RE: films downloaden

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

RE: films downloaden

In een rechtzaak is geoordeeld dat het niet illegaal is om data van internet te downloaden (zoals films en muziek) zolang dit voor eigen gebruik is.

Dit is zowel door een Nederlandse als een Franse rechter besloten. Dus: BREIN, in your face.

daarom snap ik ook niet waarom het vorige topic op slot is gegaan.

(limewire)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: RE: films downloaden

Omdat er werd gevraagd naar websites die films en muziek aanbieden die daar geen rechten over betaald hebben en dus illegaal zijn.

Jij als persoon die de film download kan misschien niet vervolgd worden, de persoon die ze aanbied wel.

Als je een film wilt zien, kun je naar de bioscoop of je kunt hem huren of kopen. En als je hem dan toch zo nodig illegaal wilt zien, ga dan niet naar illegale sites vragen op een openbaar discussie board.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: RE: films downloaden

tuurlijk, dat klopt. Je liet het in mijn ogen alleen overkomen dat de persoon die hierom vraagt illegaal bezig is. Het is niet heel erg netjes maar zeker niet illegaal. Dat wou ik even duidelijk hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: RE: films downloaden

Om nog even preciezer te zijn:
Linken naar illegale bestanden mag niet.

    Illegale sites in Nederland plaatsen over het algemeen de bestanden met films, muziek of interactieve software niet op servers in Nederland maar elders in het buitenland en dan vooral daar waar het ontoegankelijk maken van die illegale bestanden in de regel langer duurt. Bij aanschrijven van sites die in Nederland linken naar zulke illegale bestanden roepen die vaak dat "linken mag" en halen daar ten onrechte de Zoekmp3 uitspraak voor aan. Die uitspraak van de rechtbank maakt echter duidelijk dat je niet willens en wetens naar illegale bestanden mag linken.
bron: stichting brein

en op een andere pagina van brein:
Mag ik op mijn website (hyper-)links naar auteursrechtelijk beschermde werken plaatsen?

Nee. Het aanleggen van een hyperlink is een vorm van openbaarmaking en in het algemeen is het niet toegestaan bestanden te verveelvoudigen en openbaar te maken zonder toestemming van de rechthebbenden. Dit betekent dat zowel het hosten van illegale bestanden als het aanleggen van links naar illegale bestanden niet is toegestaan.
Waarmee het me wel duidelijk lijkt dat zelfs al is downloaden van illegale films niet strafbaar, het wetenschapsforum mag er niet naar linken! Tevens horen wij het goede voorbeeld te geven.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 2

Re: RE: films downloaden

Geld dit ook voor games en andere software?

Berichten: 1.007

Re: RE: films downloaden

Geld dit ook voor games en andere software?
Software is mag in elk geval NIET en ik heb een donkerbruin vermoeden dat games downloaden ook illegaal is. Mag ik je er trouwens op wijzen dat een aanzienlijk percentage van de gebruikers van p2p netwerken (dus ook torrents) bestaat uit anti-p2p organisaties en bedrijven die controleren op copyright-schending? Pas daar een beetje mee op. Mocht je niet houden van de praktijken van zulk soort organisaties, dan is een programma als Peerguardian geen slecht idee. Voor XP zou ik deze versie pakken. Ik raad aan om de lijsten handmatig te updaten (automatisch updaten uit zetten), want updaten gaat nog wel eens mis ("Blocking 0 IP's") en als je het handmatig doet, dan weet je het tenminste als het mis gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: RE: films downloaden

Software is mag in elk geval NIET en ik heb een donkerbruin vermoeden dat games downloaden ook illegaal is.
Games zijn een vorm van software, dus is ook illegaal, tenzij aangegeven is dat iets legaal gratis gedownload mag worden.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 3.165

Re: RE: films downloaden

Hoe zit het nu precies met de bedragen die Brein ons aftroggelt per leeg CD-schijfje en DVD-schijfje, ofdat we deze lege schijfje nu wel of niet voor 'beschermd werk' gebruiken? Hoe hoog zijn deze bedragen? Worden deze bedragen bij de consument ook afgetroggeld wanneer je een harde schijf koopt?

Hoe zit het precies met de andere landen? Ik meen dat dit (extra commerciële heffing op lege schijfjes) in Duitsland niet gebeurt.

Ik vraag me overigens al jarenlang af waarom de producenten van de lege schijfjes hieraan meewerken? Welke wet verplicht hen daar toe?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: RE: films downloaden

@Bart: Ik heb over het algemeen mijn sterke vermoeden dat marktpartijen zoals stichting brein hun juridische positie sterk aan dichten en overdrijven. Daarnaast is het volledig onzin om te zeggen dat een hyperlink naar een andere website een vorm van openbaarmaking is, zelfs als een rechter dat eens in zijn onwetendheid zou besloten hebben zijn er meer dan genoeg puur technologische gronden om dit aan te vechten.

Google zou onder die gedachte bijvoorbeeld illegaal zijn als ze niet eerst schriftelijk toestemming zouden verkrijgen van de rechthebbenden voor elke hyperlink waar ze naar verwijzen. (Merk bovendien op dat er geen kadaster is voor auteursrecht en auteursrechten daardoor zelden te traceren zijn om toestemming te kunnen vragen).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: RE: films downloaden

albert davinci schreef:Hoe zit het nu precies met de bedragen die Brein ons aftroggelt per leeg CD-schijfje en DVD-schijfje, ofdat we deze lege schijfje nu wel of niet voor 'beschermd werk' gebruiken? Hoe hoog zijn deze bedragen? Worden deze bedragen bij de consument ook afgetroggeld wanneer je een harde schijf koopt?

Hoe zit het precies met de andere landen? Ik meen dat dit (extra commerciële heffing op lege schijfjes) in Duitsland niet gebeurt.
Op CD's zit 15 cent en op DVD's 40 cent aan thuiskopie recht. Het geld word geïncasseerd door Stichting thuiskopie recht en dus niet BREIN. Op harde schijven zit dit echter niet. In Duitsland betaal je geen thuiskopierecht.
Ik vraag me overigens al jarenlang af waarom de producenten van de lege schijfjes hieraan meewerken? Welke wet verplicht hen daar toe?
Het zijn geloof ik de detailhandelaren die het geld moeten afdragen (want zij ontvangen het van de klant). Het is net zoals belastingen. Je betaald het of je mag het product niet verkopen.
qrnlk schreef:@Bart: Ik heb over het algemeen mijn sterke vermoeden dat marktpartijen zoals stichting brein hun juridische positie sterk aan dichten en overdrijven. Daarnaast is het volledig onzin om te zeggen dat een hyperlink naar een andere website een vorm van openbaarmaking is, zelfs als een rechter dat eens in zijn onwetendheid zou besloten hebben zijn er meer dan genoeg puur technologische gronden om dit aan te vechten.

Google zou onder die gedachte bijvoorbeeld illegaal zijn als ze niet eerst schriftelijk toestemming zouden verkrijgen van de rechthebbenden voor elke hyperlink waar ze naar verwijzen. (Merk bovendien op dat er geen kadaster is voor auteursrecht en auteursrechten daardoor zelden te traceren zijn om toestemming te kunnen vragen).
Ik denk dat eigenaren van torrentsites daar toch heel anders over denken. Zij linken ook alleen maar naar bestanden (legaal of illegaal), maar de een naar de andere server wordt neergehaald. Tot op heden is het BREIN die overwint.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: RE: films downloaden

Stichting Thuiskopie heeft al sinds midden jaren negentig amper geld uitgekeerd, ze zitten nu op ongeveer 60 miljoen euro. Bij de laatste controle hadden ze de boeken niet helemaal op orde. Ze kregen dit jaar de tijd om schoon schip te maken. Vanaf dit jaar is hun boekhouding openbaar. In 2009 wordt de huidige regeling opnieuw geëvalueerd.

Het bezwaar tegen deze regelingen is dat ze vooral in het belang is van grote markt partijen. Voor de kleinere labels en zelfstandige artiesten/producenten zijn de kosten per definitie hoger dan de inkomsten. Deze regelingen ontmoedigen onafhankelijke producties en veroorzaken een concentratie/centralisatie van artistieke werken in de handen van een financiële/juridische/bureaucratische elite.
Ik denk dat eigenaren van torrentsites daar toch heel anders over denken. Zij linken ook alleen maar naar bestanden (legaal of illegaal), maar de een naar de andere server wordt neergehaald. Tot op heden is het BREIN die overwint.
Ik verwacht dat het een overgangsperiode betreft waarin de politici en de rechters nog te weinig technische kennis hebben om alle implicaties van hun besluiten te overzien. Ik neem aan dat dit met de tijd wel veranderd. Ik hoop alleen dat ze in de tussenliggende periode niet te veel problemen veroorzaken.

Aan de andere kant is het natuurlijk niet uitgesloten dat de overheid in de toekomst internet volledig zal gaan regulieren zodat er over een paar jaar helemaal niets meer van over is. Dat zou ik zeer spijtig vinden; Maar instellingen zoals Stichting Brein zouden zeer ingenomen zijn met een degelijk resultaat.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 1.007

Re: RE: films downloaden

Ik denk dat eigenaren van torrentsites daar toch heel anders over denken. Zij linken ook alleen maar naar bestanden (legaal of illegaal), maar de een naar de andere server wordt neergehaald. Tot op heden is het BREIN die overwint.
Ja, maar dat neerhalen van sites is vaak maar tijdelijk. Mochten ze erin slagen om het merendeel van de torrentsites van het net te halen, dan vindt men wel weer een andere manier om bestanden te delen (het gerucht gaat dat the Pirate Bay er mee bezig is). Ik denk niet echt dat ze het delen van bestanden kunnen uitroeien. Ook erg krom om dit te proberen, want voor zover ik weet is het delen van bestanden gewoon legaal zolang er geen copyright op rust. Ik bedoel: een keukenmes kan ook gebruikt worden voor illegale activiteiten, maar dat betekent toch niet dat je moet verbieden om keukenmessen te verkopen? Nee, dan bestraf je de mensen die het keukenmes gebruiken voor illegale handelingen. Wat ze nu doen, is de verkoper van het keukenmes aanklagen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: RE: films downloaden

Ter aanvulling op mijn vorige post: een artikel over de financiën van Stichting Thuiskopie.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 3.165

Re: RE: films downloaden

Op CD's zit 15 cent en op DVD's 40 cent aan thuiskopie recht. Het geld word geïncasseerd door Stichting thuiskopie recht en dus niet BREIN. Op harde schijven zit dit echter niet. In Duitsland betaal je geen thuiskopierecht.
Ik ben op dit moment aan het twijfelen tussen een harde schijf en DVD's, helaas zijn de harde schijven van 100 gig bijna niet meer te verkrijgen. :D

Ik ga eerst nog eens even langs de supermarkt moeten om de prijzen per gig te vergelijken maar het zint mij niet zo dat stichting thuiskopie mij op deze manier geld aftroggelt. Ik ben altijd nog benieuwd op basis waarvan de commerciële DVD/CD-producenten meewerken aan deze extra heffing? Juridisch kunnen ze hier toch niet toe gedwongen worden? Wat is hun belang om hier aan mee te werken?

Ik ken gelukkig nog wat mensen die in Duitsland wonen dus gelukkig kan ik op deze manier op de normale wijze schijfjes kopen, al duurt het wel wat langer. Ik heb medestudenten horen vertellen dat het online bestellen nu ook al met succes wordt tegengewerkt.
Het zijn geloof ik de detailhandelaren die het geld moeten afdragen (want zij ontvangen het van de klant). Het is net zoals belastingen. Je betaalt het of je mag het product niet verkopen.
Ja, maar op basis van welke wet?

Waarom zou de detailhandelaar deze schijfjes niet kunnen verkopen zonder deze heffing toe te passen. Er is overigens nog een erger voorbeeld. Wanneer je in een bibliotheek copieën maakt of blaadjes uitprint dan heb je ook al dergelijke heffingen, ofdat het nu eigen werk is of niet. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: RE: films downloaden

helaas zijn de harde schijven van 100 gig bijna niet meer te verkrijgen. :D
Hoezo helaas? Voor het geld van een harde schijf van 80 GB twee jaar geleden, heb je er nu een van 500 GB.

Net zoals je nu ook moeilijk aan een nieuwe Pentium III komt.
Ik ga eerst nog eens even langs de supermarkt moeten om de prijzen per gig te vergelijken
De supermarkt??
Ik ken gelukkig nog wat mensen die in Duitsland wonen dus gelukkig kan ik op deze manier op de normale wijze schijfjes kopen, al duurt het wel wat langer. Ik heb medestudenten horen vertellen dat het online bestellen nu ook al met succes wordt tegengewerkt.
Ik bestel mijn schijfjes al tijden op www.opus.de

Erg goedkoop daar.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer