[mechanica] valversnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[mechanica] valversnelling

Voor mijn profielwerkstuk natuurkunde heb ik een proefje gedaan.

Je hebt een baan met een karretje erop van 210g in totaal, deze leg je schuin op een tafel met een bepaalde hoogte tussen tafel in baan. In het midden van het karretje zit een pinnetje waarin een tikkerband is bevestigd, en die is weer bevestigd aan een tikker bovenaan de baan.

Door middel van verschillende hoeken te nemen van alfa en het hoogte verschil tussen de tafel en de top van de baan moet je g uitrekenen en dit uitwerken.

Ik snap heel het proefje, alle gegevens zijn makkelijk te verwerken in tabbelen en grafieken alleen moet ik er ook een passende inleiding aan geven.

Dit lukt me echt helemaal niet ik kom niet verder als 10 zinnen waarin alleen maar het onderwerp + meetmethode word uitgelegd, er wordt helaas ook van me gevraagd dat ik de theorie achter de proef uitleg en het principe waarop de meetmethode berust.

de bijbehorende formules zijn: a=g sin (alfa) sin(alfa)= h/l

Mijn uiteindeindelijke vraag is dan ook of iemand mij mischien zou kunnen helpen met wat uitleg van deze formules en wat theorie achter, over deze proef.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [mechanica] valversnelling

Mijn uiteindeindelijke vraag is dan ook of iemand mij mischien zou kunnen helpen met wat uitleg van deze formules en wat theorie achter, over deze proef.
Laat ik je helpen jezelf te helpen. Vertel mij eens:

1) waar hangt de versnelling van een karretje in principe van af? (nog niet over hellingen praten, hoe groter ... hoe groter/kleiner...., hoe groter ... hoe groter/kleiner....)

2) welke kracht werkt er op het karretje? (nog steeds niet over hellingen praten)

3) waar hangt de grootte van die kracht van af? (hoe groter ... hoe groter/kleiner...., hoe groter ... hoe groter/kleiner....)

4) werkt die kracht eigenlijk netjes in de mogelijke bewegingsrichting van dat karretje?

5) zal die kracht dus helemaal effectief zijn?

6) zo niet, waar hangt het effectieve deel Feff in de bewegingsrichting van die kracht uit 2) op het karretje dan wel van af? (hoe groter ... , hoe groter/kleiner.... )

1, 3 en 6 leveren formuletjes die je met wat substitueren en wegstrepen kunt combineren tot a=g sin (alfa).

en voila, een mooi verhaal waar heel de theorie in staat, en een paar basisformules en passant worden omgewerkt tot een speciaal voor deze situatie toepasselijke formule.

probeer eens?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer