Springen naar inhoud

Voodoo: Zwarte Magie

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2005 - 08:52

Herinneren jullie nog die reclame van Centraal Beheer, met die jongen in het museum die tegen een voodoo-pop aanliep en deze weer wilde fatsoeneren en tegelijk verscheen Bil Clinton in beeld en tegelijk meebewoog met de voodoo-pop.

Herkomst voodoo: oorsprongelijk afkomstig uit West-Afrika Het is wereldbeschouwelijk, waarin geloof in een schepper, bijgestaan door goden en godinnen, voorouders en geesten (Boe), fundamenteel is. Vandaaruit is voodoo later met de negerslaven naar andere werelddelen verhuist.

Wat is voodoo: religie, mogelijk afkomstig vanuit de natuurgodsdiensten.
Centraal bij voodoo zijn de rituelen met potten, kalbassen, schalen en figuren van aardewerk (lijkt veel op de atributen van de medicijnman, sjamanisme), offeringen, vaak kippen.

De vragen zijn.

1) zijn mensen hiermee bekent, zo ja wat voor invloed heeft het op het geestelijk leven, de voordelen en natuurlijk de gevaren, dus nadelen.
2) heeft voodoo in feite wel die krachten die men beweerd zoals het uitspreken van vloeken, bespellingen met poppen om er eventueel kwaad te veroorzaken.
3) is voodoo een doodgewone geestesvoorstelling zonder enige werking of externe krachten, dus zit het tussen de oren?

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Voodoo meer info over voodoo, maar is beperkt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2005 - 12:56

1) Belangrijk is dat je niet kijkt naar Voodoo als zwarte magie of iets van een primitieve cultuur.

Deze fout is is mede gemaakt door intellectualistische theorieen uit de psychologie & de culturele antropologie:

De intellectualistische opvatting van symbolen is die opvatting die het belang van symbolen in ons leven terugvoert op/ fundeert in/ afhankelijk maakt van het voor waar houden van bepaalde overtuigingen. Binnen deze opvatting worden symbolen geļnterpreteerd als magie.
=> Deze interpretatie van symbolen stelt de symbolische praktijk in een verkeerd daglicht

• Vb. foto : symbool, Ersatz, vertegenwoordiger

Met een foto kan je allerlei doen: zoenen, bloemen bij zetten (cf. graf). Dit zijn manieren om met symbolische voorwerpen om te gaan.
Volgens de intellectualistische visie doe je dit omdat je de overtuiging hebt dat de persoon zal voelen, horen, delen, zien wat je met het symbool, in de zin van vertegenwoordiging van de persoon, doet.
Net zoals de voodoo.

En wat maakt dan het verschil tussen een foto & een poppetje; niets.
Het is eigen aan de mens dat hij magisch denkt; in niet-westerse culturen geldt minder het rationele, heeft het magisch denken de bovenhand.
Maar dat wil niet zeggen dat WIJ, zuivere rationele mensen zijn.

• Gast

Geplaatst op 06 april 2005 - 14:46

Kun je voodoo leren?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 april 2005 - 15:18

Wat wil je dan leren?
Het lijkt me sterk dat je door in poppetjes te prikken, mensen fysiek pijn kunt doen.. daarvoor hoef je het niet te doen.
Als het een overtuiging is, zul je die je eigen moeten maken (informatie opzoeken, ermee in contact komen).

(struisvogels steken hun kop niet in het zand - is voodoo in de zin van 'mensen fysiek pijn kunnen doen door in een poppetje te prikken' niet een soortgelijk verhaaltje?)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 april 2005 - 15:44

Als je bedoelt: de religie achter voodoo, vast wel. Leen een boek van de bieb of zoek een betrouwbare website. (Begin bijvoorbeeld met wikipedia.)
Als je zelf een priester wilt worden, zul je een leermeester moeten zoeken. Ik zou zeggen: probeer het eens op Haiti of in New Orleans. Als je een flinke smak geld meeneemt vind je vast wel iemand :shock:
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Ard

Ard

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2005 - 19:55

Voodoo werkt alleen daar waar het "slachtoffer" gelooft dat er een vloek op hem/haar rust. Als ik tegen een "voodoo gelovige" zeg dat ik naar de priester ben geweest en deze heeft een vloek uitgesproken, dan zullen er verschijnselen zijn die doen denken dat de vloek werkt. Ikzelf geloof niet in Voodoo, maar daar hebben de priesters ook weer trucks voor. Stiekem vergiftigen is er een van. Als dan de vloek wordt opgeheven, gaat het ook weer beter met mij. (Geen kleine hoeveelheden gif meer in mijn eten/drinken.) Of, in het geval van de gelovige, deze is van de vloek verlost, en zal zichzelf wijs maken dat het allemaal weer goed is. (En dientengevolge genezen.)
Het is zoals Napoleon Dynamite al zei een op symbolen gebaseerde "religie" met dat verschil dat degene waarop de aandacht is gericht via de pop wel duidelijk wordt gemaakt dat er aandacht wordt geschonken.
Hiermee vraag twee en drie beantwoord volgens mijn visie. (Er zijn er ongetwijfeld meer.)
Vraag een is veel moeilijker voor mij te beantwoorden. Wat ik weet is uit boeken en documentaires. volgens mij heeft het dezelfde rijkweidte als het christendom voor wat betreft het heil wat ervan te verwachten valt. Ik denk dat mensen in een voodoogeorienteerde maatschappij er doorgaans wel bij varen. Er zijn, als altijd, wel extremen.[/img]

girlyme

girlyme

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2008 - 20:01

voor alexander: voodoo is slecht dus... oppasse
antwrd op vraag 1: da heeft invloed op t geestelijk leve slecht invloed dus...
antwrd op vraag 2: voodoo heeft die kracht die men beweerd ja
antwrd op vraag 3: kweni wa ge drmee bedoelt

conclusie: voodoo is goed alleen als j mr pas begint drna keer die zich tege j en ik praat ni over popgedoe... dus m.a.w bleef maar ver weg v voodoo gedoe als j gn spijt wil krijge...
m.v.g
ps.: ben ook afrikaans en spreek uit ervaring
be cool

Herinneren jullie nog die reclame van Centraal Beheer, met die jongen in het museum die tegen een voodoo-pop aanliep en deze weer wilde fatsoeneren en tegelijk verscheen Bil Clinton in beeld en tegelijk meebewoog met de voodoo-pop.

Herkomst voodoo: oorsprongelijk afkomstig uit West-Afrika Het is wereldbeschouwelijk, waarin geloof in een schepper, bijgestaan door goden en godinnen, voorouders en geesten (Boe), fundamenteel is. Vandaaruit is voodoo later met de negerslaven naar andere werelddelen verhuist.

Wat is voodoo: religie, mogelijk afkomstig vanuit de natuurgodsdiensten.
Centraal bij voodoo zijn de rituelen met potten, kalbassen, schalen en figuren van aardewerk (lijkt veel op de atributen van de medicijnman, sjamanisme), offeringen, vaak kippen.

De vragen zijn.

1) zijn mensen hiermee bekent, zo ja wat voor invloed heeft het op het geestelijk leven, de voordelen en natuurlijk de gevaren, dus nadelen.
2) heeft voodoo in feite wel die krachten die men beweerd zoals het uitspreken van vloeken, bespellingen met poppen om er eventueel kwaad te veroorzaken.
3) is voodoo een doodgewone geestesvoorstelling zonder enige werking of externe krachten, dus zit het tussen de oren?

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Voodoo meer info over voodoo, maar is beperkt.

voodoo is slecht dus... oppasse
antwrd op vraag 1: da heeft invloed op t geestelijk leve slecht invloed dus...
antwrd op vraag 2: voodoo heeft die kracht die men beweerd ja
antwrd op vraag 3: kweni wa ge drmee bedoelt

conclusie: voodoo is goed alleen als j mr pas begint drna keer die zich tege j en ik praat ni over popgedoe... dus m.a.w bleef maar ver weg v voodoo gedoe als j gn spijt wil krijge...
m.v.g
ps.: ben ook afrikaans en spreek uit ervaring
be cool
:D

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 april 2008 - 21:44

Girlyme, dit is een wetenschapsforum. Dat betekent dat we onderbouwing vragen van claims. Probeer ook sms-taal te mijden, alsjeblieft, het leest niet leuk.

renzzz

renzzz

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2008 - 11:50

hey weet iemand hoe je een voodoopop moet maken?

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2008 - 15:30

De intertubes weten altijd raad: :D

Verder sluit ik dit topic nu maar. De laatste echt inhoudelijke post dateert alweer van drie jaar terug. Dit draadje mag dus rustig weer onder de grond.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures