[natuurkunde] momenten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 15

[natuurkunde] momenten

Goedendag mensen ik heb een vraagje over natuurkunde wij hebben in de klas(4 havo) een practicum gedaan met momenten dat was met een lineaal op de rand van de tafel

je moest een gewichtje op het uiteinde van de lineaal leggen(waarvan je de massa niet weet)

de opdracht is om de massa van de gewichtjes en lineaal uit te rekenen.

dit is was ik tot nu toe zelf gedaan heb.

Bij evenwicht geld de formule

∑Mlinks=∑Mrechts ∑M=0

Fz links x l links = Fz rechts x l rechts

we hebben 2 verschillende opstellingen gebruikt een met de gewichtjes

de lineaal was 50 cm lang en het gewicht was homogeen verdeeld

hieruit volgt :

12,5 x M gewichtjes + 6,5 x (13/50) x Mlineaal= 18,5 x (37/50) x Mlineaal

12,5Mgewichtjes = 13,3 Mlineaal

En bij opstelling 2 met dezelfde lineaal en gewichtjes

14 x Mgewichtjes + 7,25 x (14,5/50) x Mlineaal = 17,75 x (35,5/50) Mlineaal

14 Mgewichtjes = 10,43 Mlineaal

het is misschien wat onduidelijk omdat je hier niets in subscript kan zetten

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [natuurkunde] momenten

het is misschien wat onduidelijk omdat je hier niets in subscript kan zetten


http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?a...E=01&HID=18

:D
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 15

Re: [natuurkunde] momenten

handig dat u mij vertelt waar ik subscript kan vinden maar dat was niet de kern van mijn vraag

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [natuurkunde] momenten

Dat klopt, maar je zegt zelf al dat het misschien onduidelijk is vanwege het ontbreken van subschrift. Ik ben het daarmee eens, het komt de leesbaarheid van je post niet ten goede. Bovendien is het vinden van zo'n functie op het forum vrij eenvoudig.

Verder is het ontbreken van eenheden ook niet bevorderlijk voor de leesbaarheid. En: je hebt het over opstelling 1 en opstelling 2. Voor forummers die je willen helpen is het niet duidelijk wat opstelling 1 en opstelling 2 precies inhouden.

Dus is het lastig te zien waar je de getallen vandaan haalt. Zou je misschien een schets kunnen plaatsen met de daarbij behorende massa's en afmetingen en wat je precies wilt weten of waar je niet uitkomt? Er zijn hier genoeg mensen die je kunnen (en willen) helpen, maar ik persoonlijk vind de post niet heel duidelijk.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 15

Re: [natuurkunde] momenten

Afbeelding

dit is de tekening met de waarden erin

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] momenten

Je draaipunt zit om F dus je moet moments-evenwichten om dat punt berekenen;ik neem aan dat je wat van die kunstjes hebt geleerd?

Berichten: 15

Re: [natuurkunde] momenten

ja maar ik snap niet hoe ik uit die antwoorden de massa van de lineaal of blokjes moet uitrekenen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] momenten

je kunt hier niet de beide massa's mee uitrekenen, hoogstens de massa van het een uitdrukken in percentages van de massa's van het ander

mliniaal = .. x mgewichtje

Hou overigens ook rekening met meetfouten/systeemfouten. Ik kom in beide opstellingen niet aan dezelfde verhouding: de liniaal heeft een 4% respectievelijk 35% grotere massa dan het massablokje. Dat loopt te ver uiteen om nog netjes werken te mogen heten.

Weet je trouwens zeker dat de massa van je massablokje er niet gewoon ingestanst was?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: [natuurkunde] momenten

Jan van de Velde schreef:je kunt hier niet de beide massa's mee uitrekenen, hoogstens de massa van het een uitdrukken in percentages van de massa's van het ander

mliniaal = .. x mgewichtje

Hou overigens ook rekening met meetfouten/systeemfouten. Ik kom in beide opstellingen niet aan dezelfde verhouding: de liniaal heeft een 4% respectievelijk 35% grotere massa dan het massablokje. Dat loopt te ver uiteen om nog netjes werken te mogen heten.

Weet je trouwens zeker dat de massa van je massablokje er niet gewoon ingestanst was?
ja ik citeer hier uit de opgave

"teken de krachten die in beide situaties optreden en bereken uit je meetgegevens de massa van het blokje en van de lineaal. Ga er daarbij van uit dat in beide voorwerpen de massa homogeen verdeeld is over het betreffende voorwerp."

de uiteenlopende resultaten hebben te maken met dat de massa niet homogeen verdeeld was over de lineaal (omdat er een ijzertje aan het uiteinde zat)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] momenten

aarie schreef:ja ik citeer hier uit de opgave

"teken de krachten die in beide situaties optreden en bereken uit je meetgegevens de massa van het blokje en van de lineaal. Ga er daarbij van uit dat in beide voorwerpen de massa homogeen verdeeld is over het betreffende voorwerp."
spijtig voor de opgave: weggooien

Ik kan je een paar cijfers geven waarvoor je evenwichten kloppen. laten we eens veronderstellen dat je eerste meting nauwkeurig was. gewichtje 100 g, liniaal 104 g. Maar 50 en 52, of 200 en 208 zijn ook goed.

Vul deze serietjes in in je momentvergelijking voor je tweede situatie, ook daar kloppen ze allemaal, afgezien van je meetfout (ijzertje op liniaal bijv)

het zijn twee lineaire vergelijkingen met alleen de twee onbekenden en geen verdere constanten of zo. Hier haal je alleen een verhouding uit, geen waarden.

Ik zal er eens iemand uit het wiskundeforum bijhalen om

1) mijn gelijk te bevestigen

2) mij fijntjes op een blunder mijnerzijds te wijzen :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] momenten

A vergis:

Massa wordt uitgedrukt in kg en krachten in Newton en daar staat een bepaalde verhouding tussen; als je direct start met kg,dan heb je niet met dhr.Newton te maken.Je moet gewoon een belasting of eigen gewicht in kg uitdrukken;er wordt niet gevraagd naar soortelijke massa ofwel vroeger soortelijk gewicht.

Je opgaaf is dus eenvoudig !

Sterkte,vanavond dan maar niet de hort op! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] momenten

Je opgaaf is dus eenvoudig !
Dan mag je van mij je oplossing in een verborgen inhoud plaatsen, want ik ben REUZE benieuwd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: [natuurkunde] momenten

zal ik dan als resultaat in mijn verslag geven dat je niet de massa uit kan rekenen maar wel de verhouding tussen de massa's ?

BVD

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] momenten

Wacht nog even af, ik heb ook wel eens een zwak moment. :D Punt 2) staat met een, zij het kleine, kans nog altijd open
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] momenten

Uit de gegeven vergelijkingen kun je alleen de massa verhoudingen uitrekenen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer