[Natuurkunde] Twee verbonden elektroscopen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[Natuurkunde] Twee verbonden elektroscopen

Wij moeten voor school voorspellen wat er zal gebeuren indien we twee elektroscopen verbinden met een koper draad en bij elektroscoop 1 naderen met een plastieken staaf.

Ik vermoed hierbij dat de tweede elektroscoop zal uitwijken en de eerste geen kik zal geven.

Nu moeten we de koperdraad natmaken en met een staaf met gelijke lading naderen bij elektroscoop 1.

Zal elektroscoop 2 meer uitwijken (betere geleidbare draad zorgt voor minder weerstand van de elektronen ?) of zal hij evenveel uitwijken ? Of...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Natuurkunde] Twee verbonden elektroscopen

Ik denk dat de eerste electroscoop tegengesteld uit zal slaan ten opzichte van de tweede. Als je staaf positief geladen is, zullen er electronen vanuit de electroscopen richting staaf bewegen. De electroscoop het dichtst bij de staaf krijgt dus een overschot aan electronen te verwerken en zal uitslaan. Omdat die electronen ergens vandaan moeten komen, zal de tweede electroscoop een tekort aan electronen moeten krijgen, en zal ook uitslaan.

Op het bovenstaande mag geschoten worden door mensen met kijk op zaken!

Voor je tweede vraagstuk snap ik het nut van het natmaken van de draad niet goed. Koper geleidt uit zichzelf toch voldoende? Ik denk dat de invloed van uitwijken (als die er al is) marginaal zal zijn. Of het water moet ergens contact maken met de aarde....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] Twee verbonden elektroscopen

Op het bovenstaande mag geschoten worden door mensen met kijk op zaken!
Nee hoor.
Voor je tweede vraagstuk snap ik het nut van het natmaken van de draad niet goed.
ik ook niet
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Natuurkunde] Twee verbonden elektroscopen

Bij het aanraken (voor het natmaken) zal de lading weer worden ge-aard, mischien dat dat bedoeld word.

Dus gewoon even resetten

Reageer