De forestiers (en een klein ander vraagje)

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

De forestiers (en een klein ander vraagje)

Hallo, een paar dagen geleden was ik een beetje aan het surfen op het internet, en ik besloot Harelbeke eens in te tikken. (ik woon daar namelijk)

Het blijkt dat harelbeke een nogal interessante geschiedenis heeft. Ik heb een aantal sites bezocht over de geschiedenis van harelbeke, en in een paar ervan kwamen "de forestiers" voor. Dat blijken de voorvaders (wel redelijk dicht) te zijn van de eerste Vlaamse graven.

Er schijnen een paar sages over die "forestiers" te gaan, maar ik heb alleen gevonden dat het woudmeesters waren en dat het krijgers waren.

Zou iemand mij kunnen zeggen waar ik die volledige sage(s) zou kunnen lezen? Of desnoods een samenvatting ervan?

en dan nog dit.

Ik vond tijdens het zoeken op deze site dit:

"De tweede kerk dateert uit de 10de eeuw, toen Arnulf de Grote, zoon van Boudewijn II, zijn grafelijke villa in Harelbeke had. Rond 990 hebben de Kortrijkzanen de nederzetting en de kerk platgebrand."

Waarom deden ze dat?

En dan nog snel iets, misschien is het niets, maar ik heb gemerkt dat er een vroeger een soort van minachting was voor Harelbekanen (misschien nog bij oude mensen). Mijn vader mocht zelfs een meisje dat hij vroeger zag niet meer zien, omdat haar moeder wist dat hij van Harelbeke kwam. (daar ben ik wel tevreden om)

misschien een voorbeeld, misschien is het niet hetzelfde, maar hier staat er dat Harelbekanen spottend "gravekinders" genoemd werden door Kortijkzanen. (blz 175)

(een paar regels erboven wordt vermeld: "Harelbeke (in 't Leven van St-Amand, door De Wevel, staet Aerelbeke), de aloude verblyfplaets der zoogenaemde Fores-"

Zou iemand mij willen zeggen waarom?

Ik vind echt bijna niets over de voorafgaande vragen, ik zou heel erg dankbaar zijn moest iemand me meer kunnen vertellen.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Reageer