CD-motortje

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

CD-motortje

Hoe snel roteerd een disc in een CD-speler?

Ik heb een rotatie motortje nodig dat een cd kan spinnen met ~4000 TPM

Kan ik dan een oude cd-speler opensleutelen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: CD-motortje

CD-Speler ongeveer 200 toeren/min

CD-Rom speler is beter:

6890 omwentelingen/min voor een een 32x

Of hard-disk motor oud:5400 nieuw:7200 toeren per minuut.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: CD-motortje

En hoe stuur je zo'n motortje aan. Iemand een idee?

Is dat een servomotor, of iets? Hopelijk niet, die zijn moeilijker te besturen.

Re: CD-motortje

Ik denk dat het meer een kwestie is van even doormeten en de goede contacten proberen te vinden. Misschien kun je ergens op internet wel een bedradingsschema vinden van zo'n motortje.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: CD-motortje

Ik vraag me meer af of ik het dan aan kan sturen met een varierende voltage bron. Het zou ook een stappen motor kunnen zijn die ik digitaal aan moet sturen.

Berichten: 23

Re: CD-motortje

Ik vraag me meer af of ik het dan aan kan sturen met een varierende voltage bron. Het zou ook een stappen motor kunnen zijn die ik digitaal aan moet sturen.


Ik denk dat het een stappenmotor is (ik weet het niet zeker) maar ik had vroeger als hobby elektronica, en sloopte oude cd-spelers alsof het mn lust en mn leven was (nah valt wel mee).

Wat me opviel was dat er aan deze motortjes meerdere draadjes zaten. Zoals Jaap al zei is het denk ik gewoon een kwestie van proberen. Pak gewoon een batterij (of zoals ik heb een regelbare voeding) en ga proberen. :wink: {ff denken bij 6 draadjes hoeveel combi's zijn er dan?}

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: CD-motortje

Stappenmotoren zitten in printers, faxen en scanners. Voor positioneren. Ze woren ook in harde schijven (en mischien ook in cd-(rom) spelers) gebruikt, maar niet om de platter (cd) te laten draaien maar om de lees/schijfkop te positioneren.

Berichten: 23

Re: CD-motortje

Ja maar het toerental moet toch redelijk nauwkeurig geregeld worden? Gaat dit dan op basis van de voltage ofzo?

Berichten: 193

Re: CD-motortje

Hallo,

Eigenlijk zijn deze motortjes draaistroommotoren, zij draaien op een driefasenspanning en worden in toeren geregeld door de frekwentie te laten varieren. Modelbouwers gebruiken deze dingen wel eens om op een indoorvliegtuigje te zetten; zie link hieronder.

http://www.solcon.nl/gjkool/brushlessNL1.html

Mvg,

Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: CD-motortje

De draaisnelheid van een CD in een CD speler is niet constant. Als de laser de track aan de binnenkant (bij het gat) leest, draait de CD duidelijk sneller dan wanneer de laser in de buurt van de rand komt. Dat moet ook wel, want de hoeveelheid informatie per centimeter CD-spoor is constant en de bitrate die een CD naar je versterker stuurt moet ook constant zijn...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: CD-motortje

Als je een wisselstroommotortje hebt (1 of meer fasen), is alleen met frequetiemodulatie te regelen. Een gelijkstroommotortje regel je niet met spanning, maar met stroom (stroombron IC'tje kopen met een paar weestandjes en een potmeter). Voor stappenmotoren heb je speciale IC's

Grtz,

Ton

Reageer