Mens bepaalt zelf hoe snel de tijd ervaren wordt

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 31

Mens bepaalt zelf hoe snel de tijd ervaren wordt

Vannacht lekker geslapen, word ik om twaalf uur wakker. Ik besluit nog even om te draaien en val weer in slaap. Vervolgens komt er een droom op gang. Ik maak meerdere dagen mee, ga volledig in detail, heb dialogen met andere mensen uit de droom, besef wat ik eet, enzovoort. Voor m'n gevoel was het dus echt. En dan word ik wakker, is het pas één uur geleden dat de droom begon!

Ik heb dus meerdere dagen meegemaakt, voor mijn gevoel, in een uur tijd. Is dit het bewijs dat de mens zelf in staat is om in te stellen hoe snel de tijd ervaren wordt? In dromen doe je dit immers al?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Mens bepaalt zelf hoe snel de tijd ervaren wordt

Hier zijn denk ik twee dingen over te zeggen. Vroeger dacht men dat in dromen de tijd veel sneller gaat (een soort fast-forward van de film). Tegenwoordig lijkt het erop dat de tijd in dromen even snel gaat, maar er grote sprongen kunnen zijn. Al lijkt het bij jouw droom eerder op het eerste.

Verder is er het klassieke voorbeeld van een uur bij je vriendin, dat slechts vijf minuten lijkt, en vijf minuten in de wachtkamer van de dokter, wat een uur lijkt te duren. Maar dat is niet iets dat je zelf bewust bepaalt.

Zie ook het dromentopic in psychologie

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Mens bepaalt zelf hoe snel de tijd ervaren wordt

Ik ben de kronieken van Thomas Covenant door Stephen Donaldson aan het lezen. Ik vermoed, dat daarin wat antwoorden op je vragen zouden kunnen staan.

Feit is, dat wanneer je aandacht door iets gevangen is, tijd niet bestaat.

Berichten: 954

Re: Mens bepaalt zelf hoe snel de tijd ervaren wordt

Tot op zekere hoogte is tijd subjectief (jaja de tijd vliegt en kruipt). De pech is nou juist dat je vaak niet zelf bepaalt of je het naar je zin hebt of niet. Dat is weer van andere factoren afhankelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: Mens bepaalt zelf hoe snel de tijd ervaren wordt

Het is als je ergens plezier in hebt (bijvoorbeeld naar je vriendin gaan) dat de tijd als een speer gaat. Dit lijkt mij alleen te gelden als het korte periodes zijn van bijvorobeeld een uur tot een paar uur. Ik heb zelf al eens meegemaakt dat ik met mij n vriendin 3 weken op vakantie was. De eerste dagen vlogen voorbij, maar langzaam aan ging de tijd voor mijn gevoel langzamer, omdat je gewoon minder doet, bijvoorbeeld minder zwemmen en (in mijn geval) meer gitaar spelen.

als ik ergens geen zin in heb, gaat de tijd ook neit snel genoeg voor mij, dan lijkt er een uur verstreken, of dat het pauze is, terwijl ik nog anderhalf uur moet werken.

hoe snel de tijd voor je eigen dus gaat, ligt helemaal aan je bezigheid en je houding er tegenover. lijkt mij

Berichten: 11

Re: Mens bepaalt zelf hoe snel de tijd ervaren wordt

Tijd is in mijn opzicht gewoon een door de mens bedachte regelmaat in beweging relatief gezien met andere objecten.

tijd bestaat eigenlijk niet, maar hebben wij gewoon als handigheidje bedacht en soms gaan we iets te veel op deze indeling in, waardoor men minder bewust wordt van het leven, maar meer bewust van deze maatschappij waar tijd een grote rol speelt. maar als er geen beweging was, in het hele universum (ook geen leven) zou er geen tijd zijn, dus:

tijd=beweging

mijn idee hierover dan.


Berichten: 11

Re: Mens bepaalt zelf hoe snel de tijd ervaren wordt

oke, srry^^

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Mens bepaalt zelf hoe snel de tijd ervaren wordt

Geen probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 80

Re: Mens bepaalt zelf hoe snel de tijd ervaren wordt

Feit is, dat wanneer je aandacht door iets gevangen is, tijd niet bestaat.


Hetzelfde zou je kunnen zeggen als je aandacht door niets gevangen is.
Geloof Niets en zet bij Alles een vraagteken.



Ik hoef jou niet te overtuigen, Ik ben overtuigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Mens bepaalt zelf hoe snel de tijd ervaren wordt

Hier wordt m.i. gehandeld in waarheden als koeien. Ik denk niet dat er nog veel discussie zit in het evidente gegeven dat tijdsbeleving subjectief is. Ik verplaats dit topic dus voorlopig naar het café.

Reageer