Springen naar inhoud

[scheikunde] aard van een zout

• Log in om te kunnen reageren

Quyxz

Quyxz

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2008 - 13:05

Voor scheikunde hebben we de opdracht gekregen om een practicum uit te voeren met zouten. We krijgen 5 verschillende zouten, en wij moeten dan bepalen welke stof welk zout is. We hebben ook een lijst van de 10 zouten gekregen die het kunnen zijn:

Na-NO3
Ca-(NO3)2
Pb-(NO3)2
Al-(NO3)3
NH4-NO3
Ag-NO3
Mg-(NO3)2
Fe-(NO3)2
Zn-(NO3)2
Cu-(NO3)2

Nou moeten wij dus kijken welke van die zouten wij hebben.
Wij kunnen de zouten al een beetje indelen door ze op te lossen en dan te laten neerslaan. Maar we kunnen natuurlijk niet alles op die manier doen. Ook moeten we verschillende soorten scheikundige reacties gebruiken.
We hebben al gekeken naar redox en zuur-base, maar daar zijn we nog niet echt uit gekomen en we weten ook niet of we dat kunnen gebruiken.
Heeft iemand enig idee of we die methodes kunnen gebruiken en welke methodes we anders zouden kunnen gebruiken?

Alvast bedankt. :D
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:
Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 februari 2008 - 14:01

Met slim gekozen neerslagreacties kun je een hoop stoffen al identificeren. Van de stoffen die je geeft is er maar 1 betrokken in een zuurbase-reactie. Een paar andere stoffen reageren ook min of meer in een zuur-basereactie, maar geven dan een neerslag.

Ik zou per stof in totaal 3 neerslagreacties doen, waarvan 1 met OH-

Verder zie ik in je lijstje Fe(NO3)2 staan. Het Fe2+ion daarvan kun je oxideren tot Fe3+ met een geschikte (voldoende sterke) oxidator. Sommige van die oxidatoren hebben een kenmerkende kleur, die verandert tijdens de reactie. Voro zover ik kan zien is Fe(NO3)2 de enige stof in het lijstje die zo reageert (redoxreactie) dus als die er tussen zit haal je hem er zo uit.

Complexvorming met EDTA is ook nog een mogelijkheid.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures