[wiskunde] afgeleiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[wiskunde] afgeleiden

Hellow :D

ik heb m'n afgeleiden nog eens uit de kast gehaald.. maar zit eigelijk nog met een paar vragen.

bijv. volgende oefening:
\(f(x)= ln|\frac{1}{cos x} + tg x|\)
probleem is dat ik niet verder geraak dan:
\(f(x)= ln|\frac{1}{cos x} + tg x| \rightarrow \frac{1}{\frac{1}{\cos x}+tg x}\)


hm vanaf hier gaat het meestal mis ;)

kan iemand me verder helpen? of misschien al verbeteren wat ik mis doe :D

thx,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] afgeleiden

je moet de kettingregel toepassen, dus wat je momenteel hebt, nog eens vermenigvuldigen met de afgeleide van wat in het ln() staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] afgeleiden

Als je moeite hebt met de kettingregel kan je de minicursus differentiëren eens bekijken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] afgeleiden

ah ok, die kettingregel heeft me altijd al wat dwars gezeten.. :D thx
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] afgeleiden

Op deze pagina vind je ook nog wat uitleg en links naar voorbeelden, misschien helpt dat nog wat.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] afgeleiden

hoe ook rekening met de absolute waarde:

zo id
\(\frac{d}{dx}|\sin x| \neq \cos x\)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer