[stromingsleer] darcy's law

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4.246

[stromingsleer] darcy's law

1.JPG
1.JPG (32.45 KiB) 119 keer bekeken
Darcy's law luidt (voor de z-richting):
\( w = - K \frac{ \partial }{ \partial z} \left ( \frac{ p(z)}{\rho g} + z } \right) \)
met w de snelheid in z-richting.

Loopt de buis schuin naar beneden? En wat is p(z)?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [stromingsleer] darcy's law

Buis? er is toch geen sprake van een buis, maar van een 'unconfined aquifer'.

p(z) is naar ik aanneem de druk als functie van z.

Die 12 m 'drop in water table' zal dan wel delta p(z)/(rho.g) zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4.246

Re: [stromingsleer] darcy's law

Fred F. schreef:Buis? er is toch geen sprake van een buis, maar van een 'unconfined aquifer'.

p(z) is naar ik aanneem de druk als functie van z.

Die 12 m 'drop in water table' zal dan wel delta p(z)/(rho.g) zijn.
Hoe is p(z) dan precies gedefinieerd?

Ik dacht zelf aan:
\( p(z) = p_a + \rho g z \)
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [stromingsleer] darcy's law

p(z) is niks dan het drukverschil tussen start en eindpunt

Het lullige is dat je een hoogte(verschil) water gegeven krijgt, en dus a priori een druk hebt in meters vloeistofkolom.

nou komt 12 mvk voor water ruwweg overeen met 120 000 N/m² Dat deel je dan door de dichtheid 1000 kg/m³ en door g 10 m/s² en je houdt weer netjes je 12 over als factor in die formule voor p(z)/ρg

Dat drukverschil staat over een afstand van 4000 m.

de k= 5.10-5 m/s betekent dan áls er over een afstand van 1 m een hoogteverschil van 1 m bestaat dat er dan door een doorsnee van een profiel van 1 m² een hoeveelheid water van 5.10-5 m³ stroomt. Of anders gezegd, dat dán in een punt de stroomsnelheid van je water 5.10-5 m/s bedraagt

In jouw geval bestaat er over een afstand van 4000 m een hoogteverschil (van je grondwaterpeil t.o.v. een geodeet) van 12 m

dus: verhang 12/4000 x k geeft snelheid.

De vervolgvraag is volgens mij een strikvraag.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: [stromingsleer] darcy's law

Jan van de Velde schreef:p(z) is niks dan het drukverschil tussen start en eindpunt

Het lullige is dat je een hoogte(verschil) water gegeven krijgt, en dus a priori een druk hebt in meters vloeistofkolom.

nou komt 12 mvk voor water ruwweg overeen met 120 000 N/m² Dat deel je dan door de dichtheid 1000 kg/m³ en door g 10 m/s² en je houdt weer netjes je 12 over als factor in die formule voor p(z)/ρg
Ja, maar in de formule wordt gedifferentieerd naar z dus ik moet een p(z) hebben waar na differentieren en delen door
\( \rho g \)
12 uitrolt.

Op z = 0 m geldt er
\( p = p_a \)
en op z = 12 m geldt er
\( p = p_a + \rho g \cdot 12 \)
toch?
Jan van de Velde schreef:Dat drukverschil staat over een afstand van 4000 m.

de k= 5.10-5 m/s betekent dan áls er over een afstand van 1 m een hoogteverschil van 1 m bestaat dat er dan door een doorsnee van een profiel van 1 m² een hoeveelheid water van 5.10-5 m³ stroomt. Of anders gezegd, dat dán in een punt de stroomsnelheid van je water 5.10-5 m/s bedraagt

In jouw geval bestaat er over een afstand van 4000 m een hoogteverschil (van je grondwaterpeil t.o.v. een geodeet) van 12 m

dus: verhang 12/4000 x k geeft snelheid.
De w is neem ik aan de snelheid die ik moet hebben en deze volgt uit de formule van Darcy. De gevraagde tijd is dan 4000/w of zie ik het verkeerd?
De vervolgvraag is volgens mij een strikvraag.
Akkoord de K is hetzelfde dus de situatie blijft onveranderd.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [stromingsleer] darcy's law

dirkwb schreef:Ja, maar in de formule wordt gedifferentieerd naar z dus ik moet een p(z) hebben waar na differentieren en delen door
\( \rho g \)
12 uitrolt.

Op z = 0 m geldt er
\( p = p_a \)
en op z = 12 m geldt er
\( p = p_a + \rho g \cdot 12 \)
toch?


De ballen verstand van differentiëren, maar in het dagelijks gebruik is verhang x k, ofwel je 12/4000 x 5·10-5 je snelheid. Dus als je naar zo'n conclusie toe kunt differentiëren klopt je stelling, en zo niet, dan klopt je stelling niet.
De w is neem ik aan de snelheid die ik moet hebben en deze volgt uit de formule van Darcy. De gevraagde tijd is dan 4000/w of zie ik het verkeerd?
t= s/v, dus ja, correct
Akkoord de K is hetzelfde dus de situatie blijft onveranderd.
Blijf het een vreemde vraag vinden :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer