[Biologie] Experiment nachtzicht bij honden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Biologie] Experiment nachtzicht bij honden

Voor een onderzoek dat ik doe, moet ik met een experiment zien te bewijzen dat honden in het donker veel beter zien dan mensen. Maar hoe doe ik dat? Hoe kan ik zien dat de hond bepaalde dingen waarneemt in een donkere ruimte, als ik zelf amper iets kan zien? Hebben jullie misschien een idee? Alvast bedankt!

Berichten: 8.614

Re: [Biologie] Experiment nachtzicht bij honden

Tip vooraf: Schaf je een nachtkijker aan.

Verder kan je hier en hier eens een kijkje nemen. Zeer interessant is ook de wetenschappelijke publicatie waarop bovenstaande links indirect gebaseerd zijn:

Vision in Dogs, by Miller and Murphy. Journal of the American Vetrinary Medical Association Vol. 207, Issue 12, pages 1623-1624. Published Dec. 15, 1995

Zoals je kan lezen in de eerste link zijn er nogal wat problemen verbonden aan experimenten met dieren. Een wild idee: leg een soort hindernissenparcours in het donker aan en observeer de hond met je nachtkijker terwijl hij dir aflegt. Als hij ergens aarzelt of omheen loopt zou dat kunnen betekenen dat hij het ziet, als hij ertegen botst zou dat kunnen betekenen dat hij het niet gezien heeft. Maar zoals ik al zei: dit is een wild idee en de praktische problemen zijn nogal groot.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer