen en die die doen het weer beter dan gassen of dampen. Daar gaat het toch om?!

Veranderd door thermo1945, 11 februari 2008 - 23:37

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 februari 2008 - 23:39

Och, die verschillende staafjes in de vlam houden vind ik best geschikt als leerlingproef. Goed waarschuwen en zacht stromend kraantje in de buurt en dat mag geen serieuze brandwonden opleveren.

Die thermometers in reageerbuizen met lucht en water vind ik zelfs als demo nog griezelig qua resultaat, omdat je niet vergelijkbare kilogrammen stof opwarmt, en zo het risico loopt (zoals zo vaak bij proefjes) te moeten gaan uitleggen dat ze niet zien wat ze menen te zien.

Waar ik vooral over val is die "onderzoek van de warmtevoortplanting in de verschillende toestandenvan de stof"

straling, stroming en geleiding zijn al drie verschillende wegen,
vast, vloeibaar en gas zijn drie verschillende aggregatietoestanden met verschillende warmtecapaciteiten, waarbij een buisje gas vťťl minder kg stof bevat dan een buisje vloeistof hoewel vloeistof beter warmte geleidt dan gas.

Er gaat dan een hoop door elkaar, en je blijft maar recht lullen wat als krom wordt waargenomen. Ik weet niet wat "eerste graad" inhoudt, maar op het niveau van mijn leerlingen heb ik om onder andere die reden een bloedhekel aan multiparameterproefjes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Didius

Didius

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2008 - 00:10

Ok, bedankt voor de antwoorden

Ik vond dat van die leerlingenproef (en die tekst kwam letterlijk uit het leerplan) ook nogal vreemd.

Ik zal zorgen dat er wat water klaarstaat :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures