Springen naar inhoud

Five-seat concept car runs on air

• Log in om te kunnen reageren

BBC-feed

BBC-feed

• >250 berichten
  • 269 berichten
  • Nieuwsbot

Geplaatst op 13 februari 2008 - 12:33

An engineer promises that within a year he will start selling a car that runs on compressed air.

Lees het volledige artikel...
Bron: BBC Science and Nature. www.BBC.co.uk

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2008 - 11:35

The OneCAT will be a five-seater with a glass fibre body, weighing just 350kg and could cost just over £2,500.

Mijn Citroen AX van vruuger was a licht, en die was 600 kg schoon aan de haak.

It will be driven by compressed air stored in carbon-fibre tanks built into the chassis.
The tanks can be filled with air from a compressor in just three minutes - much quicker than a battery car.
Alternatively, it can be plugged into the mains for four hours and an on-board compressor will do the job.

Dat is natuurlijk appels en peren, maar toch 4 uur aan het stopcontact is nog steeds erg goed ivm batterijen, waarbij het toch al gauw 6 uur duurt.

For long journeys the compressed air driving the pistons can be boosted by a fuel burner which heats the air so it expands and increases the pressure on the pistons. The burner will use all kinds of liquid fuel.

The designers say on long journeys the car will do the equivalent of 120mpg. In town, running on air, it will be cheaper than that.

IGEGZV 120 mpg voor een auto dat zo'n beetje op het verwarmen van lucht werkt (op lange afstanden)? Als dat zou werken hadden we het allang uitgevonden, volgens mij word hier met nummers gespeeld. ter vergelijking, de kleine honda hybrid doet zo'n 60 mpg meen ik.

"It also has to be economical."

Ik dacht dat dat het hele punt was? Je gaat geen dinky toy auto maken voor de financieele elite, die zullen het hoogstes gebruiken als golfkarretje.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2008 - 13:19

An engineer promises that within a year he will start selling a car that runs on compressed air.

Dat belooft die engineer (Guy Negre) al een paar jaar.

Het verhaal van die luchtauto is hier ook al een paar keer voorbijgekomen, onder andere in:

http://www.wetenscha...showtopic=77936

Als je het artikel leest komt de aap echt de mouw: Het ding weegt maar 350 kg. Om daarmee 1:50 (120 mpg) te halen hoef je echt geen kunstgrepen uit te halen.

De uitvinder zegt dat de eersten die dat ding zullen kopen mensen zijn die om het milieu geven. Maar wie echt om het milieu geeft, sloopt die luchtmotor, de tanks en de compressor eruit, en bouwt een klein verbrandingsmotortje in.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2008 - 13:24

Das het probleem, verbarandingsmotortjes worden niet gemaakt van carbon fiber, een motor a 600 cc is al gauw 200 kilo. Batterijen zijn ook zwaar.

Grasduiner

Grasduiner

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2008 - 13:31

Das het probleem, verbarandingsmotortjes worden niet gemaakt van carbon fiber, een motor a 600 cc is al gauw 200 kilo. Batterijen zijn ook zwaar.

Weet iemand in hoeverre de volgende claim waar is?

Wikipedia Air Car

De andere modellen zullen een hulpmotor krijgen die ervoor zal zorgen dat de samengeperste lucht verwarmd in de motor wordt geïnjecteerd. Verwarmde lucht resulteert in een hoger vermogen en dus grotere autonomie tegen hogere snelheden. MDI claimt dat een wagen dan 1650 km kan rijden met minder dan 2 liter benzine.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2008 - 14:03

200 kilo? Daar heb je een complete motorfiets voor, met nog wel meer dan 600cc als je zou willen. Verder heb je echt geen 600cc nodig, de helft volstaat voor zo'n licht dingetje. Tevens weegt perslucht ook aardig wat. Per energie-hoeveelheid zelfs 2-3 keer meer dan een batterij.

En dan hebben we het nog niet eens over het warmteverlies gehad als je die tanks in 2 minuten wil volpompen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2008 - 14:49

De link hier beweert 2 liter voor 100km. Niet veel beter dan een diesel.
http://www.mdi.lu/en...hp?page=moteurs

Nergens woord over energie imput, output en rendement, dus veel kun je niet met die website.

Grasduiner

Grasduiner

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2008 - 16:02

De link hier beweert 2 liter voor 100km. Niet veel beter dan een diesel.
http://www.mdi.lu/en...hp?page=moteurs

Nergens woord over energie imput, output en rendement, dus veel kun je niet met die website.

In betreffende link lees ik dat men ook al een concept heeft voor bussen en trucks. Dus ook voor zware voertuigen toepasbaar.

In Wikipedia (zie mijn vorige inbreng) lees ik dat met 2 liter benzine ruim 1600 kilometer afgelegd kan worden door de lucht te verwarmen, waardoor meer rendement verkregen wordt.

Wat er niet bijstaat is hoe vaak je de lucht moet bijtanken gedurende die 1600 kilometer.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2008 - 16:48

Hahaha, en zo kun je de nummers inderdaad verdraaien,

Er is inderdaad al veel gezegd over dit concept op dit forum. Ik hou mijn oren open voor nieuwe ontwikkelingen, maar IGEGZV dat we hier over 5 jaar allemaal op scheten rijen.

Grasduiner

Grasduiner

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2008 - 09:13

Rijden op verwarmde lucht.

Zou 'gebakken lucht' dan toch de oplossing zijn voor het energie-probleem? :D

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2008 - 13:13

We rijden al zo'n 100 jaar op verwarmde lucht.

Pointer

Pointer

• >250 berichten
  • 286 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 februari 2008 - 18:24

We rijden al zo'n 100 jaar op verwarmde lucht.

:D ik denk dat ik maar eens een stoommachiene ga uitvinden :D
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44896 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2008 - 18:51

IGEGZV

vertaling aub
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2008 - 19:06

vertaling aub

Ga er eens met je muis boven staan (wel in de originele post) :D

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44896 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2008 - 20:22

Gadt wat flauw...... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures