Meiose i en ii

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 28

Meiose i en ii

Ik snap iets niet over de Meiose.

Dit is wat ik tot nu toe er van begrepen heb.

Tijdens de Meiose I zitten er in een 'gewone' cellen 46 chromosomen totaal, 23 paren dus.

De cel deelt en van elke paar Chromosomen is er een in een cel.

Dus krijg je twee cellen met 23 chromosomen (van elk paar een) de chromosomen hebben beiden nog 2 chromatiden.

Het probleem vindt ik de Meiose II.

De cellen delen dus weer.

Als voorbeeld pakken we een cel.

Als deze cel deelt, krijg je twee cellen met 23 chrosomen, MAAR elke chromosoom in de twee cellen HEEFT MAAR EEN CHROMATIDE. Hoe kan je dit nou een chromosoon noemen?

Wat ik weet, is dat 23 chromosomen van de vader (2 chromatiden) met 23 chromosomen van de moeder (met 2 chromatiden) samen 46 chromosomen vormen. Daarna begint de ontwikkeling van het embryo.

Wat ik heel graag zou willen weten is.

-Hoe zit het met de meiose II? Dus als er 4 cellen zijn met 23 chromosomen..maar met een chromatide?

-Waarom heeft een chromosoom 2 chromatiden? Dus hoe zitten die chromatiden aan elkaar vast?

Ik hoop dat iemand de tijd heeft om het mij te uitleggen (niveau is 6 Atheneum)

Bij voorbaat dank.

Berichten: 8.614

Re: Meiose i en ii

-Hoe zit het met de meiose II? Dus als er 4 cellen zijn met 23 chromosomen..maar met een chromatide?
Heb je
-Waarom heeft een chromosoom 2 chromatiden? Dus hoe zitten die chromatiden aan elkaar vast?
Volgens mij zie je fout wat een chromatide is. Tijdens de celdeling worden de chromosomen verdubbeld. Een chromosoom en diens replica zitten dan aan elkaar vast aan het centromeer en in deze toestan wordt elk van beide chromosomen aangeduid met de term chromatide. Een chromatide is dus een chromosoom na verdubbeling.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 28

Re: Meiose i en ii

een chromosoom zijn dus niet twee van die slierten, maar 1 dus.

En verdubbelen die chromosomen voor dat meiose 1 begint?

Dus dan zijn er 23 paren, en eentje van elke paar gaat naar een andere cel?

Dan heb je dus twee cellen, met 23 chromosomen. En dan is dus de Meiose 1 afgelopen?

Maar gaan de chromosomen dan verdubbelen?

want je moet toch dan 4 cellen krijgen, met meiose 2.

Verdubbelen de chromosomen dan?

En nu wordt het toch een beetje raar?

http://youtube.com/watch?v=47vf2m-Iyb8

Opeens hebben papa en mama er ook mee te maken...

Meiose is toch juist voor geslachtscelen produceren?

dus 23 chromosomen van papa en 23 van mama, samen 46 in paren van twee.

En waardoor is het juist dat er veel variatie is.

Want als steeds de zelfde chromosomen van papa en mama komen, hoe komt het dat nakomelingen geen identiek genetisch pakket hebben?

sorry dat ik zo veel vragen stel...maar genetica is mijn slechtste onderdeel binnen de biologie...

Berichten: 8.614

Re: Meiose i en ii

een chromosoom zijn dus niet twee van die slierten, maar 1 dus.
Klopt.
En verdubbelen die chromosomen voor dat meiose 1 begint?
Klopt. Het hele meioseproces is ruwweg onder te verdelen in drie delen: de interfase, meiose-I en meiose-II. Gedurende de interfase worden de chromosomen verdubbeld.
Dus dan zijn er 23 paren, en eentje van elke paar gaat naar een andere cel?
Neen. Je begint met een lichaamscel die 23 homologe chromosomenparen (dus 46 chromosomen) bezit. Tijdens de interfase wordt het genetische materiaal verdubbeld: we spreken nu niet meer over chromosomen maar over chromatiden (waarvan er nu 92 zijn). Tijdens meiose-I worden de homologe chromosomenparen van elkaar gescheiden en worden er twee cellen gevormd die elk 23 chromatideparen (dus 46 chromatiden) bevatten. Tijdens meiose-II worden die chromatideparen gesplitst tot we uiteindelijk vier cellen krijgen met 23 chromatiden. Die chromatiden condenseren terug en worden opnieuw chromosomen genoemd.
Dan heb je dus twee cellen, met 23 chromosomen. En dan is dus de Meiose 1 afgelopen?
Neen. Na meiose-I heb je, zoals ik hierboven reeds zei, twee cellen met 46 chromatiden (lees: chromosomen).
Maar gaan de chromosomen dan verdubbelen?
Neen. De verdubbeling vindt enkel in het begin plaats.
Opeens hebben papa en mama er ook mee te maken...
Die hebben er altijd mee te maken.
Aphyrnae schreef:Meiose is toch juist voor geslachtscelen produceren?

dus 23 chromosomen van papa en 23 van mama, samen 46 in paren van twee.
Neen. In geslachtscellen bevinden zich slechts 23 chromosomen.
Aphyrnae schreef:En waardoor is het juist dat er veel variatie is.

Want als steeds de zelfde chromosomen van papa en mama komen, hoe komt het dat nakomelingen geen identiek genetisch pakket hebben?
Dit heeft o.a. te maken met die crossing-overs en het feit dat het niet altijd hetzelfde chromosoom van het homologe chromosomenpaar is dat in een geslachtscel zit.
sorry dat ik zo veel vragen stel...maar genetica is mijn slechtste onderdeel binnen de biologie...
Geen probleem. Dit forum is bedoeld voor vragen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 28

Re: Meiose i en ii

nou, het meeste snap ik nu wel, dank je wel. Duidelijke uitleg.

Wat ik nog een beetje vaag vindt, is het feit dat er variatie bestaat.

Ik snap dat nog niet echt.

Crossing over is dus wanneer chromosomen verdubbeld zijn voor de meiose, maar dat de 'voeten' verwisseld worden.

Maar dat gebeurt toch niet altijd? en niet op grote schaal.

Dus er moet toch ook iets anders zijn?

Ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik nu over iets anders begin.

Namelijk, hoe kun je in een stamboom zien.

Of een aandoening, reccesief, dominant is en of het X-chromosomaal of Autosomaal overerft?

Berichten: 8.614

Re: Meiose i en ii

Crossing over is dus wanneer chromosomen verdubbeld zijn voor de meiose, maar dat de 'voeten' verwisseld worden.
Wat ik nog een beetje vaag vindt, is het feit dat er variatie bestaat.
Dus er moet toch ook iets anders zijn?
Massa's andere zaken, maar daar wilde ik je niet mee verwarren. Als je er echter zelf om vraagt...
  • Er bestaat een verschijnsel dat
    Maar dat gebeurt toch niet altijd? en niet op grote schaal.
    Er is een bepaalde kans dat chromosomen een crossing-over aangaan. Deze kans, de zgn.
    Ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik nu over iets anders begin.
    Zeker niet, maar dat kan je best in een andere topic doen. Ik heb gezien dat je reeds een andere topic geopend hebt, dus als ik tijd heb zal ik daar eens een kijkje nemen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 28

Re: Meiose i en ii

Dank je wel,

Over de crossing over, dit hoeft toch niet altijd slecht te zijn?

Bij crossing over is toch de erfelijke informatie gebalanceerd? Net als bij een bepaalde vorm van Translocatie.

Dus wat ik bedoel, Crossing Over is nooit slecht, maar is ten gunste van de variatie van de nakomelingen.

Maar een Translocatie kan dus slecht zijn, omdat er deletie ontstaat.

wat ik er van begrepen heb is dat mbv translocatie dus monosomie en trisomie kan ontstaan.

Dat een stukje van een chromosoom dus eraf gaat en aan een andere chromosoom gaat vast zitten.

Wat zijn de gevolgen van een translocatie? En hoe kan er monosomie en trisomie ontstaan?

Ik had gehoord dat een translocatie door gegeven kan worden en dat het fataal zou kunnen zijn voor de nakomelingen..

Maar waarom is een translocatie niet fataal voor een individu? Dus dat na een deling van 1 cel, 2 dochtercellen ontstaan met 'rare' chromosomen...

Berichten: 8.614

Re: Meiose i en ii

Aphyrnae schreef:Over de crossing over, dit hoeft toch niet altijd slecht te zijn?

Bij crossing over is toch de erfelijke informatie gebalanceerd?
Een crossing-over is zeker niet altijd slecht, maar het kan wel.
Dus wat ik bedoel, Crossing Over is nooit slecht, maar is ten gunste van de variatie van de nakomelingen.
Dat is niet helemaal juist. Een crossing-over kan wel degelijk ongebalanceerd zijn (al gebeurt dit zeer zelden vergeleken met gebalanceerde crossing-overs). Wanneer een gameet die deze ongebalanceerde chromosomen bevat deel gaat uitmaken van de zygote kan er zich een chromosomale afwijking voordoen. Maar zoals ik al zei, dit gebeurt zeer zelden in vergelijking met normale, gebalanceerde crossing-overs.
Maar een Translocatie kan dus slecht zijn, omdat er deletie ontstaat.
Ik zou de zin als volgt herformuleren:

"Een translocatie kan slecht zijn, wanneer er een deletie ontstaat."

Er bestaan namelijk ook gebalanceerde en ongebalanceerde translocaties. Enkel bij een ongebalanceerde translocatie is er sprake van een deletie en dat kan afwijkingen opleveren. Ook kan een gebalanceerde translocatie ongebalanceerd doorgegeven worden aan het nageslacht.
En hoe kan er monosomie en trisomie ontstaan?
Wanneer je het hebt over translocaties, gaat het steeds over partiële monosomie (= deletie) en partiële trisomie. Dit is het geval bij een ongebalanceerde translocatie. Hierbij wordt een ongelijke hoeveelheid genetische informatie uitgewisseld, waarbij het ene chromosoom te weinig heeft (= partiële monosomie of deletie) en het andere chromosoom te veel (= partiële trisomie).
Aphyrnae schreef:Ik had gehoord dat een translocatie door gegeven kan worden en dat het fataal zou kunnen zijn voor de nakomelingen..

Maar waarom is een translocatie niet fataal voor een individu? Dus dat na een deling van 1 cel, 2 dochtercellen ontstaan met 'rare' chromosomen...
Het hangt er allemaal vanaf of het om een gebalanceerde of ongebalanceerde translocatie gaat. Een gebalanceerde translocatie is - zoals ik reeds zei - doorgaans ongevaarlijk maar kan ongebalanceerd doorgegeven worden aan de nakomelingen, wat kan leiden tot afwijkingen. Bovendien is ook niet elke ongebalanceerde translocatie fataal. Het hangt er allemaal vanaf om welke genetische informatie het draait.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer