Een spoel.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Een spoel.

Zou iemand mij zo duidelijk mogelijk de werking van een spoel kunnen uitleggen?

En dan niet zo zeer wat het doet, maar meer wat er op atomair (electron) niveau gebeurt, waarom komt er een magnetsich veld.

Ik begrijp niet echt waarom een wikkeling van koperdraden voor zulk effect kan zorgen.

Wat is het quantum fysisch effect dat de electronen dit gedrag geeft?

Re: Een spoel.

Ik ben Simon (svdw) en ik volg elektronica in het vti st-lucas.

De werking van een spoel is als volgt:

Een gewone koperen geleider heeft een elektromagnetisch veld rond zich als er stroom door vloeit. Als je die koperen geleider wikkelt tot een spoel (want een spoel is eigenlijk een serischakeling van windingen), dan vormt er zich een elektromagnetisch veld dat door en rond de spoel gaat.

De polarisatie van het elektromagnetisch veld verandert naargelang de stroomzin veranderd door de geleider.

Een spoel heeft ook de eigenschap dat de stroom die door de spoel loopt na- ijlt op de spanning. Dat zorgt voor een verschuiving (j = 90 graden) op de goniometrische cirkel tussen de spanningsvector en de stroomvector.

Dus als je stroom door een spoel laat vloeien, dan zal de spoel een EMK (elektromotorische kracht) van zelfinductie genereren, en ervoor zorgen dat de stroom niet direct kan vloeien, daarom ijlt hij na. Die tegengestelde emk is een tegengestelde stroom die gedurende enkele microseconden vloeit en dat is de oorzaak dat de stroom niet direct kan vloeien.

Bij het onderbreken van de kring met een spoel, zal de spoel weer een tegengestelde emk opwekken die er weer voor zorgt dat de stroom niet stopt met vloeien. Die stroom is heel groot want die moet groot genoeg zijn (gedurende die enkele micro seconden) om de weggevallen stroom terug in evenwicht te brengen.

Zo werkt eigenlijk het systeem van een bougie in een auto, de vonk die springt door de bougie is een vonk die gegenereerd is door de tegengestelde emk van de spoel bij het onderbreken van de kring.

Als je nog vragen hebt, mag je mij altijd mailen, dan geeft ik je nog een site om het uit te leggen, ofwel kopieer ik het één of ander uit mijn cursus elektriciteit.

Je kan me via mijn profiel bereiken (onder andere email)

Reageer