Zonnewijzer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Zonnewijzer

Hallo Hallo,

Ik heb een zonnewijzer cadeau gekregen die ik graag in de tuin wil neer zetten.

Nu hoorde ik dat je zo'n ding precies op het juiste aantal graden kan/moet zetten ipv hem klakkeloos met je horloge gelijk te zetten.

Dus ik ging google'n....en google'n naja ik kwam uit eindelijk nergens op dus nu hoop ik dat jullie mij hiermee kunnen helpen :?:

Oja lokatie is Gelderland>Achterhoek>Vlakbij Zutphen, Gem Lochem > Joppe > 7215

Ik hoop dat ik een nuttig antwoord mag ontvangen :shock:

Berichten: 866

Re: Zonnewijzer

Om een zonnewijzer in alle seizoenen het juiste zonneuur te laten aanwijzen moet de staaf die schaduw werpt naar de poolster gericht zijn.

Dat is eigenlijk nog niet helemaal precies maar toch een zeer goede benadering.

Denk er wel aan dat een zonnewijzer niet het zomeruur of het winteruur aanduidt maar het zonne uur. Het middag uur(zonnetijd) is het moment dat voor jou plaats de zon het hoogst staat en de schaduwen het kortste zijn.

Per graad oosterlengte is de zon 4 minuten vroeger bij jou dan ze door de meridiaan van Greenwich gaat. Als je woonplaats ongeveer 5 graden oosterlengte ligt, zal de zon in de zomer het hoogst zijn om 20 minuten voor 14 uur. Dat het niet om 20 voor twaalf is, komt omdat de Greenwichers er voor gekozen hebben in de zomer 14 uur te zeggen tegen het middag-zonneuur in plaats van 12 uur.

Dus, als de staaf van je zonnewijzer naar de poolster gericht is, zal de schaduw vd staaf op 12 vallen als het op je klok 13u40 is (in de zomer). De zonnewijzer zal ook 12u aanduiden in de winter al het op je klok 12u40 is.

Ik hoop dat je een goed plekje vindt voor je zonnewijzer, waar de zon zomer en winter heel lang bij kan. Graag lees ik eens op dit forum of het gelukt is.

Berichten: 11

Re: Zonnewijzer

Het plekje is uitstekend, aangezien ik in het buitengebied woon is dat geen probleem :wink:

maar ik zit nog met 1 probleem, per graad oosterlengte is het 4 minuten afwijkend, dat kan je in NL ook vanaf Utrecht nemen (utrecht greenwich is 1 uur ect.)

maar waar kan ik gewoon simpel de oosterlengte van utrecht en mijn woonplaats vinden :?:

Ik heb ooit gewetenhoe dat met een kaart moet maar ik kom dr niet meer goed uit en ik heb liever dat ik hem in een keer goed heb staan :shock:

Berichten: 866

Re: Zonnewijzer

Zutphen ligt ongeveer op 6 graad en één kwart ve graad oosterlengte en 52graad en één kwart van een graad noorderbreedte.

Ik kan dat nog exakter opzoeken maar het is toch moeilijk om de zonnewijzer zo precies in te stellen.

De poolster zit in het noorden op dezelfde (hoek)hoogte boven de horizon als de noorderbreedte aangeeft. Het is dikwijls zo dat zonnewijzer fabrikanten de staaf vast maken aan de plaat en de hoek niet kan geregeld worden. Toch moet je in de eerste plaats er voor zorgen dat de staaf zo precies mogelijk naar de poolster wijst. Dan draait de zon, samen met de andere sterren er altijd netjes omheen. Hoe de plaat met cijfers dan precies ligt, heeft minder belang als de schaduw vd staaf er maar zolang mogelijk kan op vallen. Good Luck

Laat je nog van je verdere sukses horen?

Berichten: 866

Re: Zonnewijzer

Je moet wel de oosterlengte ten opzichte van greenwich nemen omdat we in dezelfde tijdszone liggen als die stad. Het is juist dat in Utrecht, zoals ook je eigen gemeente, in de winter de officiële tijd 1 uur verschilt met het zonneuur van greenwich maar zij hebben er nu eenmaal voor gekozen om, samen met ons en een groot deel van west europa, hun zonne-middag-uur officieel 13 uur te noemen als het in de winter daar 12 uur zonneuur is. In de zomer noemen zij (en wij ook) dat zelfs 14 uur.

De coördinaten van Lochem zijn 52graad en één zesde graad Noord; 6graad en één derde graad Oost. Dat is meer nauwkeurigheid dan je waarschijnlijk kan gebruiken maar ik geef ze toch maar.

Nog iets: De oosterse ligging heeft geen belang voor de instelling vd zonnewijzer. Ze bepaalt echter wel hoeveel het verschil zal zijn tussen het uur dat de zonnewijzer zal aanduiden en wat het officiële uur is op je keukenklok. In je geval zal de zonnewijzer 25 minuten vroeger de zonnemiddag aan duiden dan in het referentiepunt (greenwich) van onze tijdszone.

De noorder breedte is wel heel belangrijk voor de instelling want dat is de hoek die de staaf vd zonnewijzer moet maken met een horizontaal vlak. Bovendien moet de staaf precies Noord gericht zijn maar dat heb je wel al begrepen.

Sorry dat ik een beetje langdradig word

Berichten: 11

Re: Zonnewijzer

Bedankt voor alle info, khep de zonnewijzer nukeurig op tijd staan :shock:

kwam dr alleen achter dat hij achterste voren loopt aangezien de (halve) ring waar de tijden in romeinse cijfers zijn aangebracht er verkeerd om in zit :?:

die moet ik dan nog maar even los schroeven en goed plaatsen maar voor de rest is hij nu perfect :?:

Berichten: 866

Re: Zonnewijzer

Ik hoop dat J. Kogelmann hier ook iets aan heeft om een zonnewijzer in z'n tuin te plaatsen. Alvast veel zonnige dagen toegewenst.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Zonnewijzer

maar waar kan ik gewoon simpel de oosterlengte van utrecht en mijn woonplaats vinden   :shock:
Je bent er zelf al achter gekomen geloof ik, maar voor de rest leek deze pagina me erg handig:

http://www.heavens-above.com/selecttown.as...pecified&TZ=CET

Hier kan je voor zo ongeveer iedere plaats op aarde de coordinaten laten tonen. De link die ik hierboven geef gaat naar de pagina voor plaatsen in Nederland, maar heel de wereld is beschikbaar
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zonnewijzer

maar waar kan ik gewoon simpel de oosterlengte van utrecht en mijn woonplaats vinden


Wat dacht je van een atlas (of beter nog een topografische kaart!).

Berichten: 866

Re: Zonnewijzer

Vermits iedereen die op dit forum iets zegt of vraagt, toegang tot internet heeft (om het met een waarheid als een koe te zeggen) vind ik het geen slecht idee van je kollega-moderator Miels om een site aan te bevelen waar je de coördinaten van een plaats kan aflezen liever dan ze op een kaart te moeten zoeken (wat natuurlijk ook werkt als je een kaart van de betrokken streek hebt).

Reageer