Scheidingsmechanisme

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 29

Scheidingsmechanisme

Volgende uitleg kan verwarrend zijn, zie tekening voor verduidelijking:

Ik ben op zoek naar een mechanisme om 2 schuiven aan te sturen m.b.v. 1 spoel die een latje elektromagnetisch kan uitstoten en weer intrekken (wat is hiervan eigenlijk de correcte Nederlandse en Engelse naam?).

De bovenste schuif wordt maar gedeeltelijk in een kolom geduwd, zodat de cilindertjes net niet naar beneden vallen. De onderste schuif wordt volledig tot tegen de wand van de kolom met cilinders geduwd, zodat de kolom luchtdicht wordt afgescheiden met de kamer eronder. Dat is nodig omdat in die kamer de cilindertjes 1 per 1 met perslucht worden gelanceerd en er anders dus lucht zou ontsnapppen.

Ter verduidelijking de sequentie in stapjes:

1) Bovenste schuif is open (volledig naar links) en de onderste schuif zorgt voor een volledig lucthdichte afsluiting.

2) Onderste schuif gaat open (naar links volgens tekening) en bovenste schuif komt net genoeg naar rechts om een cilinder tegen te houden.

Door deze sequentie goed te timen, zorgen we dat er telkens 1 cilinder in de 'lanceerkamer' terecht komt.

Dus mijn vraag: Welk mechanisme kan deze bewegingen bewerkstelligen met 1 spoel?
Bijlagen
Picture.zip
(37.02 KiB) 81 keer gedownload

Berichten: 44

Re: Scheidingsmechanisme

Volgende uitleg kan verwarrend zijn, zie tekening voor verduidelijking
Ik kan je tekening niet lezen, mijn computer geeft een fout melding!

Berichten: 29

Re: Scheidingsmechanisme

Ik heb em nu met Winrar gecomprimeerd. Misschien dat het nu wel lukt.
Bijlagen
Picture.rar
(36.87 KiB) 68 keer gedownload

Berichten: 1.007

Re: Scheidingsmechanisme

Ik kan je tekening niet lezen, mijn computer geeft een fout melding!
Kwestie van even een zip-programma installeren (al zou Windows standaard al zip-bestanden moeten kunnen lezen). 7-zip is een goeie.

Berichten: 44

Re: Scheidingsmechanisme

Kwestie van even een zip-programma installeren (al zou Windows standaard al zip-bestanden moeten kunnen lezen). 7-zip is een goeie.
Ik gebruik zipgenius. Kan het oorspronkelijke zip-bestand openen, maar het plaatje daarin geeft foutmelding. Ook windows kan het plaatje in het zip bestand niet openen.

Maar terug komen op de vraag:

Je moet de schuiven aan verschillende kanten naar buiten laten gaan en de lengtes ervan wat aanpassen.

Nu kan je schuiven met 1 spoel bedienen (zie plaatje)
Drawing1.jpg
Drawing1.jpg (34.21 KiB) 499 keer bekeken

Berichten: 29

Re: Scheidingsmechanisme

Uw tekening is mooier dan de mijne.

En wat voor mechanisme zou je dan gebruiken om de schuiven aan weerskanten te bedienen?

Berichten: 44

Re: Scheidingsmechanisme

mister T schreef:Uw tekening is mooier dan de mijne.

En wat voor mechanisme zou je dan gebruiken om de schuiven aan weerskanten te bedienen?
Ach, ik teken gemakkelijker met CAD dan met de hand ...

Je moet de schuiven aan beide zijden aan elkaar verbinden (onderlangs bijvoorbeeld). Als je nu de stang in de spoel beweegt, gaan beide schuiven mee.
Drawing2.jpg
Drawing2.jpg (25.28 KiB) 495 keer bekeken

Reageer