[Wiskunde] Taylorontwikkeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 211

[Wiskunde] Taylorontwikkeling

Heb ik nu gelijk dat de taylorontwikkeling van
\(f(x)= (1-Cos(x)) / x^2\)
rond x=0 gelijk is aan 0?

Aangezien bij de afgeleiden bij elke term vermenigvuldigt of gedeelt wordt met de x?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

Nee, daar klopt toch iets niet... Je kan vertrekken van de reeks voor cos(x) rond x = 0:
\(\cos x = 1 - \frac{{x^2 }}{2} + \frac{{x^4 }}{{24}} - \cdots \)
Wat is dan 1-cos(x)? Deel in deze uitdrukking nog eens elke term door x²...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 211

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

TD schreef:Nee, daar klopt toch iets niet... Je kan vertrekken van de reeks voor cos(x) rond x = 0:
\(\cos x = 1 - \frac{{x^2 }}{2} + \frac{{x^4 }}{{24}} - \cdots \)
Wat is dan 1-cos(x)? Deel in deze uitdrukking nog eens elke term door x²...
Hm om het zo op te lossen had ik nog niet aan gedacht terwijl dat toch wat meer voor de hand ligt inderdaad.

1-cos(x) wordt dan
\( \frac{{x^2 }}{2} - \frac{{x^4 }}{24} + \frac{{x^6 }}{720} \)
delen door x² geeft dan:
\( \frac{{1 }}{2} - \frac{{x^2 }}{24} + \frac{{x^4 }}{720} \)
Had de limiet van x naar 0 ook al bepaald wat een 1/2 gaf dus lijkt inderdaad te kloppen bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

Zo klopt het inderdaad :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 211

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

Zo klopt het inderdaad :D
Kijk aan :D

Nu is er ook nog het volgende: dat ik de functie f analytisch moet herschrijven met behulp van de dubbele hoek formule
\( cos(2x) = 1 - 2sin^2(x)\)
Hierbij begrijp ik niet wat er bedoelt wordt met het analytisch herschrijven van de functie. Misschien iemand een idee hierover?

Berichten: 4.246

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

Je weet dat de (complexe) e-macht analytisch op heel Z, kan de cosinus herschreven worden in de vorm van complexe e-machten?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 211

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

Je weet dat de (complexe) e-macht analytisch op heel Z, kan de cosinus herschreven worden in de vorm van complexe e-machten?


Verras me, dit komt me namelijk niet bekend voor heb hier dan wel iets gevonden over wat je volgens mij bedoelt. Maar het zegt me nog niks eigelijk..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

Ik begrijp ook niet direct wat ze bedoelen... Je zit met cos(x) in je functie, moet je die dan herschrijven naar sin(x/2) met die formule? Dan vervalt de term 1 in elk geval, maar met welk doel?
\(f\left( x \right) = \frac{{1 - \cos x}}{{x^2 }} = \frac{{1 - \left( {1 - 2\sin ^2 \frac{x}{2}} \right)}}{{x^2 }} = 2\frac{{\sin ^2 \frac{x}{2}}}{{x^2 }}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.246

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

TD schreef:Ik begrijp ook niet direct wat ze bedoelen... Je zit met cos(x) in je functie, moet je die dan herschrijven naar sin(x/2) met die formule? Dan vervalt de term 1 in elk geval, maar met welk doel?
\(f\left( x \right) = \frac{{1 - \cos x}}{{x^2 }} = \frac{{1 - \left( {1 - 2\sin ^2 \frac{x}{2}} \right)}}{{x^2 }} = 2\frac{{\sin ^2 \frac{x}{2}}}{{x^2 }}\)
Kennelijk om analyticiteit aan te tonen? Ik heb de vraag niet goed gelezen en ik dacht dat herschrijven naar de complexe e-machten een oplossing zou kunnen zijn.

@okej26 kun je de letterlijke vraag geven?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 211

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

TD schreef:Ik begrijp ook niet direct wat ze bedoelen... Je zit met cos(x) in je functie, moet je die dan herschrijven naar sin(x/2) met die formule? Dan vervalt de term 1 in elk geval, maar met welk doel?
\(f\left( x \right) = \frac{{1 - \cos x}}{{x^2 }} = \frac{{1 - \left( {1 - 2\sin ^2 \frac{x}{2}} \right)}}{{x^2 }} = 2\frac{{\sin ^2 \frac{x}{2}}}{{x^2 }}\)
Tja ik heb geen idee wat het voor nut heeft, dacht misschien zie ik iets over het hoofd wat ze nu daadwerkelijk bedoelen.
dirkwb schreef:Kennelijk om analyticiteit aan te tonen? Ik heb de vraag niet goed gelezen en ik dacht dat herschrijven naar de complexe e-machten een oplossing zou kunnen zijn.

@okej26 kun je de letterlijke vraag geven?
Hm de letterlijke vraag is :

Afbeelding

Maar heb geen idee wat de vraag nu eigelijk precies inhoudt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

Kennelijk om analyticiteit aan te tonen? Ik heb de vraag niet goed gelezen en ik dacht dat herschrijven naar de complexe e-machten een oplossing zou kunnen zijn.
Dat lijkt me niet, het staat hier als bijwoord "(analytisch herschrijven"). Geen idee wat er verder bedoeld kan zijn...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.246

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

Ik heb het goed gelezen en ik heb ook geen idee, dit lijkt me een fout van de docent :D
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

Ik weet niet wat er bedoeld wordt, ik zou het nog geen fout durven noemen.

Misschien eens vragen aan je docent wat er bedoeld wordt? Laat maar iets weten... :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 211

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

TD schreef:Ik weet niet wat er bedoeld wordt, ik zou het nog geen fout durven noemen.

Misschien eens vragen aan je docent wat er bedoeld wordt? Laat maar iets weten... :D


Jammer, dan zal ik het maar vragen aan de docent inderdaad. Als ik het dan begrijp laat ik hier nog wel even weten wat er nu uiteindelijk bedoelt werd :D . In ieder geval bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Taylorontwikkeling

Ik kan niet meer bedenken dat het herschrijven, zoals ik eerder deed.

In elk geval, succes nog; we horen het dan wel...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer