I=r

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 394

I=r

Gegeven dat I een interval is van R (verzameling van de reële getallen), en dat I naar boven en onder onbegrensd is. Bewijs dat I=R.

Hoe bewijst men precies de inclusie van R in I?

Ik deed het zo:

Natuurlijk nemen we een willekeurig element a in R. Omdat I naar boven onbegresd is, is er een element y in I zodat a<y, analoog met x<a. En nu ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: I=r

Voor de inclusie van :D in I wil je aantonen dat elke x uit :D , ook in I zit. Neem een vaste a uit :D . Omdat I niet naar boven begrensd is, kun je inderdaad een y in I vinden zodat a<y. Bovendien kan je een x in I vinden zodat x<a, omdat I niet naar beneden begrensd is. Je hebt dus x<a<y met x,y in I; dus a ook in I. Wat zoek je meer?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 394

Re: I=r

Dat dacht ik ook, ik wou gewoon zeker zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: I=r

Je kan het(zelfde...) argument ook wat draaien en keren, bijvoorbeeld door het uit het ongerijmde te doen. Neem a uit :D en veronderstel dat het niet in I zit. Je kan dan aantonen dat I niet begrensd kan zijn (toch niet naar boven én naar beneden), hetgeen strijdig is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 394

Re: I=r

Mooi, bedankt. : )

Berichten: 251

Re: I=r

Hier een schets van een geestig bewijs. (niet handig, alleen maar geestig)

- Bewijs dat I een lineaire deelruimte van R is.

- Laat zien dat dim(I)=dim®=1

- QED

Een ander soortgelijk bewijs, maar iets fundamenteler:

- Bewijs dat I een vectorruimte is over R

- Laat ziend dat dim(I)=dim®

- Twee vectorruimtes met gelijke dimensie zijn isomorf.

- Laat zien dat doorsnede(I,R) niet leeg is.

- Twee isomorfe vectorruimte over hetzelfde lichaam met tenminste een overeenkomstige vector zijn gelijk.

- QED

(Dit tweede bewijs maakt niet direct gebruik van het feit dat I deelruimte is van R)

Nogmaals, dit is niet zinnig maar het is altijd leuk om verschillende vakgebieden met erlkaar vervlochten te zien.

Reageer