integraal en nulpunt ?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

integraal en nulpunt ?

voor een bepaalde integraal te berekenen, vb. van 1 tot 2 van de functie 2x^6-4x^3+3x^2-1 moet je toch de som nemen van de integralen van 1 tot een nulpunt, en van dat nulpunt tot 2 ? (Indien natuurlijk die functie een nulpunt heeft dat tussen 1 en 2 ligt.

Nu is mijn probleem: het grafisch rekenmachien geeft een nulpunt op 1.9... maar ik kan dat nulpunt niet berekenen. kan iemand mij uitleggen hoe ik deze integraal verder moet berekenen?

Alvast bedankt...

Berichten: 718

Re: integraal en nulpunt ?

Waarom zou je die integraal opdelen? Je kunt in één keer van 1 tot 2 integreren tenzij je het totaal oppervlak wilt hebben tussen de grafiek en de x-as (in dat geval bepaal je de integraal van de absolute waarde van de door jou genoemde integrand).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: integraal en nulpunt ?

Bert heeft gelijk: waarom opdelen? Je wilt integreren en bij een 6e machtsfunctie kan dat gewoon.

Maar om antwoord op je vraag te geven: niet elke functie hoeft gemakkelijk methodes te hebben om nulpunten te vinden. Numeriek vinden is dan een oplossing (zoek eens bijvoorbeeld op Newton-Raphson).
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: integraal en nulpunt ?

opdelen, waarschijnlijk om de positieve en negatieve delen uit elkaar te houden?

PS: zesdegraadsvergelijkingen kán je niet oplossen zoals een tweedegraadsvergelijking (is zelfs bewezen) met standaard-formules
???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: integraal en nulpunt ?

opdelen, waarschijnlijk om de positieve en negatieve delen uit elkaar te houden?
Wat schiet je er mee op? Differentiëren kan ik me nog voorstellen, maar integreren? Wellicht is het idd de context die duidelijkheid kan verschaffen.
PS: zesdegraadsvergelijkingen kán je niet oplossen zoals een tweedegraadsvergelijking (is zelfs bewezen) met standaard-formules
Klopt, de rekenmachine gebruikt dan ook een kunstmatig gevonden nulpunt m.b.v. inklemmen. Maar ja, wat doet de rekenmachine niet met numerieke benaderingen? Dat valt best tegen, maar het is goed genoeg om er mee te werken.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Re: integraal en nulpunt ?

Er is geen probleem!

Ik noem de functie even f en er volgt f(1)=0 en f(2)>0.

Verder is f'(x)>0 voor 1<=x<=2.

Maw er is geen nulpunt tussen 1 en 2.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: integraal en nulpunt ?

Klopt, ik denk dat niemand (ik ook niet) dat gecontroleerd heeft. Men ging van de informatie uit van de topicstarter dat hij wel een nulpunt zou hebben.

Het plaatje bevestigt dit:

Afbeelding

Maar goed, hij heeft iig wel informatie gekregen als er een nulpunt gezocht moet worden...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Reageer