Springen naar inhoud

Eicel en spermatozoiden

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 februari 2008 - 17:30

Men kan van de mens zijn DNA draden ontwarren (zien?).

Ik vraag me af in hoeverre die zijn bekeken in een vrouwelijke eicel voor het bezoek door de sterkste spermatozoide (als ik de term goed weergeef) en hoe die van inhoud was qua overbrenging van eigenschappen van de moeder en natuurlijk ook hoe die van de vaderskant is samengesteld.

Verder vraag ik me af op welke manier deze laatste door de wand van de eicel dringt,heeft de spermatozoide een boormechanisme,een bekvorm (om iets weg te vreten),etc.

Er begint op een gegeven ogenblik een celdeling in de vrouwelijke eicel,waardoor wordt die op gang gezet?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mochila

mochila

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2008 - 18:56

Men kan van de mens zijn DNA draden ontwarren (zien?).

Ik vraag me af in hoeverre die zijn bekeken in een vrouwelijke eicel voor het bezoek door de sterkste spermatozoide (als ik de term goed weergeef) en hoe die van inhoud was qua overbrenging van eigenschappen van de moeder en natuurlijk ook hoe die van de vaderskant is samengesteld.

Ik begrijp echt niet goed wat je hiermee bedoelt. Bedoel je het adhv van genen die aan of afgezet worden adhv van bv methylatie? (imprinting)

Verder vraag ik me af op welke manier deze laatste door de wand van de eicel dringt,heeft de spermatozoide een boormechanisme,een bekvorm (om iets weg te vreten),etc.

Er begint op een gegeven ogenblik een celdeling in de vrouwelijke eicel,waardoor wordt die op gang gezet?

De spermatozo´den hebben bovenop hun kern een groot 'zakje' (acrosoom genoemd)gevuld met enzymen waaronder oa. hyaluronidase. Deze zal op een bepaald moment openbarsten en het hyaluronzuur dat rondom de eicel zit, afbreken, waardoor het kan binnendringen. Dit is maar 1 voorbeeld. Er zitten hier nog veel meer enzymen in.
Het is dus van groot belang dat de zaadcel , het acrosoom op het juiste moment opent. Als dit te vroeg is, zal de zaadcel de eicel niet meer kunnen binnendringen.

Hmm hoe de eerste deling begint, zou ik eens moeten opzoeken. Maar hier spelen zoveel enzymen en gebeurtenissen een rol. Dat dit fenomeen nog altijd niet helemaal is opgehelderd.

Veranderd door minemin, 15 februari 2008 - 18:56

“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2008 - 21:10

Lees Bericht bekijken
Er begint op een gegeven ogenblik een celdeling in de vrouwelijke eicel,waardoor wordt die op gang gezet?[/quote]
Wanneer een eicel een eisprong ondergaat zet hij zijn eerste meiotische deling voort maar begint hij niet aan de tweede meiotische deling. Wanneer de celmembranen van de spermatozo´de en de o÷cyt (moeilijke woorden voor respectievelijk zaad- en eicel) samensmelten wordt de tweede meiotische deling voltrokken, wat resulteert in het ontstaan van een zygote.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

mochila

mochila

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2008 - 22:24

Lees hier veel meer over de menselijke bevruchting.

Wanneer een eicel een eisprong ondergaat zet hij zijn eerste meiotische deling voort maar begint hij niet aan de tweede meiotische deling. Wanneer de celmembranen van de spermatozo´de en de o÷cyt (moeilijke woorden voor respectievelijk zaad- en eicel) samensmelten wordt de tweede meiotische deling voltrokken, wat resulteert in het ontstaan van een zygote.

Was het ook niet bedoeld op een bevruchte eicel? En dan de eerste deling?
Anders had ik het weer eens te snel gelezen en te vlug gereageerd :D
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 februari 2008 - 08:12

Ik doelde dus op een onbevruchte eicel en daarna het vervolg wanneer meneer's product net is aangekomen en "er op dat ogenblik kennis wordt gemaakt" in die cel!

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2008 - 09:13

Lees hier veel meer over de menselijke bevruchting.

Een meiotische deling van een bevruchte eicel (diploid) zal leiden tot haploide dochtercellen. Dat kan de bedoeling niet zijn. Haal je mitose en meiose door elkaar?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2008 - 15:26

Neen, volgens mij zit ik wel degelijk juist. Het is al eens eerder ter sprake gekomen, namelijk hier. Enkele andere bronnen:

Both the oocyte and the sperm goes through transformations, as a reaction to the fusion of cell membranes, preparing for the fusion of their genetic material.

The oocyte now completes its second meiotic division. This results in a mature ovum. The nucleus of the oocyte is called a pronucleus in this process, to distinguish it from the nuclei that are the result of fertilization.

Bron: http://en.wikipedia....Transformations

Het binnendringen van een spermacel in een eicel (secundaire ovocyt) bij de mens heeft voor gevolg dat (...) de eicel gestimuleerd wordt tot het voortzetten van de meiose

Bron: http://www.vob-ond.b...eeldvragen.html

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Zaag

Zaag

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2008 - 17:58

http://www.molbiolce...t/full/9/7/1609

Dit zijn wel leuke beelden erbij, als ik je vraag goed begrepen heb.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures