Zoutoplossing met grootste opwaartse druk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Zoutoplossing met grootste opwaartse druk

Mijn vraag blijkt gecompliceerder dan ik oorspronkelijk dacht. Ik ben op zoek naar een zoutoplossing die de grootst mogelijke opwaartse druk oplevert. Dat wil zeggen dat ik zoek naar een zo zwaar mogelijk zout dat zo goed mogelijk oplosbaar is in water. Wat mij betreft mag dat in kokend heet water zijn. En het mogen ook zouten zijn die radioactief zijn, ik hoef het niet werkelijk te kunnen doen, het gaat om een gedachtenexperiment. Dank voor het meedenken. Karin Schagen

Berichten: 12.262

Re: Zoutoplossing met grootste opwaartse druk

Wat de absolute top is zal lastig worden. Iets als loodnitraat lost goed (>500g/l) op en levert dan behoorlijk zware oplossingen op, maar wellicht zijn er best stoffen die nog meer oplossen. Cesiumchloride komt ook in de buurt trouwens, hoe dat bijv zou gaan met franciumzouten durf ik niet te zeggen. Overigens denk ik ook niet dat dat echt bekend is, gezien de halfwaardetijd van een tiental minuten.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Zoutoplossing met grootste opwaartse druk

Ja, ik weet inmiddels hoe moeilijk het is. Dank voor deze suggestie.Ik had ook in mijn hoofd IJzer(III)chloride. Is de opwaartse druk te berekenen, per liter van een verzadigde oplossing? Met name dus van deze oplossing en van de andere die jij genoemd hebt?

Berichten: 12.262

Re: Zoutoplossing met grootste opwaartse druk

Dat ligt helaas nogal lastig, want door het oplossen van deze concentraties zouten wordt de oplossing aanzienlijk 'groter' dan het water oorspronkelijk was. Overigens verwacht ik niet dat er waterige oplossingen zullen zijn die ver boven de 500g/l aan zouten bevatten. Ionen hebben een zekere watermantel nodig om nog oplosbaar te zijn, werken met nog zwaardere ionen heeft denk ik ook niet zo heel veel effect omdat hun electronschillen ook navenant groter zijn en meer bindend water vereisen.

Logica doet me denken dat de meest dense oplossing die van de 2 zwaarste eenwaardige ionen zal zijn, franciumastantide zou het dan moeten worden. Alleen denk ik dat die oplossing in de praktijk aan de kook zal slaan door het verval van francium - alle isotopen daarvan zijn behoorlijk energetische alpha en/of betastralers.
Victory through technology

Berichten: 1.379

Re: Zoutoplossing met grootste opwaartse druk

Ik denk dat de vloeistof niet alleen zwaar maar ook nog veilig en betaalbaar moet zijn. Bij olieboringen gebruikt men een zware spoelvloeistof. Op dit moment weet ik even niet wat daar in zit. Is het een suspensie van bariumsulfaat in water?

Google eens naar olieboringen!
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer