Springen naar inhoud

De kwaliteit van het onderwijs in nederland is te laag.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Miels

    Miels


  • >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 15 februari 2008 - 16:12

De afgelopen jaren zijn er heel wat veranderingen doorgevoerd in het onderwijs: de Tweede Fase in het hoger middelbaar onderwijs, het VMBO en de Bachelor-Master structuur op het HBO en universiteiten. Recentelijk zijn er stakingen geweest van scholieren voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en bekijkt het kabinet hoe zij het lerarentekort kunnen oplossen. Universiteiten roepen op dit moment dat de middelbare scholieren niet de vaardigheden en kennis meer bezitten die nodig is en geven daarom bijlessen in het eerste jaar. Hetzelfde geldt voor de bedrijven en onderzoekinstituten die vinden dat de huidige studenten niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt en alsnog eerst dure cursussen moeten volgen voordat ze aan de slag kunnen.

Is de kwaliteit van het onderwijs echt aan het achteruit gaan? Of is dit de bekende weerstand die altijd optreedt bij veranderingen?

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

keesstada

    keesstada


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2008 - 10:01

De afgelopen jaren zijn er heel wat veranderingen doorgevoerd in het onderwijs: de Tweede Fase in het hoger middelbaar onderwijs, het VMBO en de Bachelor-Master structuur op het HBO en universiteiten. Recentelijk zijn er stakingen geweest van scholieren voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en bekijkt het kabinet hoe zij het lerarentekort kunnen oplossen. Universiteiten roepen op dit moment dat de middelbare scholieren niet de vaardigheden en kennis meer bezitten die nodig is en geven daarom bijlessen in het eerste jaar. Hetzelfde geldt voor de bedrijven en onderzoekinstituten die vinden dat de huidige studenten niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt en alsnog eerst dure cursussen moeten volgen voordat ze aan de slag kunnen.

Is de kwaliteit van het onderwijs echt aan het achteruit gaan? Of is dit de bekende weerstand die altijd optreedt bij veranderingen?


Ik vind dat er veel te gemakkelijk vroegere, door ervaren opgebouwde methoden in het onderwijs, overboord gegooid worden. Om me heen merk ik de gevolgen van het slechte onderwijs.
Kees Stada
kees stada
De site altijd te vinden op google!

#3

janfreak

    janfreak


  • 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2008 - 10:02

Is de kwaliteit van het onderwijs echt aan het achteruit gaan? Of is dit de bekende weerstand die altijd optreedt bij veranderingen?


Volgens mij wel degelijk! Een HBO-er werktuigbouw moest een warmtewisselaar uitrekenen, de flow erdoor was bekend en de inwendige diameter van de leiding. Kwam hij bij mij vragen hoe hij de gemiddelde snelheid van de vloeistof uit moest rekenen. Ik heb het hem verteld, maar niet zonder hem eerst verbaasd aangekeken te hebben.

#4

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 februari 2008 - 10:43

Is de kwaliteit van het onderwijs echt aan het achteruit gaan? Of is dit de bekende weerstand die altijd optreedt bij veranderingen?

Mensen uit de praktijk roepen al vele jaren dat het onderwijs achteruit gaat. Pas nu wordt de regering eindelijk wakker.

Ik merk duidelijk dat al sinds begin jaren negentig dat de basiskennis maar vooral het inzicht van afgestudeerde HBO-ers en academici (betas) achteruit holt. Afgestudeerden blinken in toenemende mate uit in secretaressewerk: mooie rapporten maken met heel mooie plaatjes. Dit inhoud is pulp maar oh wat ziet het er mooi uit. Geen enkele berekening zonder fouten natuurlijk. Tja, dat krijg je met onderwijs waar de nadruk ligt op werkstukken en presentatie.

En het ergste moet nog komen. De leerlingen van het huidige nieuwe leren zullen pas over vele jaren afstuderen op hbo en uni. Nu al moet mijn werkgever steeds meer buitenlandse afgestudeerden aannemen. En dan nog zijn wij ervaren mensen in de praktijk steeds meer tijd kwijt aan het heropleiden van afgestudeerden.

In de jaren negentig werden we dagelijks lastig gevallen met de kreet: nederland distributieland. De dozenschuiver van europa moesten we worden. Daar lag onze kracht, daar waren we goed in: laaggeschoolde arbeid. En nu oogsten we.
De regering heeft nu een paar keer geroepen: nederland kenniseconomie en denkt zeker dat dit net zo'n eenvoudige self-fulfilling prophecy is.

Tegenwoordig wordt een feit beschouwd als niet meer dan een mening, en een mening wordt gelijkgesteld aan een feit. Ook beta wordt dank zij het moderne onderwijs steeds meer alfa/gamma: de waarheid is niet meer dan die mening met de meeste aanhangers. Wie daar niet aan wil "staat niet open voor nieuwe idëen". Als er maar genoeg mensen menen (geloven) dat je energie uit niks kunt halen met een perpetuum mobile dan zal zal dat toch wel mogelijk zijn? Het staat immers ook op het internet....

Tenslotte wil ik mededelen: waarom worden kinderen dom?
Dat komt door de sentimentelen die de wetenschap niet kunnen velen,
die meningen aanzien voor feiten, en andersom.
Daardoor worden kinderen dom.


(Vincent Icke, 11-9-1999 in NRC)

Veranderd door Fred F., 19 februari 2008 - 10:44

Hydrogen economy is a Hype.

#5

Morzon

    Morzon


  • >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2008 - 12:36

Volgens mij wel degelijk! Een HBO-er werktuigbouw moest een warmtewisselaar uitrekenen, de flow erdoor was bekend en de inwendige diameter van de leiding. Kwam hij bij mij vragen hoe hij de gemiddelde snelheid van de vloeistof uit moest rekenen. Ik heb het hem verteld, maar niet zonder hem eerst verbaasd aangekeken te hebben.


En al die HBO-ers die dat wel kunnen? Volgens mij zegt dit helemaal niks over het niveau van het onderwijs.
Hij kan een slechte student (geweest) zijn, en wie zegt dat er vroeger geen HBO-ers waren die een soortgelijke probleem niet konden oplossen enz.
Dit zegt gewoon niks, ok? Jouw ervaring is niet vertegenwoordigend.

En ik heb geen idee of het onderwijs achteruit is gegaan of minder vooruit dan andere landen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

#6

keesstada

    keesstada


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2008 - 12:37

Mensen uit de praktijk roepen al vele jaren dat het onderwijs achteruit gaat. Pas nu wordt de regering eindelijk wakker.

Ik merk duidelijk dat al sinds begin jaren negentig dat de basiskennis maar vooral het inzicht van afgestudeerde HBO-ers en academici (betas) achteruit holt. Afgestudeerden blinken in toenemende mate uit in secretaressewerk: mooie rapporten maken met heel mooie plaatjes. Dit inhoud is pulp maar oh wat ziet het er mooi uit. Geen enkele berekening zonder fouten natuurlijk. Tja, dat krijg je met onderwijs waar de nadruk ligt op werkstukken en presentatie.

En het ergste moet nog komen. De leerlingen van het huidige nieuwe leren zullen pas over vele jaren afstuderen op hbo en uni. Nu al moet mijn werkgever steeds meer buitenlandse afgestudeerden aannemen. En dan nog zijn wij ervaren mensen in de praktijk steeds meer tijd kwijt aan het heropleiden van afgestudeerden.

In de jaren negentig werden we dagelijks lastig gevallen met de kreet: nederland distributieland. De dozenschuiver van europa moesten we worden. Daar lag onze kracht, daar waren we goed in: laaggeschoolde arbeid. En nu oogsten we.
De regering heeft nu een paar keer geroepen: nederland kenniseconomie en denkt zeker dat dit net zo'n eenvoudige self-fulfilling prophecy is.

Tegenwoordig wordt een feit beschouwd als niet meer dan een mening, en een mening wordt gelijkgesteld aan een feit. Ook beta wordt dank zij het moderne onderwijs steeds meer alfa/gamma: de waarheid is niet meer dan die mening met de meeste aanhangers. Wie daar niet aan wil "staat niet open voor nieuwe idëen". Als er maar genoeg mensen menen (geloven) dat je energie uit niks kunt halen met een perpetuum mobile dan zal zal dat toch wel mogelijk zijn? Het staat immers ook op het internet....

Tenslotte wil ik mededelen: waarom worden kinderen dom?
Dat komt door de sentimentelen die de wetenschap niet kunnen velen,
die meningen aanzien voor feiten, en andersom.
Daardoor worden kinderen dom.


(Vincent Icke, 11-9-1999 in NRC)


Vincent,
ik ben het roerend met je eens!
Groet van Kees Stada
kees stada
De site altijd te vinden op google!

#7

Crispijn

    Crispijn


  • >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2008 - 15:11

de regering wordt wakker? mischien wel, maar ze verwarren kwantiteit met kwaliteit. Wie zegt dat de kinderen slimmer worden als er streng aan de lesuren wordt gehouden? me dunkt dat ze juist minder zin hebben in school, en zoiets krijgen van, he shit, vandaag weer tot het achste uur (veel scholen hebben maximaal 9 uren, voor de volwassenen die het zijn vergeten :D )

Ik heb laatst zitten kijken, en het blijkt dat juist méér kinderen vwo of havo doen, en dat iemand HBO doet wil nog niet zeggen dat ie iets niet kan, mijn pa bijvoorbeeld heeft mij in groep 8(!) al dergelijke theorien betreft kwamtumfysica verteld, en andere dingen die je als 12jarige nog lang niet wilt weten.
uiteindelijk wel handig want nu kan ik rustig met jullie mee praten, en het bewijst maar eens dat opleiding niet altijd wat zegt. :D

#8

HermanBinnekade

    HermanBinnekade


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2008 - 11:38

Wat in de jaren zestig leerstof was op de L.T.S. wordt nu niet eens meer gehaald op het M.B.O.!
Competentiegericht onderwijs is nu het stokpaardje van de managers.
Resultaat: De wet van Ohm is ter sprake geweest op school.
Thuisgekomen vragen de l.l. aan hun tante wat de wet van Ohm inhoud !?!

#9

qrnlk

    qrnlk


  • >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 februari 2008 - 12:26

Ik denk dat men te snel kinderen de vrijheid geeft om niets te leren. We zien te snel een "leer"-probleem terwijl de meeste kinderen prima in staat zijn om te leren: Ze hebben immers al leren lopen, praten en nog veel meer.

Onderwijs moet moeilijk zijn. -- Je kunt veel doen om te zorgen dat kinderen wennen aan het doen van moeilijke dingen. Je kunt het leuker maken door het beter te presenteren. Maar je kunt het niet gemakkelijker maken dan het is zonder de essentie van onderwijs te verliezen.

Beloon het resultaat, niet de inspanning -- Ik zie zoveel ouders de inspanning belonen ongeacht het resultaat waardoor hun kinderen 'busy work' leren: Doelloos druk bezig zijn. Een andere idiote gedachte is dat het gaat om het meedoen niet om het winnen, natuurlijk gaat het om het winnen; Maar iedereen kan winnen door zich te verbeteren. (zie ook The Secret to Raising Smart Kids)

Ik denk dat het vooral een mentaliteitskwestie is, niet zo zeer het niveau van kwaliteit of kwantiteit maar welke kwaliteiten men stimuleert.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

#10

keesstada

    keesstada


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2008 - 14:33

Wat in de jaren zestig leerstof was op de L.T.S. wordt nu niet eens meer gehaald op het M.B.O.!
Competentiegericht onderwijs is nu het stokpaardje van de managers.
Resultaat: De wet van Ohm is ter sprake geweest op school.
Thuisgekomen vragen de l.l. aan hun tante wat de wet van Ohm inhoud !?!


Ik las alle berichten hier in de groep. Ze zijn divers en met voorbeelden aangehaald. Zelfs de wet van Ohm en de doorstroomsnelheid van een vloeistof.
Ik (maar wie ben ik) heb het vooral over de fundamentele beginselen.
Zonder rekenmachine weten hoeveel 7 x 9 is. Wat een voltooid deelwoord is en wat niet :-)
Voor mij hoef je het woord niet te benoemen, maar wel dat je het goed gebruikt.
Dat men al twintig jaar heeft geroepen dat het mis is in het onderwijs, is een zwak argument. Kennelijk roept de beroepsgroep niet hard genoeg of neemt niet daadwerkelijke stappen.

Groet van Kees Stada
kees stada
De site altijd te vinden op google!

#11

qrnlk

    qrnlk


  • >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 februari 2008 - 14:49

Ik denk dat het vooral een kwestie is dat degenen die de kennis hebben, niet de macht hebben. En degenen die de macht hebben, een andere motivatie hebben. Het onderwijs in Nederland is ook min-of-meer een monopoly; Speciaal onderwijs zou ik tenminste geen concurrent van het openbaar onderwijs op kwaliteit of inhoud willen noemen. Het gevolg hiervan is dat het niet echt gemotiveerd wordt om beter te werken dan het absoluut minimum van wat geaccepteerd wordt.

Wellicht als ouders ook op niet ideologische/religieuze gronden de school van hun voorkeur zouden kiezen... maar dan moet er (1) wel keuze zijn en (2) de ouders moeten in staat zijn om deze keuze te maken. In beide gevallen heb ik zo mijn twijfels vooral op het platteland en de armere wijken van de steden.

Ik vraag mijzelf af of de school in traditionele zin (als gebouw waar je heen gaat) nog wel van deze tijd is. Dankzij computers, internet en het hogere opleidingsniveau van (tenminste een deel van de) ouders zou home-scholing een serieuze optie kunnen worden. Wellicht zou het een idee zijn om onderwijs in modulen aan te bieden? Waardoor men dus de keuze heeft om het best wiskunde daar in te kopen en het beste taal onderwijs ergens anders...

Op dit moment is daar echter geen markt voor omdat we een one-size-fits-none model hebben.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

#12

WendyTje

    WendyTje


  • >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2008 - 15:51

Ik vraag mijzelf af of de school in traditionele zin (als gebouw waar je heen gaat) nog wel van deze tijd is. Dankzij computers, internet en het hogere opleidingsniveau van (tenminste een deel van de) ouders zou home-scholing een serieuze optie kunnen worden. Wellicht zou het een idee zijn om onderwijs in modulen aan te bieden? Waardoor men dus de keuze heeft om het best wiskunde daar in te kopen en het beste taal onderwijs ergens anders...

Op dit moment is daar echter geen markt voor omdat we een one-size-fits-none model hebben.


Ik weet niet of dat nou wel zo goed zou werken, school is behalve een plaats om te leren ook een plaats om sociale contacten op te doen en te oefenen. Dat lijkt me ook erg belangrijk en dat gaat echt niet lukken thuis achter de computer. Ook denk ik dat menig kind van 12-17 absoluut niet genoeg zelfdicipline heeft om zelf op die manier zn scholing voor elkaar te sprokkellen, en dat ouders geen goede vervanger zijn van een leerkracht. Dat zie je al een beetje gebeuren in het 2e fase studiehuis.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

#13

qrnlk

    qrnlk


  • >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 februari 2008 - 16:46

Ik beperkte het dan ook specifiek tot de categorie betere opgeleide ouders. Bedenk ook dat ouders met een betere opleiding meestal meer inkomen hebben en daarnaast ook een brede en capabele sociale kring hebben om op terug te vallen. Deze ouders kunnen de tijd kunnen vrij maken en zelfs docenten inhuren voor bepaalde vakken.

Dat kinderen die nu naar school gaan het aan zelf-discipline ontbreekt is geen argument tegen home-scholing, zelf-discipline leer je alleen als dat van je gevraagd wordt en in de meeste scholen wordt het niet van je gevraagd. In de setting van home-scholing is het echter essentieel en zonder niet mogelijk zoals je correct opmerkt. Met als gevolg dat de kinderen het dus vroeg leren. (Dit haakt overigens in op mijn beloon op resultaat, niet op inspanning opmerking)

Natuurlijk heet het home-scholing maar dat wil niet zeggen dat deze kinderen alleen maar thuis zijn, natuurlijk niet. Ze leren ook socialiseren, maar de settings waarin zal realistischer zijn dan op de meeste scholen. Geen kunstmatige scheiding op grond van leeftijd bijvoorbeeld, maar juist meer omgang met mensen van verschillende leeftijden, waarbij de volwassenen een krachtig voorbeeld geven.

Socialiseren leer je voornamelijk door het voorbeeld van je omgeving over te nemen, en dan vooral het voorbeeld van degenen met wie je het meeste omgaat. Je kunt het beter leren van volwassenen dan van leeftijdgenoten die het ook nog niet helemaal door hebben en waarvan een aantal thuis een volledig verkeerd voorbeeld krijgen van hun ouders. Denk maar aan al die autochtone kinderen op het platteland die amper Nederlands beheersen omdat hun ouders geen Nederlands spreken, denk aan de kinderen van ouders die langdurig werkloos zijn omdat ze niet willen werken.

Daarnaast heb ik serieus mijn twijfels over socialiseren op school als je kijkt naar de gevallen van pesten en treiteren die plaatsvinden onder de neus van docenten die zelf te zwak zijn om in te grijpen: Welk voorbeeld gaat daarvan uit? De schaalvergroting van de scholen de afgelopen 20 jaar heeft dit probleem alleen maar erger gemaakt.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

#14

keesstada

    keesstada


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2008 - 20:24

Ik denk dat het vooral een kwestie is dat degenen die de kennis hebben, niet de macht hebben. En degenen die de macht hebben, een andere motivatie hebben. Het onderwijs in Nederland is ook min-of-meer een monopoly; Speciaal onderwijs zou ik tenminste geen concurrent van het openbaar onderwijs op kwaliteit of inhoud willen noemen. Het gevolg hiervan is dat het niet echt gemotiveerd wordt om beter te werken dan het absoluut minimum van wat geaccepteerd wordt.

Wellicht als ouders ook op niet ideologische/religieuze gronden de school van hun voorkeur zouden kiezen... maar dan moet er (1) wel keuze zijn en (2) de ouders moeten in staat zijn om deze keuze te maken. In beide gevallen heb ik zo mijn twijfels vooral op het platteland en de armere wijken van de steden.

Ik vraag mijzelf af of de school in traditionele zin (als gebouw waar je heen gaat) nog wel van deze tijd is. Dankzij computers, internet en het hogere opleidingsniveau van (tenminste een deel van de) ouders zou home-scholing een serieuze optie kunnen worden. Wellicht zou het een idee zijn om onderwijs in modulen aan te bieden? Waardoor men dus de keuze heeft om het best wiskunde daar in te kopen en het beste taal onderwijs ergens anders...

Op dit moment is daar echter geen markt voor omdat we een one-size-fits-none model hebben.


Eén openbare school voor iedereen zou DE oplossing zijn. Er wordt zoveel geld gespendeerd aan integratie. Toch laten we iedereen in zijn eigen vakje (lees: school) zitten. Zelfs het vervoer per taxi naar een school die strookt met het geloof, wordt door de gemeenschap betaald. Ik vind het absurd.
Miljoen gaan zo verloren.

Groet van Kees
kees stada
De site altijd te vinden op google!

#15

qrnlk

    qrnlk


  • >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 februari 2008 - 20:56

Eén openbare school voor iedereen zou DE oplossing zijn.

Dat ben ik niet met jouw eens. One size will never fit all. Het probleem van deze aanpak is dat het heel snel leid tot een situatie waarbij de groep zwakste leerlingen van de klas de snelheid van de groep gaat bepalen en daarmee leid tot een afname in kwaliteit van het eindresultaat.

Er wordt zoveel geld gespendeerd aan integratie. Toch laten we iedereen in zijn eigen vakje (lees: school) zitten. Zelfs het vervoer per taxi naar een school die strookt met het geloof, wordt door de gemeenschap betaald. Ik vind het absurd. Miljoen gaan zo verloren.

Ik moet zeggen dat ik ook geen voorstander ben van het speciaal onderwijs.

Als ik heel eerlijk ben zie ik onderwijs niet als een overheidstaak, maar als een taak van de ouders.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures