Grote dingen trekken kleine dingen aan?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

Grote dingen trekken kleine dingen aan?

Hallo, er is mij iets opgevallen.

Als ik met bijvoorbeeld de punt van een balpen een haartje aanraak (dat ergens los ligt), merk ik, dat wanneer ik de balpen voorzichtjes wegtrek, het haartje er een beetje blijft aanhangen en dus een beetje verbuigt voordat het los schiet.

Eerst dacht ik dat het haartje door de kleverigheid van de inkt eraan bleef plakken tot het lukte met een balpen die totaal niet meer schreef.

Toen kwam ik echt nieuwsgierig (raar he, nieuwsgierig worden voor zoiets onnozels), en probeerde ik het met vanalles.

Metalen, steen, plastic, rubber, hout, glas,..... het werkt bij alles. (dus het is geen magnetisme of statische elektriciteit)

Ik herinnerde mij het Casimir effect, daarbij worden dingen ook aangetrokken, maar dat is in een vacuum en tussen 2 geleiders.

Maar op wikipedia stond er dat het Casimir effect gelijkaardig is aan de "Van der Waalskracht". Het blijkt dat dat ook de kracht is waarmee gekko's aan glas blijven plakken.

(een haartje blijft ook aan (droog) glas plakken)

Is mijn conclusie juist?, is het de Van der Waalskracht die zorgt dat een pen een haartje aantrekt?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Grote dingen trekken kleine dingen aan?

Is mijn conclusie juist?, is het de Van der Waalskracht die zorgt dat een pen een haartje aantrekt?
Volgens dit onderzoek in ieder geval niet:
(raar he, nieuwsgierig worden voor zoiets onnozels),
Nee hoor, de belangrijkste aanwijzing voor toekomstige grote stappen vooruit in de wetenschap is uitroep: "Hé, da's gek......."
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Grote dingen trekken kleine dingen aan?

Ik vermoed dat het hier om adhesiekrachten gaat en alhoewel adhesie en vanderwaalskrachten met elkaar te maken kunnen hebben (bij dispersieve adhesie) hoeft dat niet zo te zijn.

EDIT: Jan van de Velde was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Grote dingen trekken kleine dingen aan?

ah ok, merci.

Is er een manier om die adhesiekracht te versterken?

En is er dan een soort van adhesieveld rond elk voorwerp?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Grote dingen trekken kleine dingen aan?

curix schreef:wikipedia

hier staat: "The ability of geckos to climb on sheer surfaces has been attributed to van der Waals force"
Geloof niet alles wat je leest. Ook wikipedia niet, ook mij niet.....

Hier staat trouwens:
..//.. wordt toegeschreven aan ..//..
Een metalen pen kun je toch niet opladen?
Een van de beroemdste geladen stukken metaal

Afbeelding

niet dat de klimeigenschappen van gekko's veel met Coulomb te maken hebben, maar om de aantrekkingskracht tussen een haartje en een pen af te schrijven op basis van absolute afwezigheid van Coulombkrachten is niet correct.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Grote dingen trekken kleine dingen aan?

En een stuk glas?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Grote dingen trekken kleine dingen aan?

En een stuk glas?
..//.. Elk voorwerp kun je elektrisch laden ..//..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 373

Re: Grote dingen trekken kleine dingen aan?

Is 't niet de oppervlaktespanning in de inkt? Want je hebt 't over de punt van een balpen, waar volgens mij altijd wel een kleine hoeveelheid inkt op zit.

Berichten: 21

Re: Grote dingen trekken kleine dingen aan?

Naar mijn wetenschap is de kracht die ervoor zorgt dat grote (en zware) objecten andere objecten aantrekken 'zwaartekracht'.

Al weet ik niet of dit verklaart waarom een haar aangetrokken wordt tot een pen. Je kunt je alleen wel voorstellen dat er niet veel kracht nodig is om het aan te trekken, aangezien een haar bijna geen massa heeft.

Maar om even helemaal Albert Einstein op jullie te worden: trekt de pen het haartje aan, of het haartje de pen? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Grote dingen trekken kleine dingen aan?

Meanum schreef:Naar mijn wetenschap is de kracht die ervoor zorgt dat grote (en zware) objecten andere objecten aantrekken 'zwaartekracht'.

Al weet ik niet of dit verklaart waarom een haar aangetrokken wordt tot een pen.
Het antwoord is nee.
Maar om even helemaal Albert Einstein op jullie te worden: trekt de pen het haartje aan, of het haartje de pen? :D
Hoezo "word je nu Einstein op ons" (wat is dat eigenlijk)?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Grote dingen trekken kleine dingen aan?

Naar mijn wetenschap is de kracht die ervoor zorgt dat grote (en zware) objecten andere objecten aantrekken 'zwaartekracht'.
Hiervoor zijn geen grote objecten nodig. Puntmassa's van 0,0000..//.. 0001 g trekken elkaar ook aan met zwaartekracht. Het gaat dan alleen om bijzonder kleine krachten, die in het algemeen in het niet vallen bij andere krachten in de omgeving, en dus niet goed zijn waar te nemen.
trekt de pen het haartje aan, of het haartje de pen? :D
Da's geen kwestie van of/of, maar slechts van "en". Ze trekken elkaar aan.

IN het geval van de aarde en de appel trekken aarde en appel elkaar aan. Er werkt slechts één kracht, de zwaartekracht. Als je je dat voorstelt als een veer die zich tussen appel en aarde bevindt, dan trekt die veer appel en aarde met slechts één kracht naar elkaar toe.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer