Expansie/inkrimping van een oneindig heelal

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

Expansie/inkrimping van een oneindig heelal

Veel wetenschappers en natuurkundigen (onder anderen Newton) denken dat het heelal oneindig is. Maar ze denken tegelijkertijd dat het in elkaar zou moeten storten of dat het zou moeten scheuren.

Hoe kan een oneindig heelal in elkaar storten of moeten scheuren? Dan zou het daar toch een oneindige tijd voor nodig moeten hebben? En het kan dan toch ook niet uitdijen? Kan iemand dit mij uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Expansie/inkrimping van een oneindig heelal

En het kan dan toch ook niet uitdijen?
Waarom zou een oneindig groot heelal niet kunnen uitdijen?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Expansie/inkrimping van een oneindig heelal

Omdat het niet meer groter kan worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Expansie/inkrimping van een oneindig heelal

Omdat het niet meer groter kan worden.
GENius, je hebt een definitieprobleempje :D .

Oneindig is niet gedefinieerd. We weten dus ook niet wat groter dan oneindig voorstelt. Afijn, in mijn simpele ogen nog steeds oneindig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Expansie/inkrimping van een oneindig heelal

Inderdaad, in informele taal: "oneindig plus iets eindigs is oneindig".
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 624

Re: Expansie/inkrimping van een oneindig heelal

Omdat het niet meer groter kan worden.


Uitdijen betekent hier dat als je een vast coordinatenstelsel zou aanleggen, dat 2 vaste punten daarin uitmekaar zouden gaan, ook al zouden ze van zichzelf geen beweging hebben tov mekaar. Dat is prima mogelijk, ook in een "oneindig groot universum".

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Expansie/inkrimping van een oneindig heelal

Ik ga ervan uit dat in een oneindige kubus je overal een middelpunt heb.

Waar is het midden magier?

Antwoord van de magier: daar waar ik ben.

En hoe groot is je waarneming in de kubus?

Datgene wat ik zie en wat ik zou kunnen bezien.

Dat is dan een bol in die kubus als de magier altijd op 1 plek in die kubus zou blijven.

Hoe lang besta je al magier:

al altijd.

en hoe lang ga je bestaan?

altijd

Oh dan ben je nu op het midden van je bestaan.

Ja, en als je die vraag later stelt bekom je hetzelfde antwoord...

Maar dan is jouw potentiele waarnemingsbol net zo breed als de oneindige kubus.

En voor hem blijven er 8 onbekende hoeken als hij niet van plaats verandert.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Expansie/inkrimping van een oneindig heelal

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet over middelpunten van de ruimte, maar over expansie. En ook moest het er over gaan is bovenstaande post fout.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Expansie/inkrimping van een oneindig heelal

Is de volgende post ook fout en zo ja wat is er dan fout aan?

The Size of the Universe

The matter waves from our Earth, which travel outward, reflect from other matter, and return as in-waves, determine the size of the universe that we can learn about. We can only get information about the space they traverse. But this space is not fixed. The volume of space traversed by the waves is continually being enlarged by the time to travel. Thus the 'universe' for any particle is contained within the range that waves can travel at velocity c after the creation of the particle.



Figure 5. Matter Wave Communication.The IN and OUT waves of two atoms, A and B, carry information about the state of the other atom. If conditions are suitable, the two atoms shift frequency to obtain a lower total wave amplitude in the surrounding space. The receiver (A) will shift frequency upward, and the source (B) will shift equally downward, behaving like coupled oscillators.

In this real sense, our universe is not mathematically infinite but has a finite radius depending on the age since creation of the matter in ourselves and our laboratory instruments.It has been suggested (Jayant Narlikar and Halton Arp, 1993) that the Hubble red shift may be due to this phenomenon. That is, stars at a greater distances from us are younger and thus their properties are 'younger' leading to a longer wavelength of their spectral radiation.

Link: http://members.tripod.com/mwolff/tetrode.html
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Expansie/inkrimping van een oneindig heelal

Het is niet mijn bedoeling dit topic te vervuilen met de matter wave theorie die je elders probeert te verdedigen. Ruwweg is het correct dat het zichtbaar universum een eindig volume heeft. Dat laatste impliceert niet dat er een centrum van het universum kan gedefinieerd worden, zoals in andere topics al verscheidene malen besproken. Kunnen we het nu terug hebben over het eigenlijke onderwerp van dit topic?

Reageer