Spanningen in een compressieveer

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 27

Spanningen in een compressieveer

Weet er iemand wat voor een spanningsverdeling er heerst in een compressieveer(zoals in een balpen of schokveer van een auto) en waarom ? Ik heb op internet al een heleboel ingewikkelde formules gezien, maar niet echt een antwoord op mijn vraag.

Bedankt,

fil

Berichten: 2.746

Re: Spanningen in een compressieveer

Ik zou zeggen, bij een veer in rust, uniform verdeeld over heel de lengte? elk stukje van de veer ondervindt een gelijke kracht.

of bedoel je dat niet?

Berichten: 27

Re: Spanningen in een compressieveer

Dat is inderdaad niet wat ik bedoel. Ik bedoel eerder wat voor spanningen er

optreden in die veer. Ik heb ergens gelezen dat die torsiespanningen zouden

zijn, wat dus betekent, nul in het midden van de doorsnede en maximaal

aan de rand. Ik zou echter eerder een buigspanning verwachten, maar ik kan

niet verklaren waarom.

Een afleiding voor de maximaal optredende spanning zou zeer goed van pas

komen.

Berichten: 1.007

Re: Spanningen in een compressieveer

Ik bedoel eerder wat voor spanningen er optreden in die veer. Ik heb ergens gelezen dat die torsiespanningen zouden zijn, wat dus betekent, nul in het midden van de doorsnede en maximaal aan de rand.
Dat is alleen geldig als de draad wordt onderworpen aan alléén torsie (dus een zuiver moment op de draad); dus verder geen spanningen in dat vlak. Dat is bij een veer niet zo. Knip de veer in gedachten maar eens door midden (waarbij het snedevlak parallel aan de uitwendige kracht F moet staan). Krachtenevenwicht zegt dan dat er een dwarskracht in de draaddoorsnede aanwezig moet zijn. Momentenevenwicht zegt bovendien dat er een torsiemoment in de draaddoorsnede aanwezig is. Samen zorgt dat voor een excentrische neutrale (schuifspannings)lijn, waarbij de grotere schuifspanning aan de binnenkant van de veer ligt (dus ter hoogte van de interne straal).
Ik zou echter eerder een buigspanning verwachten, maar ik kan niet verklaren waarom.
Mijns inziens kan er simpelweg geen buigend moment zijn, omdat de uitwendige kracht F geen arm kan maken! Dat omdat de neutrale lijn en uitwendige kracht (als je ze ziet als vectoren) elkaar snijden i.p.v. raken (wiskundig is dat een verschil en hier essentieel).
filemod schreef:Een afleiding voor de maximaal optredende spanning zou zeer goed van pas

komen.
Na wat zoeken op Google met de zoekterm "spring shear stress" formula kwam ik tot de afleiding met wat uitleg.

Veel succes!

Berichten: 27

Re: Spanningen in een compressieveer

Merci, nu snap ik het.

Reageer