Externe stuurverwarming

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Externe stuurverwarming

Hallo,

Vrienden van mij zijn op school bezig met een small business-project. Ze moeten zelfstandig een product ontwikkelen en zodoende een (fictief) bedrijfje opstarten. Ze hadden in gedachten om een externe stuurverwarming te ontwikkelen. BMW, Mercedes en noem maar op hebben inmiddels wel al ingebouwde stuurverwarming maar 90% van de wagens niet. En ik moet zeggen dat ik een externe stuurverwarming wel een goed idee vind omdat ik het nog nooit heb gezien en ik 's morgens soms ook last heb van koude handen in de wagen :D

Nu hadden ze mij gevraagd om eens na te denken over de technische haalbaarheid. Ik had in gedachten om te vertrekken van een hoes die je over je stuur kan trekken gecombineerd met het materiaal dat ze gebruiken in zetelverwarming. Beide dingen bestaan al dus is het juist nog een kwestie om de twee verantwoord samen te brengen.

Het grote probleem is dat je ongehinderd met je stuur moet kunnen draaien. Dus werken met een kabel is iets zeer moeilijk. Het is natuurlijk mogelijk om te gaan werken met sleepcontacten en dergelijke maar dat gaat denk ik iets te ver voor niet technisch geschoolde studenten. Dus ben ik in de richting beginnen te denken van batterijen.

De draad die gebruikt wordt in zetelverwarming is meestal NiCr-draad met een diameter van om en bij de 0,5mm. Dat geeft een weerstand van ongeveer 5 Ohm per meter.

Nu is mij vraag de volgende: hoe groot moet het vermogen zijn dat ontwikkeld moet worden om een efficiente verwarming te hebben? M.a.w je mag je handen niet verbranden, maar je moet het effect toch wel voelen.

Eens dat bepaald is, is het probleem opgelost denk ik. Je kiest een goede batterij, je plaatst deze in serie met een klikson thermostaat en dan zijn de grootste technische uitdagingen opgelost.

Wat denken jullie ervan?.

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Externe stuurverwarming

Persoonlijk denk ik dat een batterij niet ideaal is voor een verwarming.

De knoppen op je stuur, hoorn, airbag e.d. worden ook allemaal gestuurd met een draad dus is het wel mogelijk om draad te leggen tussen het je stuur en de rest van de wagen.

Wanneer het project enkele in theorie moet werken dan kan je zeggen dat je de draad samenhangt met die andere kabels en is het probleem opgelost.

Wanneer je het praktisch moet realiseren dan moet je de helft van je dashbord eruit halen enzo dus dan is het iets minder makkelijk te realiseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Externe stuurverwarming

Daar had ik ook al aan gedacht. Maar zoiets zal nooit verkopen denk ik. Het zou iets moeten zijn dat gemakkelijk te monteren is, op een paar minuten tijd. Het is daarmee dat ik zou willen weten hoe groot het vermogen zou moeten zijn. Dan kan ik berekenen of het haalbaar is met een batterij.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Externe stuurverwarming

De draad die gebruikt wordt in zetelverwarming is meestal NiCr-draad met een diameter van om en bij de 0,5mm. Dat geeft een weerstand van ongeveer 5 Ohm per meter.
Zoals je zelf al aangeeft kan je hier makkelijk het vermogen uithalen indien die waarden kloppen.
Nu is mij vraag de volgende: hoe groot moet het vermogen zijn dat ontwikkeld moet worden om een efficiente verwarming te hebben? M.a.w je mag je handen niet verbranden, maar je moet het effect toch wel voelen.
Dit is natuurlijk iets moeilijker, ik weet niet juist wanneer het te warm begint te worden.

Ik heb eens even gekeken op naar het vermogen bij handvat vermarming voor moto's en daar spreekt men over een vermogen tussen de 30 en de 50 Watt. Zoiets zul jij dus ook moeten hebben denk ik. Bij een moto zit natuurlijk er nog een handschoen tussen dus zul je je handen niet zo snel verbranden.

Wanneer je materiaal ter beschikking hebt denk ik dat je best eens een verwarming in elkaar steekt van een 30 Watt en kijken wat het geeft.

Je eerste toestel kan je maken met behulp van een zware accu en dan kan je zien hoeveel vermogen je nodig hebt voor warme handen. Let wel op de spanning van de accu want als je gaat testen met een 12V en je gaat dan uiteindelijk een 9V accu gebruiken ofzo dan werk je met andere stromen, ...

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Externe stuurverwarming

Ja, ik denk dat ik het eens moet testen. Ik ga eens een zetelverwarmer bekijken. Die kan je ook apart kopen. Ik ga eens kijken hoeveel watt daar geleverd wordt. Dat zal me een indicatie geven denk ik.

Reageer