Papier wordt aangetrokken door geladen voorwerp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 21

Papier wordt aangetrokken door geladen voorwerp

Ik vraag mij al een tijd af waarom (lichte) papiersnippers aangetrokken worden door een geladen voorwerp en onmiddellijk weer afgestoten. Ik heb gegooglet maar nergens stond een antwoord, enkel 'het is zo'. Kan iemand een verklaring geven waarom papier wordt aangetrokken door een geladen voorwerp ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Papier wordt aangetrokken door geladen voorwerp

Als Engels geen probleem is, zie hier ("Interaction Between Charged and Neutral Objects") en hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: Papier wordt aangetrokken door geladen voorwerp

Dit verschijnsel staat bekend als elektrische inductie bij niet-geleiders en werkt als volgt.

Wanneer je een papiersnipper benadert met een negatief geladen staaf ontstaat er in de papiersnipper een ladingsverschuiving. De elektronen kunnen hun molecule niet verlaten, maar ze verwijderen zich zo ver mogelijk van de staaf, aangezien die negatief geladen is en gelijke ladingen (elektronen zijn ook negatief geladen) elkaar afstoten.

Door deze ladingsverschuiving is de papiersnipper nu positief geladen aan de kant die het dichtst bij de staaf zit en negatief geladen aan de kant die het verst van de staaf verwijderd is. Omdat de negatief geladen kant van de papiersnipper het verst verwijderd is van de staaf, is de afstotingskracht kleiner dan de aantrekkingskracht en wordt de papiersnipper naar de staaf getrokken.

Sommige papiersnippers laten de staaf bijna onmiddellijk nadat ze ermee in contact gekomen zijn weer los. In dit geval is de ladingsoverdracht tussen de snipper en de staaf zo goed als mogelijk is. Wanneer die ladingsoverdracht beperkt is, blijft de aantrekkingskracht tussen snipper en staaf bestaan.

EDIT: TD was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 394

Re: Papier wordt aangetrokken door geladen voorwerp

Als je dat allemaal doet wordt de papiersnipper algemeen negatief geladen dan ?

En daarna zeker in contact met grond ofzo wordt het trug neutraal.

Berichten: 21

Re: Papier wordt aangetrokken door geladen voorwerp

Sommige papiersnippers laten de staaf bijna onmiddellijk nadat ze ermee in contact gekomen zijn weer los. In dit geval is de ladingsoverdracht tussen de snipper en de staaf zo goed als mogelijk is. Wanneer die ladingsoverdracht beperkt is, blijft de aantrekkingskracht tussen snipper en staaf bestaan.


Bedankt voor je mooie uitleg! Enkel dit laatste deel begrijp ik niet zo goed? Wat heeft de ladingsoverdracht te maken met de aantrekkingskracht tussen het papier en de buis ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Papier wordt aangetrokken door geladen voorwerp

Als er geen (lokaal, netto) ladingsverschil meer is tussen de staaf en het papier, is er ook (bijna) geen aantrekkingskracht meer...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer