In het kort komt het erop neer dat ik de opmars van het veredelde telraam toejuich. Ik zal deze mening toelichten door hieronder allereerst de belangrijkste argumenten van de tegenstanders van de rekenmachine trachten te ontzenuwen en vervolgens aanvullende informatie te geven. De voornaamste tegenargumenten waarover ik het hierboven had zijn:
- De leerlingen worden slecht in wiskunde omdat ze bij het minste naar hun rekenmachine grijpen;
- De leerlingen krijgen er met de rekenmachine een nieuwe spiekmogelijkheid bij;
- De ouders van sommige leerlingen kunnen zo'n dure rekenmachine niet betalen.
Uiteraard betekent dit niet dat leerlingen niet meer hoeven te leren hoe ze de nulpunten van een functie uitrekenen, hoe ze een sinus vinden of hoe ze een stelsel vergelijkingen oplossen. Deze vaardigheden moeten zeker aangeleerd worden (en daarom ben ik ook niet echt voor rekenmachines in de basisschool, waar de wiskunde bijna uitsluitend gebaseerd is op rekenen), maar als eenmaal bekend is hoe, is het toch veel makkelijker en voordeliger om de rekenmachine het rekenwerk en de leerling het denkwerk te laten doen.
En wil de leerkracht per se testen of de leerlingen wel een determinant kunnen berekenen of een stelsel kunnen uitwerken dan heeft hij twee mogelijkheden: hij verbiedt rekenmachines op toetsen en examens of hij geeft een opgave waarin niet gewerkt wordt met getallen maar met letters. Op die manier is de rekenmachine weer waardeloos, want met a'tjes en b'tjes kunnen die niet rekenen (op de zware modellen na natuurlijk, maar die zie ik niet zo snel in de pennenzak van een doorsneeleerling zitten).
Dan komen we bij 2. Wel, leerlingen hebben echt geen rekenmachine nodig om te spieken (wat elke leerkracht zal beamen). Als een leerling echt wil frauderen zal hij dat ook doen en zelfs de strengste leerkracht zal moeite hebben om dat te verhinderen. Opnieuw geef ik graag toe dat je in de betere rekenmachines stapels gegevens en programmaatjes kan stoppen, maar dit probleem is makkelijk verholpen. Allereerst kan de leerkracht rekenmachines verbieden tijdens toetsen en examens (zoals ik hierboven reeds zei). Verder heeft hij nog een tweede optie (één die in mijn school veelvuldig werd/wordt toegepast): voor een toets/examen kan hij de rekenmachines van de leerlingen handmatig komen resetten. In een klas met 30 leerlingen kost dat nog geen 3 minuten.
Tot slot is er argument 3. Dit is waarschijnlijk het moeilijkst te weerleggen argument. Het enige wat ik hierop kan zeggen is dat het misschien de beste manier is om via de wiskundeleraar in een keer voor de hele klas dezelfde rekenmachine te kopen (zoals ook in mijn school gebeurd is). Dat vermijdt dat de ene leerling een beter exemplaar heeft dan de andere en bovendien is er zo eventueel een groespkorting los te peuteren.
Brand los.
PS: Eigenlijk wilde ik nog heel wat meer zeggen, maar ik ben een deel vergeten. Ik hoop dat jullie reacties mijn geheugen stimuleren.