Elektrisch veld van een object ...

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 394

Elektrisch veld van een object ...

Ik heb een probleempje.

Bekijk eerst het bestand, het laatste puntje. Ik dacht als de lading niet uniformd verdeeld zou zijn, je helemaal niet die rho kan gebruiken ...

En nog een vraagje ivm elektrisch veld. Het is toch gewoon gedifinieerd dat bij een postitieve bronlading de veldvectoren wegwijzen, en bij een negatieve bronlading dan logischerwijs ...

Maar als er dan bij een positieve bronlading een positieve testlading in de buurt wordt gebracht dan hebben de veldvector en de krachtvector dezelfde richting, maar in mijn boek staat dat ook zou gelden bij een negatieve testlading. Ik ben serieus verward.

edit: nu is het bestand wel erbij, excuses : )
Bijlagen
probleem1.doc
(44 KiB) 95 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Elektrisch veld van een object ...

Voor je eerste vraag:
Ik dacht als de lading niet uniformd verdeeld zou zijn, je helemaal niet die rho kan gebruiken ...
Volgens mij is uit de tekst op te maken dat ze de lading nemen van een zeer klein volume, en wel zo klein dat de lading in dit volume wel homogeen verdeeld is.

Het antwoord op je tweede vraag moet ik voor nu schuldig blijven helaas.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 394

Re: Elektrisch veld van een object ...

Ja dV "moet" homogeen verdeeld zijn, maar het kan ook neutraal zijn (bij een niet uniforme verdeling ...). Dus in dit geval zou dq/dV=0, terwijl rho=Q/V niet nul is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Elektrisch veld van een object ...

Als de elektrische lading niet homogeen verdeeld is over een zeker volume, dan zou je de volumeladingsdichtheid ( rho) moeten weten in elk punt van het volume. En dan de integraal van rho .dV berekenen.

Dat de veldvectoren dezelfde richting hebben als de krachtvectoren op een positieve testlading is vrij logisch. De elektrische veldsterkte is immers gelijk aan de kracht op een positieve eenheidslading ( +1C ). Als je een positieve elektrische puntlading neemt, dan zijn de elektrische veldlijnen radiaal naar buiten gericht, en als je dan ergens een positieve lading van =1C plaatst, dan is de kracht op deze lading ook radiaal naar buiten. Als je een negatieve elektrische puntlading hebt, dan zijn de elektrische veldlijnen radiaal naar binnen gericht. Als je dan ergens een testlading van +1C plaatst, dan zal de elektrische kracht op deze testlading ook radiaal naar binnen gericht zijn.

Berichten: 394

Re: Elektrisch veld van een object ...

Voor 1 heb ik het zo te zien verkeerd begrepen, natuurlijk is dat waar als ze niet rho=Q/V bedoelen. Maar is dat ook zo ?

Maarzoals jij het zegt is het onmogelijk om deze integraal te berekenen, want rho varieert per dV ....

Maar voor de 2de, wat doe je als je een negatieve bronlading en testlading hebt ? Welke richtting heeft de veldvector dan ? en de krachtvector op de testlading ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Elektrisch veld van een object ...

Bij een negatieve bronlading zijn de veldvectoren radiaal naar de negatievebronlading toe gericht. Als de testlading ook negatief is, dan wijst de krachtvector radiaal naar buiten toe.

Berichten: 394

Re: Elektrisch veld van een object ...

Bedankt, ik had het gevoel dat mijn boek iets anders dan dat bedoelde.

Berichten: 394

Re: Elektrisch veld van een object ...

Hoe kan het eigenlijk zijn dat er een uniform elektrisch veld kan bestaan ?

E=k_e*Q/r², dus op een ander afstand verandert E al ...

Kan iemand me dit verduidelijken aub : )

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Elektrisch veld van een object ...

De formule die jij geeft is het E-veld van een puntlading, natuurlijk niet van ieder mogelijk E-veld (anders zou elektrostatica nogal simpel worden :D ).

Het veld tussen twee plaatcondensatoren is bijv. uniform (zie hier)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 394

Re: Elektrisch veld van een object ...

E is in jouw voorbeeld constant als die 2 platen heeeeeeeel dicht bij elkaar zijn, en dat zegt men niet .... ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Elektrisch veld van een object ...

inderdaad, oftewel bij een oneindige geladen plaat is het E-veld constant. Maar in de praktijk bestaan die niet, dus in de praktijk is slechts bij benadering een E-veld constant.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 394

Re: Elektrisch veld van een object ...

Dat was dus eigenlijk mijn probleem, dat nu opgelost is : )

Bedankt

Reageer