Springen naar inhoud

Elektriciteit opwekken uit warmte

• Log in om te kunnen reageren

maikel1983

maikel1983

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2008 - 19:11

Goedenavond.

Zal me even kort voorstellen omdat ik hier nieuw ben.
Ik ben Maikel, 24 jaar oud en kom uit Dordrecht.

Ik heb een vraag m.b.t. het opwekken van elektriciteit.

Ik vroeg me af, of het mogenlijk is om elektriciteit op te wekken uit een warmtebron d.m.v. straling?
Ik heb al gezocht met google, maar kan niet echt iets vinden waar ik wat aan heb.

Ik bedoel dus niet het opwekken van elektriciteit door iets te verbranden, maar dus echt d.m.v. stralings warmte.

Ben benieuwd!

Mvg Maikel Kooiman

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 februari 2008 - 19:54

Wat dacht je van zonnepanelen?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

maikel1983

maikel1983

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2008 - 20:09

Daar heb ik aan gedacht, maar ik had gelezen dat dat gebeurt d.m.v. licht i.p.v. warmte, of heb ik het mis?

mvg Michel

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 februari 2008 - 20:20

Waar wil je nu precies elektriciteit mee opwekken? Met warmte of met straling? Zichtbaar licht is ook een vorm van straling dat wordt uitgezonden door warmtebronnen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

maikel1983

maikel1983

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2008 - 20:26

Ik wil elektriciteit met warmte (straling) opwekken.
Je moet het even simpel zo zien, ik heb een warme stalen plaat, en ik vraag me af of ik die warmte kan gebruiken om dus stroom mee op te wekken.
Er komt dus geen licht vanaf.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 februari 2008 - 12:45

Pyro-elektrisch effect

http://en.wikipedia....ki/Pyroelectric

Google zelf verder.
Hydrogen economy is a Hype.

hame03

hame03

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2010 - 18:15

Beste Maikel,
Zelf heb ik me pas zeer onlangs deze vraag gesteld. Het Pyro-elektrisch effect kende ik nog niet, vermoedde wel dat het bestond. Zelf was ik gekomen op het thermokoppel, waar een temperatuur verschil tussen twee stel metalen een spanningsverschil tussen de stellen teweegbrengt. Dit principe schijnt in de ruimtevaart te zijn toegepast, ws bij verre ruimtereizen.
Daarnaast zal een good old stirlingmotor een dynamo kunnen aandrijven. Dit wordt bij sommige CSP opstellingen gebruikt.
Ik weet niet of dit een antwoord is op je vraag. Je schijnt het zelf in warmtestraling (laagfrequente fotonen) te willen zoeken ipv temperatuur verschillen.
Groeten Hans

Goedenavond.

Zal me even kort voorstellen omdat ik hier nieuw ben.
Ik ben Maikel, 24 jaar oud en kom uit Dordrecht.

Ik heb een vraag m.b.t. het opwekken van elektriciteit.

Ik vroeg me af, of het mogenlijk is om elektriciteit op te wekken uit een warmtebron d.m.v. straling?
Ik heb al gezocht met google, maar kan niet echt iets vinden waar ik wat aan heb.

Ik bedoel dus niet het opwekken van elektriciteit door iets te verbranden, maar dus echt d.m.v. stralings warmte.

Ben benieuwd!

Mvg Maikel Kooiman

• Gast

Geplaatst op 31 juli 2010 - 19:26

Tsja, ik neem aan dat je niet gewoon een met water gevuld lichaam wilt laten opwarmen en daar stoom uit laten ontsnappen om een turbine aan te drijven.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2010 - 10:25

Beste Maikel,
Zelf heb ik me pas zeer onlangs deze vraag gesteld. Het Pyro-elektrisch effect kende ik nog niet, vermoedde wel dat het bestond. Zelf was ik gekomen op het thermokoppel, waar een temperatuur verschil tussen twee stel metalen een spanningsverschil tussen de stellen teweegbrengt. Dit principe schijnt in de ruimtevaart te zijn toegepast, ws bij verre ruimtereizen.

Thermokoppels worden overal in de industrie gebruikt om temperaturen te meten. Dit is geen "rocket science" hoor ;)

Als je een warme stalen plaat hebt, plak er gewoon een Pelletier element op, niet meer en niet minder.
Ok het is geen straling maar waarom zou je je leven moeilijk maken als het gemakkelijk ook kan ](*,) :)

PS: Wat zin heeft het een twee jaar oude draad tot leven te brengen?

arjen_v

arjen_v

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2010 - 14:38

Miischien heb je hier iets aan:
http://www.engineers...ren-warmte.html
Groet Arjen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures