Wiskundig symbool

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Wiskundig symbool

Ik heb vorige week tijdens de les 'Analyse' een symbool opgeschreven waarin ik de betekenis niet juist weet.

Het symbool ziet er als volgt uit:
\(\equiv\)
.

Het symbool werd gebruikt tijdens een les i.v.m. met vectorwaardige functies e.d.

In LaTex kan ik enkel 3 strepen vinden maar bestaat er zo ook eens met 4 strepen (ik dacht dat er 4 gebruikt werden maar het werd nogal onduidelijk geschreven dus ben ik niet zeker).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundig symbool

Met vier ben ik het nog niet tegengekomen, drie wel.

Dat symbool wordt soms gebruikt als "is gedefinieerd als", maar ook voor "congruentie".

Zie ook hier of voor een lijst van wiskundige symbolen, hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: Wiskundig symbool

Het wordt ook gebruikt om 'heeft de vergelijking' uit te drukken. Een voorbeeld:

a ≡ ux + vy + w

=> 'De rechte a heeft de vergelijking ux + vy + w.'
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundig symbool

Zo ben ik het nog nooit tegengekomen. Is dat een gangbare notatie daarvoor?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wiskundig symbool

TD schreef:Met vier ben ik het nog niet tegengekomen, drie wel.

Dat symbool wordt soms gebruikt als "is gedefinieerd als", maar ook voor "congruentie".

Zie ook Het wordt ook gebruikt om 'heeft de vergelijking' uit te drukken. Een voorbeeld:

a ≡ ux + vy + w

=> 'De rechte a heeft de vergelijking ux + vy + w.'
Zo ben ik het nog nooit tegengekomen, in het bovenstaande geval gebruik ik altijd een '=' teken.

Berichten: 8.614

Re: Wiskundig symbool

Mijn leraar wiskunde gebruikte het altijd op deze manier en zei dat het wiskundig correct was.

Hij vertelde dat ≡ vroeger het gangbare symbool was om de vergelijking van een rechte weer te geven maar dat het werd verdrongen door de dubbelepunt met de komst van typemachines (die het symbool niet konden weergeven). Aangezien we nu computers hebben waarmee we het wel kunnen weergeven zou ≡ opnieuw het gangbare symbool zijn. Ik heb nooit aan zijn uitleg getwijfeld, aangezien de wiskundige notaties zo vaak veranderen (matrices werden begrensd door ronde haken terwijl het nu vierkante haken zijn, rechten werden vroeger met een hoofdletter weergegeven terwijl het nu een kleine letter is,... ).

EDIT:
Zo ben ik het nog nooit tegengekomen, in het bovenstaande geval gebruik ik altijd een '=' teken.
Je bedoelt zoiets:

a = y = ux + vy + w

Dat zou (lees: 'ongebruikelijk') zijn volgens bovenstaande leraar.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundig symbool

Ik twijfelde ook niet aan de "wiskundige correctheid", want dat is maar een kwestie van definitie. Als iemand z'n cursus begint met dat symbool zo te definiëren, dan is er natuurlijk niets mis mee. Dat betekent echter niet dat anderen het symbool ook zo gebruiken. Aangezien ik het zo nog nooit was tegengekomen, vroeg ik me af van waar je dit gebruik van het symbool haalde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Wiskundig symbool

Dat symbool wordt meestal gebruikt om een identiteit aan te duiden.

Bv: 0x ≡ 0 voor x reëel.

Terwijl het dus niet kan gebruikt worden bij x = 0 want dat is enkel zo wanneer x gelijk is aan 0.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundig symbool

Heel recent was hier ook een topic over: klik
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer