[wiskunde] vereenvoudigen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 682

[wiskunde] vereenvoudigen

Goede dag,

Hoe kom ik van:
\(\[(H_1 \cdot H_2 \cdot H_3 ) \cdot (\frac{{H4}}{{H1}} + \frac{{H5}}{{H3}} + 1)\]\)
aan:
\(\[(H_2 \cdot H_3 \cdot H_4 ) + (H_1 \cdot H_2 \cdot H_5 ) + (H_1 \cdot H_2 \cdot H_3 )\]\)
?

Alvast bedankt!
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

En wat snap je hier niet aan? Het is toch gewoon uitvermenigvuldigen?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

dit is de distributiviteit van de vermenigvuldiging tov de optelling.

a.(b+c+d)=ab+ac+ad

a is bij jou (H1H2H3)

b ...

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

Haakjes uitwerken en vereenvoudigen:
\(\left(H_1 \cdot H_2 \cdot H_3 \right) \cdot \left(\frac{H_4}{H_1} + \frac{H_5}{H_3} + 1\right)\)
\(\Leftrightarrow\)
(haakjes uitwerken)
\(\left(\frac{H_1 \cdot H_2 \cdot H_3 \cdot H_4}{H_1}\right) + \left(\frac{H_1 \cdot H_2 \cdot H_3 \cdot H5}{H_3}\right) + (H_1 \cdot H_2 \cdot H_3)\)
\(\Leftrightarrow\)
(vereenvoudigen door gemeenschappelijke factor in teller en noemer weg te schrappen)
\((H_2 \cdot H_3 \cdot H_4 ) + (H_1 \cdot H_2 \cdot H_5 ) + (H_1 \cdot H_2 \cdot H_3 )\)
?

EDIT: Dirkwb en stoker waren me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

Bedankt voor de antwoorden, ik had het op dezelfde manier gedaan maar door een denkfoutje kwam ik toch niet goed uit :D .
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

En nog een:
\(\[\begin{array}{l} \frac{{R_B }}{{1 + (R_B \cdot \frac{1}{{R_2 }})}} \\ \frac{{R_B \cdot R_2 }}{{1 + R_B }} \\ \end{array}\]\)
Maar hoe komen ze eraan?

Het heeft vast iets te maken met (1/1/R2) = R2, maar volgens mij kan je dat in deze opgave niet zomaar toepassen vanwege de 1 onder aan het breukteken.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

Maar hoe komen ze eraan?
Heb je al geprobeerd de noemer en de teller met hetzelfde te vermenigvuldigen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

Heb je al geprobeerd de noemer en de teller met hetzelfde te vermenigvuldigen?
... zodanig dat de breuk in de noemer verdwijnt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

Arie Bombarie schreef:En nog een:
\( \frac{{R_B \cdot R_2 }}{{1 + R_B }} \\ \end{array}\]\)
Maar hoe komen ze eraan?
Waarschijnlijk een typfout.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

Het heeft vast iets te maken met (1/1/R2) = R2, maar volgens mij kan je dat in deze opgave niet zomaar toepassen vanwege de 1 onder aan het breukteken.
Het klopt inderdaad niet. Met het advies van EvilBro en Safe krijg je de juiste teller en wordt die Rb/R2 ook gewoon Rb, maar de 1 wordt ook R2 en dat staat niet in de volgende stap. Er scheelt dus iets aan de vereenvoudiging, al kan het ook gewoon een typfoutje zijn zoals Morzon opmerkt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

Even uitgewerkt voor Arie Bombarie wordt dat dus:
\(\frac{R_B}{1+ \left(R_B \cdot \frac{1}{R_2}\right)} = \frac{R_B}{1+ \frac{R_B}{R_2}} = \frac{R_B \cdot R_2}{ \left( 1+ \frac{R_B}{R_2} \right) \cdot R_2 } = \frac{R_B \cdot R_2}{ R_2 + R_B }\)
En dan zien we uiteraard dat Arie's initiële uitwerking incorrect is.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

Bedankt voor de antwoorden, zo te zien inderdaad een foutje van het dictaat.

En weer een waar ik niet uit kom:
\(\[\frac{{\frac{{R_B \cdot R_2 }}{{R_1 (R_2 + R_B )}}}}{{1 + \frac{{(R_B \cdot R_2 )}}{{R_1 (R_2 + R_B )}}}}\]\)
Ik neem aan, vermenigvuldigen met:
\(\[\frac{{R_1 (R_2 + R_B )}}{{R_1 (R_2 + R_B )}}\]\)
Dan krijg ik boven het breukteken Rb x R2, maar onder het breukteken weet ik niet hoe ik het uit moet werken vanwege de 1 + ...
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

Vermenigvuldig in de noemer elke term met de factor R1(R2+RB).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

Dat betekent dat je de breuk met:
\(\[\frac{{\frac{{R_1 (R_2 + R_B )}}{1}}}{{\frac{{R_1 (R_2 + R_B )}}{{R_1 (R_2 + R_B )}}}}\]\)
moet vermenigvuldigen?

Dat lijkt me niet te kunnen namelijk...
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vereenvoudigen

Nu volg ik je even niet... Je vertrek van:
\(\frac{{\frac{{R_B \cdot R_2 }}{{R_1 (R_2 + R_B )}}}}{{1 + \frac{{(R_B \cdot R_2 )}}{{R_1 (R_2 + R_B )}}}}\)
Vereenvoudigen kan door teller en noemer te vermenigvuldigen met R1(R2+RB).

In de teller van de oorspronkelijke breuk (dat is zelf een breuk met noemer R1(R2+RB)), valt de noemer dan weg. Er blijft over: RB.R2. In de noemer staat 1 + een breuk. Beide termen (de 1 en de breuk) worden met R1(R2+RB) vermenigvuldigd. Van de breuk is dit weer precies de noemer, dus die valt weg.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer