Springen naar inhoud

The elegant universe

• Log in om te kunnen reageren

Snelle Herhaling

Snelle Herhaling

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2008 - 16:17

Ik heb gisteren een boek besteld.
Het heet "The Elegant Universe" en is geschreven door Brian Greene.
De reden van aankoop is puur uit intresse.

Lijkt jullie dit een goed boek om meer over de Stringtheory te leren?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2008 - 18:07

Ligt eraan wat je wilt leren. Het is natuurlijk geen studieboek, maar een populaire verhandeling.

Veranderd door Morzon, 17 februari 2008 - 18:21

I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2008 - 21:21

Ik heb het driekwart jaar geleden ook gekocht, maar ben niet voorbij pagina 40 gekomen. Inderdaad geen studiemateriaal, zoals Morzon zegt. Ik kan begrijpen dat sommigen het interessant vinden, maar mij kon het niet boeien.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2008 - 21:23

off topic: Om stringtheorie in zelfstudie te doen is Zwiebach allicht ideaal. Maar ook daarvoor heb je een solide wiskunde- en natuurkundekennis nodig (of op zijn minst het automatisme om een blaadje papier te nemen), vooral verderop in het boek.

Snelle Herhaling

Snelle Herhaling

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2008 - 22:40

Is het een engels boek?
Het klinkt duits ofzo, en mijn duits is niet erg goed.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2008 - 22:47

Is het een engels boek?
Het klinkt duits ofzo, en mijn duits is niet erg goed.

Het is in het Engels, dat geluk hebben we nog :D. Het is dit boek dat ik bedoel.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2008 - 23:05

Zwiebach is inderdaad een heel didactisch boek. Ik denk zelf dat het goed te volgen is voor 2e of 3e jaars natuurkundestudenten. Voor verder gevorderde mensen is het niet echt een goeie koop; de Polyakov-actie komt bijvoorbeeld pas op bladzijdetje nummer 400-zoveel voorbij, en ik heb het idee dat Zwiebach een boel tekst weg had kunnen laten ( normaal is het juist m'n kritiek op boeken dat het wel wat conceptueler en toegankelijker had gemogen, dus wellicht ben ik gewoon lastig ). Wat het boek bijvoorbeeld wel erg goed doet, is verklaren waar de verschillende acties vandaan komen. Bijvoorbeeld de Nambu-Goto actie. Zo'n uitleg zie je niet gauw ergens anders; ik vond het bijzonder verfrissend. Maar na 500 bladzijdes doorploegen weet je nog alleen maar de basis. Ik denk dat het gemiddelde snaarboek de 500 bladzijdes van Zwiebach in 30 bladzijdes weet te stoppen. Dat laat wel ongeveer de informatiedichtheid zien.

Maar ja, 't heet niet voor niks "a first course on string theory".

Trouwens, an elegent universe heb ik ook gekocht in mijn middelbare schoolperiode. Ik vond het erg mooi om te lezen, maar het roept voornamelijk fascinatie op; begrijpen doe je het nog steeds niet na dat boek. Het boek is ook goed om de beginselen van quantummechanica of algemene relativiteit populair te lezen. Vond het al met al een heel vermakelijk boek.

Wat ik zelf een heel curieus boek vond was The road to reality van Penrose. Waar overigens weinig aandacht aan snaartheorie wordt besteed. Niet dat ik er doorheen ben gekomen, maar toch.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures