Renners

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Renners

Waarom steken renners bv. krantenpapier onder hun trui als ze over de top van een hoge berg gaan en aan de afdaling beginnen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Renners

Volgens mij tegen de kou.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Renners

Nu toch niet meer?

Even zoeken op google:
Bij gebrek aan thermisch ondergoed hielden wielrenners zich destijds warm met behulp van krantenpapier.
PDF: http://www.sportimonium.be/fileadmin/files...ingsteksten.pdf
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Renners

Sommige renners gebruiken nog steeds kranten. Ze worden op de top door kijkers uitgedeeld en je hoeft ze dus niet zelf naar boven te torsen, onder aan de berg kun je ze weer makkelijk weg gooien en het effect op de luchtweerstand is minder dan alternatieven als een jasje.

Thermisch ondergoed klinkt goed, tot je in zomerse temperaturen een alp aan het beklimmen bent, dan kom je er op terug. Bovendien kijken sommige profrenners als het om het materiaal gaat op elke paar gram (met Rasmussen als beste voorbeeld).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Renners

Waarom beschermt krantenpapier tegen de kou?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Renners

Het zorgt voor minder wind door je shirt. Vergeet niet dat er met meer dan 80 km/h gereden wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Renners

Ik denk toch dat de renners zweten als ze boven komen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Renners

Als ze bovenkomen wel, maar ik weet uit ervaring dat het in een afdaling direct koud is, zelfs in de Ardennen waar er toch niet zo lange afdalingen liggen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Renners

Sommige renners gebruiken nog steeds kranten. Ze worden op de top door kijkers uitgedeeld en je hoeft ze dus niet zelf naar boven te torsen, onder aan de berg kun je ze weer makkelijk weg gooien en het effect op de luchtweerstand is minder dan alternatieven als een jasje.


Of ik vergis me, of ik heb dit nog nooit bij de Tour de France gezien.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Renners

Je vergist je. Misschien heb je het nog nooit gezien maar het gebeurt wel degelijk en komt soms ook in beeld. Vaak is de camera echter meer gericht op mensen net voor de top en niet op diegene die er net over zijn en zich klaar maken voor de daling.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Renners

Het krantenpapier is toch aan het verdwijnen denk ik. Volgens mij gebruiken bijna alle renners tegenwoordig een jasje om aan te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Renners

Als een renner over de top komt is hij bezweet. Bij het naar beneden rijden krijgen we veel tocht wat de verdamping bevordert en veel warmte kost, die aan zijn lichaam onttrokken wordt. Gevolg verkoudheid. Met een stuk krantenpapier voor zijn borst krijgen we een laagje lucht dat stil staat en daar lucht een slechte warmtegeleider is...
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Renners

Het krantenpapier is toch aan het verdwijnen denk ik. Volgens mij gebruiken bijna alle renners tegenwoordig een jasje om aan te doen.
Leuk voor de kopgroep en het peloton. Maar op de echte Alpen toppen fietst meer dan de helft van de renners zonder begeleidende wagen rond en er is niemand die zijn eigen windstopper mee naar boven sleept.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Renners

Als een renner over de top komt is hij bezweet. Bij het naar beneden rijden krijgen we veel tocht wat de verdamping bevordert en veel warmte kost, die aan zijn lichaam onttrokken wordt. Gevolg verkoudheid. Met een stuk krantenpapier voor zijn borst krijgen we een laagje lucht dat stil staat en daar lucht een slechte warmtegeleider is...
Dat is een goeie uitleg kotje ...

Reageer