Internetverbinding via switch

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Internetverbinding via switch

Ik heb een probleem met het maken van een internetverbinding via een switch:

Ik heb een kabelmodem, die met het grote boze internet is verbonden. Op die modem is de switch aangesloten. Op die switch zijn 2 computers met Windows XP aangesloten (voor het gemak noem ik die even PC1 en PC2). Het IP-adres van PC1 is 192.168.1.2 en die van PC2 is 192.168.1.3. Beiden staan ze in dezelfde werkgroep (MSHOME).

Nu het eigenlijke probleem: met PC1 kan ik wel internetverbinding maken, maar met PC2 niet. Ik heb geprobeerd om de instellingen van de switch te benaderen (ik weet trouwens helemaal niet, of een switch eigenlijk wel instellingen heeft die je zou kunnen benaderen) maar iets als 192.168.1.1 wordt in elk geval niet herkend. Van PC1 naar PC2 of de switch 'pingen' geeft time-out. Ook van PC2 naar PC1 of de switch pingen, geeft time-out. Bij PC1 en PC2 staat verder als gateway ingesteld: 192.168.1.1 (gezien de internetverbinding die ik met PC1 heb, ga ik er vanuit dat dit het IP-adres van de switch is).

Ik heb de indruk dat in het geval van een switch, je eigenlijk 1 internetverbinding hebt, en die moet je dus delen met alle aangesloten computers. Klopt dat? En geldt datzelfde ook bij een router?

Ik heb verder geprobeerd om de switch te resetten door de stroom er een minuut vanaf te halen, maar dat lijkt niets uit te maken. Op de website en in de handleiding van de switch staat verder ook niets bijzonders wat mij verder kan helpen.

Heeft iemand enig idee wat hier het probleem is, en vooral hoe ik het op kan lossen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Internetverbinding via switch

In jouw geval heb je een router nodig en geen switch. Dan kunnen meerdere computers tegelijkertijd het internet op.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Internetverbinding via switch

In jouw geval heb je een router nodig en geen switch. Dan kunnen meerdere computers tegelijkertijd het internet op.
Ja, met een router is dat geen probleem, maar een week geleden hadden beide computer wel internetverbinding via de switch... Dus op de een of andere manier moet het toch wel mogelijk zijn?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Internetverbinding via switch

In jouw geval heb je een router nodig en geen switch. Dan kunnen meerdere computers tegelijkertijd het internet op.


Waarom zou een switch hier zijn werk niet kunnen doen? Een router wordt pas interessant wanneer je netwerken wil gaan segmenteren e.d. wegens te hoge bezetting.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Internetverbinding via switch

Waarom zou een switch hier zijn werk niet kunnen doen?
Hoe dan? Dat is nu juist 't probleem... :D
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Internetverbinding via switch

Zit er wellicht een router in je kabelmodem (waarschijnlijk 192.168.1.1 vanaf je pc)? Ondersteund die DHCP?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Internetverbinding via switch

Hoe dan? Dat is nu juist 't probleem... :D


Worden er genoeg IP's uitgedeeld? Je kan vaak instellen tussen welk ip bereik mag verdeelt worden, als daar nu maar 1 ip staat dan kan er idd maar 1 computer verbinden (wij hebben het ooit eens voorgehad zonder instellingen gewijzigd te hebben :D ), mss kan je dus even zoeken in de instellingen of je daar niks van terugvindt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Internetverbinding via switch

Zit er wellicht een router in je kabelmodem (waarschijnlijk 192.168.1.1 vanaf je pc)? Ondersteund die DHCP?
Ik dacht het niet, maar ik ga vanavond weer naar die gozer toe die het probleem heeft, dus dan sluit ik PC1 wel eerst even rechtsstreeks aan op de modem.
Worden er genoeg IP's uitgedeeld? Je kan vaak instellen tussen welk ip bereik mag verdeelt worden, als daar nu maar 1 ip staat dan kan er idd maar 1 computer verbinden (wij hebben het ooit eens voorgehad zonder instellingen gewijzigd te hebben :D ), mss kan je dus even zoeken in de instellingen of je daar niks van terugvindt?
Ja, maar het probleem is, dat ik niet in de instellingen van de switch kom... Ik heb geen idee hoe ik daar in kan geraken. 192.168.1.1 werkt in elk geval niet, terwijl je dat wel zou verwachten, aangezien PC1 gewoon internetverbinding heeft, waarbij 192.168.1.1 de gateway is.

Of zou het kunnen zijn, dat die 192.168.1.1 het ip van de modem is? En dat het ip van de switch er verder helemaal niet toe doet? In dat geval heb ik helemaal geen flauw idee, hoe ik via de switch toch meerdere computers op het grote boze internet kan aansluiten...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Internetverbinding via switch

Het kan zijn dat dit een switch is die louter en alleen dienst doet als 'netwerkkoppelaar' en dan kan je die idd niet adresseren, en dan heb je normaliter ook geen opties in die switch. Lekker vreemd dus :D Kijken even of je kan zien dmv ipconfig /all of je DHCP ingeschakeld staat.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Internetverbinding via switch

Het is ook wel een beetje verwarrend hoe men de term switch gebruikt...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Internetverbinding via switch

Hier de instellingen. Het valt me op dat bij deze gegevens niks over een switch staat vermeld.
ipconfig.JPG
ipconfig.JPG (65.93 KiB) 733 keer bekeken
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Internetverbinding via switch

Hier de instellingen. Het valt me op dat bij deze gegevens niks over een switch staat vermeld.
Ja dat lijkt me vrij normaal, een switch is namelijk volledig transparant voor je computer. Het valt me op dat er nergens een DHCP 'server' is ingeschakeld dus waarschijnlijk moet je al je computers handmatig configureren maar van het handmatige instellen heb ik geen kaas gegeten :D

@qrnlk Het probleem is voornamelijk ontstaan na de invoer van brouters (bridges/switches met een routingstabel) en dan ook nog eens omdat mensen zelf de termen ook nogal eens door mekaar slaan. Een switch/bridge is echter makkelijk éénduidig te beschrijven (een switch/bridge kan maar hoogsten communiceren op het datalinklaagprotocol en een router op het netwerklaagprotocol) :D

Edit: Ik zat ook nog te denken, als je switch of modem geen NAT ondersteunt kan je normaal ook niet met meerdere computers het netwerk op tenzij je ISP je 2 ip's bezorgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Internetverbinding via switch

Hoe kan ik DHCP inschakelen? En moet dat bij zowel de modem als de switch of een van beiden en/of LAN-verbinding? En hoe kan ik er achter komen of de modem en switch NAT ondersteunen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Internetverbinding via switch

Hoe kan ik DHCP inschakelen? En moet dat bij zowel de modem als de switch of een van beiden en/of LAN-verbinding? En hoe kan ik er achter komen of de modem en switch NAT ondersteunen?


Vermits je niet kan connecten naar je gateway heb ik geen idee hoe je dat zou kunnen doen :D

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Internetverbinding via switch

Ik heb geen idee hoe dat in MS Windows werkt, ik gebruik alleen unix en unix-like.

Ik vind het wel merkwaardig dat je twee interfaces hebt 192.168.1.2 (met gateway 192.168.1.1) en 62.45.253.145 (met gateway 62.45.45.45); Ik heb geen idee wat dat te betekenen heeft.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer