Speakers afschermen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Speakers afschermen

beste forumgebruikers,

Ik wou zelf speakers bouwen, die dicht bij mijn pc of monitor moeten kunnen staan. Daarvoor moet ik het magnetische veld van de speakers afschermen. Hoe kan ik dit het best bereiken ;) Ik las wel hier en daar iets over een goede geleider (zoals ijzer) te gebruiken, maar moet dit dan dik of juist niet zijn ;) En moet dit schild helemaal dicht of is een soort net of honingraad structuur ook goed :?:

Bijvoorbaad dank,

Martin :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Speakers afschermen

In een speaker zit een permanente magneet. Afschermen dus met bijvoorbeeld ijzer. Wel helemaal dicht en hoe dikker, hoe beter het het magnetische veld afschermt.

Overigens is het storende effect van speakers op het beeldscherm meestal niet zo groot.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 88

Re: Speakers afschermen

Niet zo groot? Niet zo groot? Dat kan wel heel groot zijn, vooral als ze dichtbij staan, en het een grote speaker is.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een TFT nemen.

Re: Speakers afschermen

Hoezo heeft een magneet geen invloed op TFT?

En de invloed kan inderdaad groot zijn, kijk maar eens bij somige tv's die hun hele carriere naast een onafgeschermde speaker hebben gestaan, die is helemaal groen en paars verkleurd!

En hoe zit het met invloed op een pc zelf? kan het ook schadelijk zijn voor bvb je hardeschijf, cd's of mischien zelfs je processor?

p.s. alvast bedankt voor jullie hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Speakers afschermen

CRT (de oude-type monitor) werkt met een electronenversneller. Als deze in een sterk magnetisch veld komt buigen de electronen af en krijg je een vervormd beeld.

Ik weet niet precies hoe TFT werkt (wel heel anders dan CRT) en weet dus niet of een magneetveld wel of geen invloed heeft.

De data op je harde schijf is magnetisch (deze wordt met een magneet erop geschreven. Als je daar een sterke magneet langshoudt ben je je data kwijt. Op een CD is de data ingebrand en zal dus niet verloren gaan.

Op ramgeheugen en processor weet ik niet precies wat de invloed van een magneetveld daar op zou zijn, maar een sterke magneet in de buurt van electronica is nooit slim.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 11

Re: Speakers afschermen

Ik heb zelf een tft scherm en een 5.1 setje boxen waarvan de center op de tft zit en de sub er tegen aan...

Dit werkt al bijna 2 jaar en ik heb nooit ergens las van gehad...

ik kan nix garanderen maar dat is mijn ervaring....

Re: Speakers afschermen

op een tft heeft magnetisme inderdaad geen effect,

komt doordat zoals hierboven al gezegd, een crt een deeltjesversneller gebruikt, het magnetisme verstoort dit, waardoor je vervormingen en verkleuringen krijgt,

een tft werkt op een andere manier, in een tft heb je een lichtbron achter een glazen plaat zeg maar, in die plaat zitten allemaal kristallen 'lichtpoortjes' afhankelijk van wat je scherm moet weergeven gaan die zich draaien en zo het licht doorlaten, de hele uitleg kan je mooi zien op

http://electronics.howstuffworks.com/lcd.htm

daar krijg je de uitleg van lcd tot tft :shock:

aangezien er bij een tft geen zaken van toepassing zijn die zodanig onderhevig zijn aan magnetisme dat ze je beeld kunnen vervormen, heeft een tft scherm geen last van de plekken zoals op een crt ;)

greetz

Reageer