Ruimte-tijd en zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Ruimte-tijd en zwaartekracht

Als ik het goed begrepen heb wordt in de ART zwaartekracht niet als zodanig (dus als kracht) gezien. Massa vervormt de ruimte-tijd en objecten (deeltjes en energie) bewandelen de kortste weg door deze ruimte-tijd.

Indien het bovenstaande juist is begrijp ik niet waarom zwaartekracht tot 1 van de 4 fundamentele krachten gerekend wordt. Je zou toch zeggen dat het voldoende is om de 3 overige fundamentele krachten (zwakke en sterke kernkracht en elektomagnetische kracht) te beschrijven in de ruimte-tijd? Alle massa is immers al meegenomen om de ruimte-tijd 'op te spannen'.

Berichten: 45

Re: Ruimte-tijd en zwaartekracht

Dat is ook wat men probeert. Het is gewoon zo dat de huidige theorieen over zwaartekracht, ART, en de theorieen voor de andere krachten zich niet zomaar laten unificeren. Hetgeen stringtheorie en bijvoorbeeld LQG proberen is een manier te leveren die kwantumtheorieen en ART in een theorie samenbrengen...

Berichten: 624

Re: Ruimte-tijd en zwaartekracht

beertje schreef:Als ik het goed begrepen heb wordt in de ART zwaartekracht niet als zodanig (dus als kracht) gezien. Massa vervormt de ruimte-tijd en objecten (deeltjes en energie) bewandelen de kortste weg door deze ruimte-tijd.

Indien het bovenstaande juist is begrijp ik niet waarom zwaartekracht tot 1 van de 4 fundamentele krachten gerekend wordt. Je zou toch zeggen dat het voldoende is om de 3 overige fundamentele krachten (zwakke en sterke kernkracht en elektomagnetische kracht) te beschrijven in de ruimte-tijd? Alle massa is immers al meegenomen om de ruimte-tijd 'op te spannen'.
Ja, alleen doen de algemene relativiteitstheorie en het standaardmodel op bepaalde punten hele verschillende uitspraken. De algemene relativiteitstheorie stelt bijvoorbeeld dat een leeg stukje ruimte-tijd glad is, op elke lengteschaal. De quantumveldentheorie stelt dat het vacuum niet stabiel is, en volgens de algemene relativiteitstheorie impliceert dit een niet-gladde ruimte-tijd op kleine lengteschaal. De beide theorieën spreken mekaar dus tegen op dit punt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ruimte-tijd en zwaartekracht

Hetgeen stringtheorie en bijvoorbeeld LQG proberen is een manier te leveren die kwantumtheorieen en ART in een theorie samenbrengen...
Stringtheorie werkt inderdaad via 1 alomvattend veld van de krachten, met daarin gravitonen als krachtdeeltjes. In dit geval hebben we gewoon een zwaartekrachtsveld in een statische achtergrondruimte dat zich niet echt onderscheid van de andere velden.

LQG doet dat niet: het doet precies wat in de openingspost verteld wordt: AR respecteren, en de canonische variabelen kwantiseren. In dat geval moeten de 3 fundamentele krachten in deze geometrie gerealiseerd worden.

In het licht van de unificatie van de elektrozwakke wisselwerking is een uitspraak over 4 fundamentele krachten sowieso wat achterhaald, maar uiterst geschikt voor inleidende of fenomenologische beschouwingen (net zoals dikwijls berekening in het magnetisme gebeuren zonder manifest mee te nemen dat het om elektromagnetisme gaat).

Berichten: 56

Re: Ruimte-tijd en zwaartekracht

euh lieve mensen, ik begrijp, wonderbaarlijk, wel waar jullie het over hebben... maar wat is ART en LQG, of waar staan die afkortingen voor?

Berichten: 45

Re: Ruimte-tijd en zwaartekracht

Algemene relativiteitstheorie = ART

LQG = Loop Quantum Gravity

Berichten: 3

Re: Ruimte-tijd en zwaartekracht

Het gaat mij er niet zozeer om dat de ART in een paar situaties in tegenspraak is met de quantummechanica. Wat ik me afvraag (na het lezen van wat info over het standaardmodel) is of de kracht als gevolg van massa's niet meer high level is dan de andere krachten.

Ik bedoel: is het mogelijk om de andere krachten te beschrijven in het referentie-stelsel van de ruimte-tijd (waar alle massa's al deel van uitmaken)? Is de uitwerking van massa's (op alle deeltjes) bijzonder (t.o.v. de andere krachten) omdat het als enige (mede) een referentie-stelsel voor gebeurtenissen van alle deeltjes definieert?

Berichten: 45

Re: Ruimte-tijd en zwaartekracht

Zoals al gezegd, is het niet zo evident om de andere krachten in het referentiestelsel van de ruimte-tijd te schrijven, daar zal men nog een tijdje zoet mee blijven...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ruimte-tijd en zwaartekracht

Wat we gewoon proberen te zeggen is dat het antwoord op de vraag hoeveel "soorten krachten" bestaan, afhankelijk is van aan wie je het vraagt. Alleszins wal niemand nog meer dan 3 antwoorden zodra het Higgsdeeltje gevonden wordt. Relativisten zien zwaartekracht inderdaad niet als een kracht, dus zij kunnen 2 antwoorden (of 1 als ze in een QCD-elektrozwakke unificatie geloven). Deeltjesfysici zien zwaartekracht typisch wel als een extra aanwezig krachtveld. Zij zullen dan 3, 2 of 1 antwoorden (afhankelijk van in welke unificatie ze geloven).

Maar in AR berekening worden de andere krachten gewoon via velden op de ruimtetijd geïmplementeerd. (echter, de ruimtetijd is geen referentiestelsel) Wat bedoeld wordt met 'de uitwerking van massa's' is me niet helemaal duidelijk. Massa's geven gewoon aanleiding tot een bronterm in de Einstein-vergelijking. Misschien doel je op theorieën die de massa's van de elementaire deeltjes voorspellen...

Reageer